پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ 18 April 2024
پنجشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۵۲۵۱۸
گزارش سنا درباره یک شبکه مخفی

کارمندان بانکی که جاسوس شدند

کارمندان بانکی که جاسوس شدند
یک گزارش جدیدی که سنا به رهبری جمهوری‌خواهان تهیه کرده می‌گوید که پکن برای دسترسی به اطلاعات محرمانه، رده‌های فدرال رزرو، بانک مرکزی ایالات متحده و یکی از قدرتمندترین نهادهای اقتصادی در جهان را هدف قرار داده است.
نویسنده :
مهسا جزینی

در سال‌های اخیر، ایالات متحده چین را به نفوذ در دانشگاه، شرکت‌ها و سیستم‌های کامپیوتری دولتی به منظور دستیابی به مالکیت معنوی و فناوری غربی متهم کرده است.

اکنون، یک گزارش جدیدی که سنا به رهبری جمهوری‌خواهان تهیه کرده می‌گوید که پکن برای دسترسی به اطلاعات محرمانه، رده‌های فدرال رزرو، بانک مرکزی ایالات متحده و یکی از قدرتمندترین نهادهای اقتصادی در جهان را هدف قرار داده است.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط راب پورتمن (ر.-اوهایو) از کمیته امنیت داخلی سنا، چین، طی بیش از یک دهه، کارمندان فدرال رزرو را برای ارائه اطلاعات حساس و طبقه بندی شده در ازای پول و سایر مشوق‌ها استخدام کرده است. دولت چین از تاکتیک‌های مختلفی استفاده کرد - از جمله ارائه پست‌های بلندپایه در دانشگاه‌های چینی، سخنرانی در ازای پول در کنفرانس‌ها و بستن قرارداد برای حضور در برنامه‌های جذب استعدادهای چینی – تا بازداشت یک کارمند فدرال رزرو برای دستیابی به اطلاعات حساس اقتصادی و سیاست پولی ایالات متحده.

در این گزارش آمده است که در سال 2015، فدرال رزرو 13 نفر را تحت عنوان شبکه P شناسایی کرده که چین درتلاش برای استخدامشان بوده است. این افراد حداقل 8 بانک از 12 بانک فدرال رزرو را نمایندگی می‌کردند. در این گزارش پنج مورد مطالعه روی افراد P-Network که چهار نفر از آنها در حال حاضر در فدرال رزرو کار می‌کنند و با برنامه‌ها و موسسات دولتی چین ارتباطات ویژه داشتند، تشریح شده است.

در یک مورد، مقامات چینی یک اقتصاددان فدرال رزرو را چهار بار در سال 2019 در جریان سفر کارمندش به شانگهای به زور بازداشت و خانواده فرد را تهدید کردند آزادی او در ازای اطلاعات اقتصادی و کمک به دولت ممکن است. تحقیقات نشان می‌دهد که مقامات همچنین تلفن‌ها و رایانه‌های کارمند را شنود کرده و اطلاعات تماس سایر کارکنان فدرال رزرو را از حساب وی چت این فرد کپی کرده‌اند. این فرد بعداً به فدرال رزرو اطلاع داد و سپس با FBI تماس گرفت.

سایر کارکنان فدرال رزرو با بانک مرکزی چین و یک رسانه دولتی چین ارتباط داشتند. یکی از کارمندان فدرال رزرو در دو نوبت جداگانه تلاش کرد مجموعه داده‌های بزرگی را از فدرال رزرو به یک سایت خارجی منتقل کند. مشخص نیست که آیا مقامات دولت چین اطلاعات حساسی دریافت کرده‌اند یا خیر.

 

شکست‌های فدرال رزرو

 

در این گزارش آمده است که علیرغم شناسایی شبکه P در سال 2015، فدرال رزرو در مقابله با این تهدیدات ناکام ماند و چین راهی را ادامه داد تا سیستم مالی آمریکا را مختل کند و امنیت ملی ایالات متحده را به خطر بیندازد.فدرال رزرو به دلیل نداشتن تخصص ضد جاسوسی و همکاری با مجریان قانون و سازمان‌های اطلاعاتی قادر به دستیابی به اطلاعات و شناسایی سریع تهدیدات نبوده است.

گرچه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، یافته‌های این گزارش را رد کرده است. پاول در نامه‌ای نوشته است: «ما عمیقاً از آنچه به نظر ما تلقینات غیرمنصفانه، غیرمستند و تأیید نشده گزارش در مورد اعضای خاص ماست، ناراحت هستیم.»

این گزارش توصیه می‌کند که کنگره باید به سرعت قانون حفاظت از نوآوری آمریکایی (SAIA) که «از تحقیقات اقتصادی و مالی و مالکیت معنوی آمریکایی که توسط مالیات دهندگان تامین می‌شود در برابر تهدیدات خارجی محافظت می‌کند.» تصویب کند. در این گزارش آمده است: با توجه به اینکه اهداف اولیه چین شامل موسسات مالی ایالات متحده مانند فدرال رزرو است، این نهاد همچنین باید یک طرح جامع برای مبارزه با انتقال مالکیت معنوی و تحقیقات ایالات متحده ایجاد کند.

 

رویارویی چین

 

گزارش سنا در بحبوحه رویارویی واشنگتن و پکن در آستانه سفر احتمالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در هفته‌های آینده منتشر می‌شود. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه گفت که پکن به ایالات متحده هشدار داد که "به طور جدی آماده است" تا "اقدامات قوی را انجام دهد...اگر ایالات متحده در سفر خود به تایپه اصرار کند".

در پاسخ به گزارش سنا، لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن، روز دوشنبه گفت که اظهارات قانونگذاران ایالات متحده "پر از نگاههای پوچ جنگ سرد و تعصب ایدئولوژیک است.". لیو گفت، ایالات متحده باید... از اخلال در مبادلات محلی و غیردولتی بین دو کشور دست بردارد.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!