پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۵۳۶۲۵
مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در گفتگو با فراز بررسی کرد

انتخابات کنگره چقدر تاثیر بر روی روند مذاکرات می گذارد؟

انتخابات کنگره چقدر تاثیر بر روی روند مذاکرات می گذارد؟
قاسم محبعلی دیپلمات پیشین و تحلیلگر مسائل بین‌المللی براین باور است: اگر برجام احیا نشود امریکایی‌ها فشار را افزایش می دهند. حتی اگر برجام امضا شود امریکایی‌ها سایر تحریم‌هایی که مربوط به برجام نیست را کنار نمی گذارند.

او در گفتگو با فراز، با اشاره به ادامه مذاکرات بعد از انتخابات کنگره امریکا گفت: یک سلسله مسائلی وجود دارد و ایران نیز یک مسائلی را مطرح کرده که امریکایی‌ها شاید آمادگی پذیرش آن را نداشته باشند. از طرف دیگر به نظر می رسد که شاید طرف‌های ثالث مثل کشورهای روسیه و .. فعلا علاقه مند نباشند که برجام انجام شود.

 

محبعلی ادامه داد: اگر نفت ایران وارد بازار شود قیمت نفت کاهش پیدا می کند. شاید عوامل مختلفی باشد که فعلا موضوع برجام اولویت هیچ طرفی نیست. ضمن اینکه ایران اصرار می کند که باید قبل از امضای برجام موضوع پادمان حل و فصل شود و این هم مسئله‌ای که طرف‌های مقابل خیلی آمادگی پذیرش آن را ندارند. به دلیل اینکه اساس MPT را متزلزل می کند.

 

این کارشناس می‌گوید: به هرحال مسائل مختلفی در این بین دیده میشود که به هم پیوسته است. بعنوان مثال، فشار اسرائیل، مسئله انتخابات کنگره و مسئله سیاست امریکا در قبال اروپا که علاقه مند هستند رابطه روسیه و اروپا بیشتر تخریب شود و این مسئله که روسیه بخواهد در زمستان گاز را برای اروپا کاهش دهد نیز وجود دارد. همچنین به اتحادیه اروپا فشار وارد کند که امریکا نسبت به این موضوع نفع می برد. به هر حال مسائل متعددی وجود دارد که فکر می کنم فعلا موضوع برجام در حالت تعلیق قرار گرفته و از سوی دیگر بزرگ‌ترین ضرر کننده آن شاید مردم ایران باشند.

 

او افزود: در امریکا سیاست خارجی خیلی موضوع افکار عمومی و رای دهندگان امریکا نیست و بیشتر بین گروه‌های حزب دموکرات و گروه‌های ذی نفوذ این موضوعات مطرح است. طبیعی که اگر در انتخابات کنگره جمهوری خواه‌ها رای اکثریت در سنا را به دست آورند خیلی مشکل است که دولت امریکا بتواند موافقت سنا را برای برجام بگیرد.

 

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه اضافه کرد: اگر شما نظرسنجی‌های امریکا را نگاه کنید، موضوعات سیاست خارجی همیشه رده‌های ششم و هفتم و هشتم است. فلذا انتخابات کنگره خیلی موضوع اصلی بشمار نمی آید. شاید در ایران این تصور بزرگ می شود چون در ایران زندگی مردم به دلار و سیاست خارجی وابسته است و شاید این مسئله را برخی از گروه‌ها خیلی تبلیغ کنند. ولی در داخل امریکا موضوعات داخلی خیلی مهمتر از موضوعات سیاست خارجی است. این نکته را نیز اضافه کنم، اگر جمهوری خواه‌هان برنده شوند طبیعتا در سیاست خارجی فشار را به دولت بایدن افزایش می دهند خصوصا در قضیه برجام و نزدیکی هرچه بیشتر با اسرائیل را فراهم می کنند.

 

محبعلی

 

او در خصوص تحریم های تازه اعلام شده توسط امریکا گفت: اولا اگر برجام انجام نشود امریکایی‌ها فشار را افزایش می دهند و ثانیا حتی اگر برجام امضا شود امریکایی‌ها سایر تحریم‌هایی که مربوط به برجام نیست را کنار نمی گذارند و یکی از موضوعاتی که شاید مطرح باشد همین تحریم‌های غیر برجامی و اصرار ایران بر این است که آن تحریم‌هایی که برای دستگاه‌های قضایی و وزارت اطلاعات و تحریم‌هایی که در رابطه با موشک، تروریسم، سیاست خاورمیانه ایران و .. برداشته شود که این اتفاق نمی افتد و تحریم‌هایی که مربوط به برنامه هسته‌ای طبق برجام 2015 برداشته می شود.

 

محبعلی با اشاره به صحبت های اخیر وزیر امور خارجه امریکا مبنی بر اینکه «آنچه شاهد بودیم به نظر می رسد ما را به عقب ببرد نه رو به جلو» پاسخ داد: وقتی که موضوع پادمان و موضوع برداشتن کلیه تحریم‌ها مطرح می شود به نظر می رسد که امریکایی‌ها آمادگی این را ندارند که این شرایط را بپذیرند یعنی نمی توانند بپذیرند. به دلیل اینکه مسئله پادمان اگرچه نقش سیاسی امریکا و اروپا برای حل و فصل آن بسیار مهم است ولی با توجه به تعهداتی که آنها با روسیه و چین و با قدرت‌های بزرگ در مسئله عدم اجرای تسلیحات هسته‌ای دارند حاضر نیستند بدون اینکه آژانس روال طبیعی خودش را طی کند حاضر نیستند، بپذیرند.

 

او با اشاره به تضمینی که ایران از امریکا می خواهد تصریح کرد: طبیعی که دولت بایدن نمی‌تواند تضمین دهد که اگر شرکت‌های امریکایی و اروپایی به ایران بیایند از طرف دولت بعدی امریکا دچار تحریم نشوند. به اضافه اینکه حتی اگر برجام انجام شود و دولت‌ها توصیه کنند شرکت‌ها بر اساس هزینه فایده و ریسک تصمیم می گیرند که کجا سرمایه گذاری کنند هیچ شرکتی به خاطر تصمیم دولت خودش را دچار مشکل نمی کند. فلذا تا وقتی روابط دیپلماتیک ایران و امریکا و مسائل سیاست خاورمیانه ایران و موضع سیاست ایران در قبال اسرائیل حل و فصل نشود حتی اگر برجام هم امضا شود انتظار زیادی نباید داشت.

 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!