جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
سه‌شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۵۲۲۳۰
منابع اطلاعاتی آمریکا مدعی شدند

ایران به روسیه پهپاد و آموزش می‌دهد

خبر عرضه هواپیماهای بدون سر‎نشین ایران به روسیه، درست یک روز پیش از اولین سفر جو بایدن (در مقام ریاست‌جمهوری) به خاور‎میانه انتشار یافته است... بایدن در این سفر در اسرائیل و امارات متحده عربی توقف‌هایی خواهد داشت...
نویسنده :
مونس نظری

آن دسته از اطلاعات امریکا که به تازگی از حالت محرمانه (طبقه‌بندی شده) خارج شده‌اند، نشان می‌دهند که انتظار می‌رود ایران «صدها» پهپاد _‌‌از جمله پهپادهایی با قابلیت حمل سلاح_ را برای استفاده در جنگ اوکراین، به روسیه عرضه نماید.

 

به گفته مقامات کاخ سفید، ایران دارد آماده می‌شود که در اواخر ماه جولای، نحوه عملکرد این پهپادها را به نیروهای روسی آموزش دهد.

 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، روز دوشنبه در نشست خبری کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «اطلاعات ما نشان می‌دهند که ایران دارد خود را برای آموزش عملکرد این پهپادها به نیروهای روسی آماده می‌کند. اولین جلسه آموزشی نیز قرار است در اوایل ماه جولای برگزار شود. اما مشخص نیست که آیا ایران تا این لحظه پهپادی ازین گروه را به روسیه تحویل داده است یا خیر.»

 

سخن‌گوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفت که اطلاعاتی که سالیوان در اختیار خبرنگاران قرار داده است، بر مبنای داده‌هایی بوده که اخیراً از حالت محرمانه خارج شده‌اند.

 

سالیوان استدلال کرد که اخبار مربوط به تأمین تسلیحات روسی از سوی ایرانیان، به این معناست که حملات روسیه، به قیمت «سنگین» تخلیه شدید تسلیحات روس‌ها تمام شده است.

 

خبر عرضه هواپیماهای بدون سر‎نشین ایران به روسیه، درست یک روز پیش از اولین سفر جو بایدن (در مقام ریاست‌جمهوری) به خاور‎میانه انتشار یافته است... بایدن در این سفر در اسرائیل و امارات متحده عربی توقف‌هایی خواهد داشت.

 

انتظار می‌رود که اقدامات ایران در منطقه، و برنامه‌های هسته‌ای این کشور، محورهای اصلی گفتگوهای این سفر باشند.

 

به علاوه بایدن از سوی متحدان خاور‎میانه‌ای خود تحت فشاری فزاینده قرار گرفته است؛ فشاری که این متحدان برای محدودکردن ایران به او وارد می‌کنند. زیرا که پس از مذاکرات دوحه قطر در ماه پیش، امیدها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ کم‌رنگ شده است.

 

سالیوان در روز دوشنبه به نحوه ارائه پهپادهای مشابهی توسط ایران به شورشیان حوثی یمن، برای حمله به عربستان سعودی اشاره کرد... منظور حمله‌ی پیش از برقراری آتش‌بس در اوایل سال جاری بوده است.

 

هواپیماهای بدون سر‎نشین از اجزای کلیدی جنگ اوکراین بوده‌اند؛ هم از سوی نیروهای روسی و هم از طرف نیروهای اوکراینی. به نحوی که ارتش اوکراین از پهپاد بایراکتار ساخت ترکیه برای نابودی پست‌های فرماندهی و تانک‌ها و سامانه‌های موشکی زمین به هوای روسیه استفاده می‌کرده؛ و روس‌ها نیز از پهپادهای دست‌ساز اورلان‌۱۰ برای شناسایی و جنگ الکترونیک بهره می‌گرفته.

 

اما در (حدوداً) پنج‌ماهی که از آغاز جنگ می‌گذرد، شمار این پهپادها به سبب سر‎نگونی یا سقوط‌شان در هر دو سوی نبرد رو به کاهش گذاشته است.

 

متحدان اوکراینی از جمله لیتوانی و لهستان، کمپین‌های سرمایه‌گذاری جمعی را جهت خرید پهپادهای جدید بایراکتار برای اوکراین، آغاز کرده‌اند، و ایالات‌متحده نیز پهپادهای کوچک و کامیکازه، با نام سوئیچ‌بلید را  در اختیار اوکراین قرار داده است.

 

ایالات‌متحده همچنین در حال بررسی این موضوع است که آیا به اوکراین پهپادهای بزرگ‌تری که قابلیت حمل موشک‌های هل‌فایر دارند ارائه بدهد یا خیر.

 

اما ایالات‌متحده حالا به این باور رسیده که ظاهراً روسیه برای تأمین کسری ذخایر پهپادهای خود و تکمیل آنها به ایران روی آورده است. با این حال معلوم نیست که این پهپادها چقدر پیچیده یا کار‎آ باشند.

 

مقامات امریکایی در ماه مارس فاش کردند که روسیه پیش‌تر برای دریافت حمایت‌های جنگی به چین نیز متوسل شده بوده. آن زمان سالیوان به خبرنگاران گفت: از اواخر ماه می، ایالات‌متحده هیچ مدرکی دال بر اینکه چین، به روسیه کمک‌های نظامی یا اقتصادی کرده باشد، پیدا نکرده است.

 

اما ایران در ماه‌های اخیر، به دنبال برقراری روابط نزدیک‌تری با روسیه بوده است. به گزارش نیویورک‌تایمز، در ماه ژانویه، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، به دیدار ولادیمیر پوتین در مسکو رفته و به او گفت: «حالا زمان آن رسیده که با هم‌افزاییِ توانایی دو کشور، با قدرت امریکایی‌ها مقابله کنیم.»

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!