شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
چهارشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۵۲۳۶۶
معاون دیپلماسی وزارتخارجه در گفتگو با فراز خبر داد

رشد صادرات به کشور‌های همسایه از ۴۰ تا ۸۰ درصد

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم برای افزایش روابط اقتصادی با همسایگان گفت: در ۲ تا ۳ ماهه اخیر رشد صادرات‌مان با برخی از کشور‌ها از ۴۰ تا ۸۰ درصد در نوسان بوده است.

مهدی صفری در گفت و گو با فراز در رابطه با اقداماتی که در دولت سیزدهم در ارتباط با مناسبات اقتصادی ایران با همسایگان صورت گرفته است، گفت: یکی از محور‌های ما در بحث ارتباط با همسایگان مقوله صادرات بوده است که کشور به کشور رشد خوبی در این زمینه داشته‌ایم و به صورت کلی و در مجموع شاهد رشد ۴۲درصدی صادرات به همسایگانمان بوده‌ایم.

 

به گفته صفری روابط اقتصادی ایران و همسایگان در حوزه واردات و به ویژه در خصوص امنیت غذایی با کشور‌های همسایه مانند روسیه و قزاقستان و ازبکستان و ارمنستان و ترکمنستان پیگیری شده است و در زمینه‌های مختلف همکاری‌های در خور توجهی با لحاظ خرید محصولات با قیمت مناسب‌تر انجام شده است.

 

وی تصریح کرد: اما ما علاوه بر واردات و صادرات در حوزه ترانزیت نیز توانسته‌ایم کار‌هایی را انجام دهیم و در همین راستا محوریت ترازیت از مسیر باکو، خزر، اینچه برون و سرخس برای نخستین بار فعال شد و رشد بسیار خوبی هم داشت.

 

صفری معتقد است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته می‌توانیم ظرفیت ترانزیت کشور را از ۱۵ میلیون تن به ۳۰ میلیون تن افزایش دهیم.

 

وی همچنین با اشاره به اقداماتی که در دولت سیزدهم درراستای انتقال تکنولوژی از ایران به کشور‌های همسایه صورت گرفته است، نیز خاطرنشان کرد: خانه‌های تکنولوژی در کشور‌های همجوار یکی از برنامه‌های ما بود که یکی از آن‌ها به زودی در ازبکستان افتتاح می‌شود. در قزاقستان نیز کار‌های joint venture انجام شده است ( قرارداد‌های جوینت وِنچر به گونه‌ای از همکاری تجاری می‌پردازد که طی آن، طرفین قرارداد، انجام فعالیت خاصی را مشترکاً بر عهده می‌گیرند و با دخالت فعالانه در آن موضوع، در سود و زیان آن به نحو اشتراکی سهیم می‌شوند. )

 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه به دیگر برنامه‌های این معاونت طی ماه‌های گذشته نیز اشاره کرد و گفت: کشت فرا سرزمینی وهمچنین همکاری‌هایی که ما بتوانیم در کشور‌های همسایه و در معادن موردنیازمان در این کشور‌ها سرمایه‌گذاری کنیم از جمله برنامه‌های قابل ذکر است که باید به آن‌ها اشاره کرد؛ سرمایه‌گذاری ما در معادن کشور‌های همسایه با انتقال محصولات موردنظرمان به ایران همراه خواهد بود.

 

او افزود: این کشور‌ها قانونی دارند مبنی براینکه یک قلم از آن محصول مثلاً کنستانتره سنگ آهن باید در کشور موردنظرتولید شود و بعد به عنوان کالای صادراتی در پروسه صادرات قرار گیرد که ما در مورد محصولات مورد نیازمان در این کشور‌ها این کار را انجام داده‌ایم.

 

این مقام دستگاه سیاست خارجی کشور اظهار کرد: ما هم با کشور‌های آسیای مرکزی و هم با کشور‌های حوزه قفقاز در مورد سوآپ نفت و سوآپ گازو سرمایه‌گذاری در بخش‌های انرژی این کشور‌ها به نتایجی دست پیدا کرده‌ایم.

 

وی همچنین در رابطه با این موضوع که بسیاری از سفرای سابق ایران در خارج از کشور، جملگی دلایل عدم ورودشان به فعالیت‌های اقتصادی را سووال و جواب‌های دستگاه‌های نظارتی پس از پایان ماموریت‌شان عنوان می‌کردند و اینکه تمایل داشتند در مسیر اهداف و مصالح کشور گامی بردارند اما به جهت اعمال فشار دستگاه‌های نظارتی، عطای این کار را به لقای آن می‌بخشیدند، نیز گفت: در حال حاضر دیپلمات‌های ما در حال تشویق شدن هستند که این کار شکل بگیرد (به سمت فعالیت‌های اقتصادی پیش روند) و البته در حال شکل گرفتن نیز است و مشکلی هم در این زمینه وجود ندارد.

 

به گفته صفری، اگر این کار که به طور قطع در سلامت کامل صورت می‌گیرد، انجام شود چه اشکالی در تحقق آن وجود دارد و در این رابطه منعی نیست.

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!