پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۵۵
دکتر یوسف مولایی در گفتگو با فراز:

ایران مکانسیم مناسب و مشخصی برای گرفتن تضمین از آمریکا ندارد

ایران مکانسیم مناسب و مشخصی برای گرفتن تضمین از آمریکا ندارد
دکتر یوسف مولایی حقوقدان و استاد دانشگاه: ایران باید در برجام زیرکانه رفتار کند. ساختار جامعه جهانی مشکل دارد. متاسفانه برای گرفتن تضمین از تعهدات کشورها مکانیسم مناسبی نداریم.

یوسف مولایی حقوقدان در گفتگو با فراز، در خصوص اینکه برخی از نمایندگان مجلس براین باور هستند این برجام نیاز به تصویب مجلس ندارد وبرخی دیگر از وکلا اصرار دارند که متن برجام باید به تصویب مجلس برسد بیان کرد: برجام در مجلس دور قبل قانون شده و تا زمانی که اعتبار خود را از دست ندهد معتبر است. قانون جدیدی تصویب نشده که این از اعتبار ساقط شود. اگر متن فعلی در صورت توافق عین همان متن قبلی باشد نیازی نیست دوباره مجلس آن را تصویب کند. به دلیل اینکه قانونی که وجود دارد را دوباره تصویب نمی کنند. مگر اینکه تغییراتی در متن دیده شود و نسبت به تغییرات باید رای گیری شود و آن تغییرات مورد اصلاح قرار گیرد.

 

او در پاسخ به این سوال، اگر برجام به توافق نهایی برسد ولی مجدد امریکا از برجام خارج شود؛ ایران باید چه اقداماتی را در این راستا انجام بدهد؟ گفت: در سطح بین المللی یک ضعف ساختاری جامعه جهانی وجود دارد که برای تعهدات کشورها ضمانت های موثری وجود ندارد و هر تعهدی بگیرید باز امریکا زیر توافقات می زند. معمولاً آن پیشنهادی که می شود جبران خسارت است. جبران خسارت هم باید محکمه صالحی که اگر اختلاف شد مورد تصویب قرار گیرد ولی امریکایی ها زیر بار این موضوع نمی روند. دفعه قبل هم زیر بار این موضوع نرفتند. شاید یک ژست سیاسی باشد ولی نمی توانید ضمانت موثر از امریکا بگیرید. به دلیل اینکه از امریکا نمی توانید خسارت بگیرید. در نتیجه گرفتن ضمانت اجرایی تاثیری ندارد.

 

این استاد دانشگاه افزود: ایران باید در برجام زیرکانه رفتار کند. ساختار جامعه جهانی مشکل دارد. متاسفانه برای گرفتن تضمین از تعهدات کشورها مکانیسم مناسبی نداریم. باید دادگاهی مثل دیوان دادگستری لاهه صلاحیت اجباری می شد و همه دولت ها می پذیرفتند در صورت اختلاف آنجا بروند و شورای امنیت هم آرای دیوان دادگستری را حمایت می کرد. ولی الان در این مرحله نیستیم. نه صلاحیت دیوان بین المللی الزامی است و نه شورای امنیت. فلذا در همه شرایط از آرای دیوان حمایت می کند. این ضعف ساختاری همواره وجود دارد.

 

مولایی افزود: همه دولت ها با این وضعیت کار می کنند و معاهده بین المللی امضا می کنند و ایران هم نمی تواند به تنهایی نظم جهانی را تغییر دهد. باید چانه بزند و حداکثر امتیاز را در این وضعیت بگیرد. غرامت و خسارت امر درستی است ولی باید برای آن تضمین بگذارند. مثل بیانیه الجزایر که ایران صندوقی دارد که همیشه یک میلیارد ایران برای تضمین اجرای آرایی که علیه آن صادر می شود وجود دارد که از آن برداشت کند. باید همین مکانیسم پیاده شود ولی امریکایی ها زیر بار نمی روند و ایران هم این میزان زور ندارد که آن را وادار کند. از این رو بحث درستی است که ایران مطرح می کند اما رسیدن به یک ضمانت اجرایی بسیار دشوار است.

 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!