پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۵۳۱۵۶
درز اطلاعات از مجلس ایران، بایدن را در موضع سختی قرار داد

حمید حسینی: مخالفت با احیاء برجام در ایران جدی نیست

حمید حسینی: مخالفت با احیاء برجام در ایران جدی نیست
حمید حسینی معتقد است که درز اطلاعات از مجلس ایران نسبت به امتیازارت ارائه شده از سوی آمریکا در پروسه احیای برجام، دولت بایدن را در موضع سختی قرار داده است.

بیش از یک هفته از ارسال پیشنهادات ایران به متن جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپری شده است اما واشنگتن هنوز پاسخ رسمی به این پیشنهادات نداده است. براساس آنچه "لورا روزن" روزنامه‌نگار آمریکایی در صفحه توئیتر خود نوشته است: « آمریکا احتمالاً تصمیمش رو در مورد پیشنهادات ایران به متن "بورل" گرفته است اما پیش از ارسال پاسخ خود با متحدان خود- تروئیکای اروپایی و احتمالاً اسرائیل- مشورت خواهد کرد. » آنچه این خبرنگار آمریکایی بیان می‌کند در بیانیه اخیر کاخ سفید نیز بدان اشاره شده است. بر اساس این بیانیه، سران سه کشور اروپایی و بایدن در گفت‌وگوی تلفنی خود درباره مذاکرات کنونی برنامه هسته‌ای ایران صحبت کرده و بر ضرورت تقویت حمایت از شرکا در منطقه خاورمیانه و تلاش‌های مشترک برای بازدارندگی و محدود کردن آن چیزی که فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه نامیده شده، تأکید کردند.

 

ایران همچنان در مسیر مذاکره است

 

در همین رابطه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان با بیان اینکه هنوز از سوی طرف مقابل مشخصاً آمریکایی‌ها پاسخی به پیشنهاد طرف اروپایی دریافت نشده است، اظهار می‌دارد: « زمانی می‌توانیم از نتیجه بخش بودن مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده است. » وی همچنین در رابطه با اظهاراتی مبنی بر اینکه ایران نیازمند دستیابی به توافقی نسبت به احیای برجام است نیز تصریح می‌کند: « اگر ایران نیازمند توافق است حتماً طرف اروپایی و آمریکایی بیش از ایران نیازمند توافق است. »

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان همچنین در رابطه با موضوعات باقی مانده در روند مذاکرات احیای برجام نیز اینطور می‌گوید: « موضوعات باقی مانده هرچند ممکن است به نسبت اندک باشند ولی موضوعات مهمی هستند و باید در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری و توافق شود؛ تا این جا در مورد مذاکرات پیشرفت‌های نسبتاً خوبی داشته‌ایم، اما مذاکرات یک مجموعه است و باید روی هم موضوعات مرتبط با مذاکرات توافق شود و تا زمانی که روی همه موضوعات توافق نشود، نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیده‌ایم. » با وجود موضع مثبت مقامات کشورمان نسبت به روند پیش روی مذاکرات، اما به نظر می‌رسد بازار پالس‌های مثبتی از این رویه دریافت نکرده است چرا که از عصر دیروز یکشنبه ۳۰ مردادماه شاهد افزایش آرام قیمت ارز و دلار در بازار هستیم.

 

در داخل مخالفت جدی با برجام نیست

 

حمید حسینی، فعال اقتصادی در این رابطه به فراز می‌گوید: « دلیلی که موجب نگرانی بازار شده و فکر می‌کند برجام تحقق پیدا نمی‌کند ارتباطی به داخل کشور و موضعگیری مقامات و رسانه‌های ایرانی ندارد؛ ظاهراً در داخل کشور ما فردی مخالفت جدی با احیای برجام ندارد. یعنی نه در صدا و سیما و نه رسانه‌های دیگر آثاری در این اعلان مخالفت نمی‌بینیم و نه البته در مجلس. »

وی ادامه می‌دهد: « شاخص‌هایی که در داخل کشور می بینیم نشان دهنده آن است که موضع‌گیری علیه برجام وجود ندارد. البته دیپلمات‌ها حرف‌های دیپلماتیک دو پهلو می‌زنند اما این اظهارات نیز به معنای عدم پذیرش (پیشنهاد اروپا) نیست. ما کلیات را پذیرفته‌ایم و پیشنهاداتی را نیز ارائه کرده‌ایم. »

به گفته حسینی پیشنهادات ارائه شده از سوی ایران به معنای زیرسووال بردن کلیت متن ارائه شده از سوی جوزپ بورل نیست.

وی معتقد است که عمده دلیل نگرانی بازار و روند صعودی قیمت‌ها را باید در تأخیر موضع آمریکا نسبت به پیشنهادات ارائه شده از سوی ایران بر متن اروپا دانست.

این فعال اقتصادی می‌افزاید: « بایدن در حال رایزنی با کنگره آمریکا و کشور‌های اروپایی و دیگر شرکای خود است اما درز اطلاعاتی که در مجلس( ایران) راجع به امتیازاتی که آمریکا به ایران داده است، رخ داد دولت بایدن را با مشکلاتی مواجه کرده است. »

 

کاخ سفید علاقه به افشاء جزئیات مذاکرات نداشت

 

وی تصریح می‌کند: « کاخ سفید علاقه‌ای نداشت که جزئیات توافق با ایران افشا شود و ( درز اطلاعات) کار را برای آمریکایی‌ها سخت کرده است. اما به اعتقاد بنده طی امروز و فردا آمریکایی‌ها موضع خود را اعلام خواهند کرد و به نظر نمی‌آید در این شرایط بخواهند از مواضع خودشان در دستیابی به توافق عقب نشینی کنند. »

حسینی با بیان اینکه بخشی از ناامیدی‌های کنونی در جامعه نیز ناشی از گستردگی نفوذ اسرائیلی‌ها بر شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌ها است، تأکید می‌کند: « اظهارات برخی از مقامات کنگره و کشور‌های دیگر هم، در آنچه شما بدان اشاره کردید( نگرانی بازار و افزایش قیمت‌ها) تأثیرگذار بوده است والا طرف‌های گفت و گوکننده مذاکرات احیای برجام به ویژه مقامات داخلی کشورمان تاکنون موضعگیری منفی راجع به متن ارسالی اروپا نداشته‌اند. »

نگرانی‌ها نسبت به اعلان موضع واشنگتن بر متن اروپا و پیشنهادات تهران، با خبر رسانه‌های آمریکایی مبنی بر پایان پروسه تصمیم‌گیری مقامات کاخ سفید به ساعات پایانی خود نزدیک می‌شود و به نظر می‌رسد ما بتوانیم طی امروز و یا فردا شاهد اعلام رسمی موضع کاخ سفید بر متن ارائه شده جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا باشیم.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!