جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۵۳۶۴۹

رابطه شاه چارلز با جهان اسلام چطور است؟

رابطه شاه چارلز با جهان اسلام چطور است؟
«رابرت جابسن» در کتاب «چارلز در هفتاد سالگی: افکار، امیدها و رویاها» نوشته: «پادشاه، قرآن را مطالعه می‌کند و نامه‌هایی را به زبان عربی خطاب به رهبران مسلمان جهان می‌نویسد».

«چارلز»، که به تازگی به تخت پادشاهی بریتانیا تکیه زده، پیش از این در چندین موقعیت کلیدی دیدگاه خود را در مورد جهان اسلام بیان کرده‌است.

کنجکاوی‌ها نسبت به پادشاه جدید بریتانیا، درست از زمانی که پس از مرگ مادرش، الیزابت دوم بر تخت سلطنت نشست، افزایش یافت. در حالی که این پیرمرد ۷۳ ساله برای چندین دهه در معرض دید عموم بوده‌است، بسیاری از توجهات پیرامون چارلز تا حد زیادی بر ازدواجش با پرنسس دیانا متمرکز شده؛ ازدواجی که به عقیده بسیاری، از همان ابتدا محکوم به فنا بود.

 

شاه چارلز و جهان اسلام بازدید شاهزاده چارلز و همسرش دوشس کورنوال کامیلا از مقبره مولانا جلال الدین رومی در شهر قونیه در مرکز ترکیه در ۲۶ نوامبر ۲۰۰۷/رویترز

 

در کنار همه این‌ها، دیدگاه‌های چارلز سوم در مورد برخی از مسایل فرهنگی و اجتماعی از جمله تغییرات اقلیمی، سیاست و مذهب توجه مردم و خبرنگاران جهان را به خود جلب کرده است. چارلز در موارد متعددی دیدگاهش را در مورد اسلام بیان کرده‌است. پادشاه در طول زندگی‌اش، به دفعات و آشکارا دین اسلام را تحسین کرده است. «رابرت جابسن» در کتاب «چارلز در هفتاد سالگی: افکار، امیدها و رویاها» نوشته: «پادشاه، قرآن را مطالعه می‌کند و نامه‌هایی را به زبان عربی خطاب به رهبران مسلمان جهان می‌نویسد».

 

محیط زیست

 

چارلز برای دهه‌ها مدافع مسایل زیست‌محیطی بوده و همواره از رهبران جهان خواسته تا به دنبال راه‌حل‌های فوری و بلندمدت برای تغییرات اقلیمی باشند. در یک سخنرانی در مرکز مطالعات اسلامی آکسفورد در سال ۲۰۱۰، چارلز بر اساس دانش خود از اسلام و قرآن گفت: «برای استفاده از منابع طبیعی محدودیت‌هایی وجود دارد».

چارلز، که یکی از اعضای کلیسای انگلستان است در این سخنرانی گفت: «این‌ها محدودیت‌های خودسرانه نیستند. بلکه محدودیت‌هایی‌اند که خداوند تحمیل کرده و به همین دلیل، اگر درک من از قرآن درست باشد، به مسلمانان دستور داده شده است که از آن‌ها تجاوز نکنند.»

در همان سخنرانی، او افزود: «ما این سیاره را با بقیه مخلوقات به یک دلیل بسیار خوب تقسیم می‌کنیم؛ و آن این است که ما نمی‌توانیم به تنهایی بدون شبکه پیچیده‌ای از زندگی در اطرافمان وجود داشته باشیم. اسلام همیشه این را آموخته است و نادیده گرفتن آن درس، نادیده گرفتن قرارداد ما با خلقت است.»

 

کاریکاتور دانمارکی

 

چارلز در سال ۲۰۰۶ طی بازدیدی از دانشگاه «الازهر» در قاهره مصر از انتشار کاریکاتورهای دانمارکی در سال ۲۰۰۵ که در تمسخر پیامبر اسلام منتشر شده بود، انتقاد کرد و همه را به احترام به عقاید دیگران فرا خواند: «نشان واقعی یک جامعه متمدن احترامی است که به اقلیت‌ها و بیگانه‌ها می‌گذارد. نزاع و خشم وحشتناک اخیر بر سر کاریکاتورهای دانمارکی از خطری حکایت می‌کند که در بی‌احترامی به مقدسات نهفته است».

 

شاه چارلز و جهان اسلام چارلز سوم و همسرش، به همراه عبدالله مطوق، وزیر امور مذهبی کویت (سمت راست)، در جریان بازدید از مسجد جامع کویت/رویترز

 

رمضان

 

در آغاز ماه مبارک رمضان در ماه آوریل، چارلز در بیانیه‌ای گفت: «همه می توانند سخاوت، پرهیزکاری، شکرگزاری و وحدت در عبارت را از روح رمضان بیاموزند. این باعث آرامش بسیاری در سراسر جهان خواهد شد. سخاوت روحیه و میهمان‌نوازی صمیمانه مسلمانان، من را متعجب نمی‌کند. مطمئن هستم که جامعه مسلمانان دوباره منشأ خیررسانی عظیمی در این ماه رمضان خواهد بود.»

 

اسلام و غرب

 

چارلز مدت‌هاست که از صلح بین جهان اسلام و غرب حمایت می‌کند و اضافه می‌کند که سوءتفاهم‌های بسیاری درباره اسلام در غرب وجود دارد. او در سال ۱۹۹۳ در طی یک سخنرانی در مرکز مطالعات اسلامی آکسفورد گفت: «در غرب سوءتفاهم‌های بسیاری درباره ماهیت اسلام وجود دارد، در عوض، در مورد بدهی فرهنگ و تمدن خودمان به جهان اسلام نیز ناآگاهی زیادی وجود دارد. این شکستی است که ناشی از میراث دیوانه‌کننده تاریخی ماست. افراط‌گرایی نباید به عنوان نشانه اسلام واقعی تلقی شود. ارتباط افراط‌گرایی به اسلام،‌ کمتر از ارتباطش با سایر ادیان از جمله مسیحیت نیست».

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!