سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
جمعه ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۵۲۱۸۵
گزارش یک قتل

شینزو آبه چگونه ترور شد؟

این حمله در دوربین‌های تلویزیونی با عنوان «خبر تیر‎اندازی‌ای که منجر به شوک و محکومیت داخلی و خارجی گردید» ضبط شد. ژاپن کشوری بسیار امن بوده و خشونت با اسلحه در آن پدیده‌ای بسیار نادر تلقی می‌شود. فیلم‌ها و عکس‌های ارسالی از زمان دستگیری مظنون نشان می‌دهند که او از یک تفنگ دست‌ساز برای تیر‎اندازی به آبه استفاده کرده است.

شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن، صبح روز جمعه در حین سخن‌رانی در شهر نارا در غرب این کشور هدف گلوله قرار گرفت. سریعاً به بیمارستان منتقلش کردند. و مقامات گفتند که او دچار ایست قلبی‌ریوی شده و هیچ علائم حیاتی ندارد. اندکی به ۶ بعداز‎ظهر به وقت ژاپن مانده بود که آقای آبه در‎گذشت. او ۶۷ سالش بود.

 

در واقع روز جمعه حوالی ساعت ۱۱:۳۰ صبح، آبه در حال سخن‌رانی برای یکی از اعضای حزب حاکم لیبرال‌دموکرات و نامزد انتخابات ملی بود که دو گلوله به او شلیک شد.

 

سازمان آتش‌نشانی و مدیریت بلایای ژاپن تأیید کرد که او را از ناحیه گردن و قفسه سینه هدف گلوله قرار داده‌اند. او با هلی‌کوپتر به بیمارستان منتقل شد و ساعت ۱۷:۳۰ بود که فوت کرد. به گفته یک پزشک، وقتی به بیمارستان رسیده بوده، هیچ علائم حیاتی نداشته و اثر دو زخم در سمت راست گردنش در حال خون‌ریزی بود.

 

فرد مظنون به تیر‎اندازی، دستگیر شده و یک قبضه اسلحه از او کشف گردید. این ترور، موجی از شوک را در ژاپن ایجاد کرد؛ چرا که وقایعی نظیر جنایات مسلحانه و خشونت‌های سیاسی در کشور ژاپن بسیار نادر هستند.

 

رسانه های ژائنی از آبه به نیکی یاد کرده و می‌گویند او از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ در کشور ژاپن تحول ایجاد کرد و بیش از هر رهبری ژاپنی دیگر، در دوران پساجنگ به این کشور خدمت نمود. او موفق شد ژاپن را به ایفای نقش بر‎جسته‌تری در عرصه جهانی و نیز نقشی فعالانه‌تر در دفاع از خود سوق دهد... تغییری شایان ذکر! آن هم پس از دهه‌ها صلح‌طلبیِ دوران پس از جنگ دوم جهانی.

 

ژاپن

تنسو یاماگامی، مرد مظنون به تیر‎اندازی که حدوداً ۴۱ سال داشته حوالی ساعت ۱۱:۳۲ دقیقه صبح دستگیر شده است. مطابق گزارش تلویزیون عمومی NHK مظنون این حادثه هیچ تلاشی برای فرار نکرده و سریعاً بازداشت شده است. او در ایستگاه پلیس نارا نیشی مورد بازجویی قرار گرفت.

 

NHK گزارش داد که مظنون مورد نظر، یکی از اعضای سابق نیروی دفاع شخصی دریایی است. او به پلیس گفته بوده از آبه ناامید شده و قصد کشتن او را کرده است.

 

پیشینه‌ی آبه:

 

آبه پس از عودِ بیماریِ مزمنی که مبتلایش بود، به پارلمان ژاپن برگشت و نقشی عمده را در سیاست ژاپن عهده‌دار گردید... او رهبری بزرگ‌ترین جناح را در حزب حاکم لیبرال دموکرات (LDP) بر عهده داشت. و در موقعیتی که داشت به تقویت ارتش خود پرداخت؛ در حالی که با چینی نو‎ظهور نیز مقابل بود (همان‌طور که هست)، و نیز با یک کره شمالیِ جنگ‌طلب، و روسیه‌ای متخاصم، و صدالبته امریکایی که چندان قابل اعتماد نیست.

 

او در مصاحبه اخیرش با اکونومیست، استدلال کرده بود که ژاپن «باید مسئولیت صلح و ثبات را پذیرفته و از ذهنیتِ جهانی ایده‌آل فاصله بگیرد».

 

با این حال، با وجودی طغیان و تلاطمِ موجود در جهانِ پیرامون ژاپن، این کشور در سال‌های اخیر توانسته بود به عنوان واحه‌ای همراه با ثبات سیاسی داخلی باقی بماند.

 

البته برخی از سیاست‌های امنیت آقای آبه به اعتراضاتی گسترده در ۲۰۱۵ انجامید؛ اما این تظاهرات مسالمت‌آمیز ماندند. سیاست‌مداران ژاپنی، معمولاً رابطه نزدیکی با رأی‌دهندگان دارند، و به نسبت بسیاری از همتایان خود، تمهیدات امنیتیِ چندانی را به هنگام مسافرت‌هایشان اتخاذ نمی‌کنند.

 

فیلم ترور آقای آبه، او را در حال سخن‌رانی‌ای نشان می‌دهد که به انتخابات مجلس نمایندگان که قرار است دهم ژوئیه برگزار شود، مربوط بوده. او بدون هیچ مانعی مقابل جمعیت ایستاده بوده که کسی از پشت‌سر به او تیر‎اندازی می‌کند.

 

مطابق تصاویر منتشر‎شده، او روی زمین دراز شده و خون روی پیراهن سفیدش رد باقی گذاشته است. رسانه‌های ژاپنی، مظنون را مردی ژاپنی و حدوداً ۴۰ ساله معرفی کرده‌اند که هنوز انگیزه‌اش برای این قتل معلوم نیست.

 

حادثه‌ای که رخ داد، در کسری از ثانیه، توانست احساس امنیت داخلی را در ژاپن متزلزل کند. مطابق یکی از توئیت‌های وایرال‌شده پس از این حادثه: «لرزشم متوقف نمی‌شود. ژاپن دیگر امن و آرام نیست.»

 

کیشیدا فومیو، نخست‌وزیر کنونی نیز در مسیر مبارزات انتخاباتی بود که هم‌زمان با ایجاد مرکز مدیریت بحران توسط دولت، او نیز سریعاً به پایتخت باز‎گشت.

 

اعضای LDP، این واقعه را اقدامی «تروریستی» خوانده‌اند که قابل چشم‌پوشی هم نیست. احزاب اپوزیسیون، رویدادهای مبارزاتی‌شان را متوقف کرده و به محکوم‌کردن خشونت مشغول شده‌اند.

 

وقایع تکان‌دهنده احتمالاً سیاست این کشور را ورایِ تغییری که انتظارش می‌رفت، دگر‎گون خواهد کرد. و ای‌بسا انتخابات آخر هفته را نیز به تعویق بیندازد.

 

هیراکاوا ایری، روزنامه‌نگار بر‎جسته سیاسی نوشت: «یک‌جور احساس بحران‌زدگی دارم؛ انگار که اساس دموکراسی‌مان در هم شکسته باشد.»

 

با این حال، این حمله چندان هم بی‌سابقه نبوده. آقای آبه مدت‌ها از پدر‎بزرگش، کیشی نوبوسوکه، که در دورانی پر‎تلاطم از ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۰ نخست‌وزیر ژاپن بود، الگو‎برداری می‌کرده است.

 

آقای کیشی، در سال ۱۹۶۰، در مخالفت با اعتراضات گسترده‌ی خیابانی، پیشروِ تصویب یک معاهده‌ی امنیتی جدید با امریکا بود.

 

تنها یک‌ماه از تصویب این معاهده گذشته بود که یک مهاجم، کیشی را با شش ضربه چاقو مورد حمله قرار داد... که البته او توانست از آن حمله جان سالم در برد! اما متأسفانه این اتفاق در مورد آقای آبه نیفتاد.

 

البته که دونالد ترامپ! نیز این حمله را بی‌پاسخ نگذاشته و گفت: «او یک دوست واقعی برای من و مهم‌تر از آن امریکا بود. این واقعه ضربه‌ی بزرگی برای مردم شگفت‌آور ژاپن است؛ مردمی که او را بسیار دوست داشته و تحسینش می‌کردند.»

 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!