سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
سه‌شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۵۲۱۲۴
وقتی آمار تبرئه در دادگاه‌های روسیه زیر نیم درصد است

زندان‌بان‌های الکسی ناوالنی در حال سخت‌تر کردن شرایط‌اند

[...] یعنی که این بار حتی اگر ناوالنی هم بخواهد از سبک خونسرد و با پرستیژ خود برای بیان موقعیت تاریکش استفاده کند... باز هم تفاوتی ایجاد نمی‌شود... حالا روسیه، سرکوب اصوات معترض را با شدت بیشتری پی می‌گیرد.[...]
نویسنده :
مونس نظری

الکسی ناوالنی به همین راحتی‌ها زبان به اعتراض نمی‌گشاید. سیاستمدار برجسته‌ی اپوزیسیون روسی، که از مسموم‌شدن در سال ۲۰۲۰ جان سالم در برده، و از ژانویه ۲۰۲۱ در زندان به سر می‌برد، با زندان‌بانان خود رفتاری تحقیر‎آمیز دارد و از آنها سر‎پیچی می‌کند.

 

در ماه ژوئن او را از مستعمره‌ای کیفری، به زندانی فوق‌امنیتی که به سبب وحشی‌گری‌های آن، به بدنامی شهره بود، منتقل کردند. و حالا هم در پشت حصاری ۶ متری، هم‌بند یک مشت قاتل است.

 

او با وجود دردهای جسمی‌اش، شیفتی هفت‌ساعته را پشت یک ماشین خیاطی کار می‌کند؛ و برای ملاقات با وکیلش باید از یکی از وعده‌های غذایی‌اش چشم‌پوشی کند.

 

به گفته لئونید ولکوف، رئیس دفتر آقای ناوالنی، هدف این است که او را منزوی ساخته و از پا درش بیاورند. او نوشت: «شرایط بسیار جدی و خطرناک است.»

 

مردی که پوتین از او وحشت دارد...

 

یعنی که این بار حتی اگر ناوالنی هم بخواهد از سبک خونسرد و با پرستیژ خود برای بیان موقعیت تاریکش استفاده کند... باز هم تفاوتی ایجاد نمی‌شود.

 

آقای ناوالنی در آخرین پیام خود که توسط وکیلش و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نوشت: «من مثل آقای پوتین زندگی می‌کنم. من بلندگویی در پادگانم دارم که آهنگ [درود بر سرویس امنیت فدرال] را به صدای بلند پخش می‌کند. فکر می‌کنم پوتین هم همین کار را انجام می‌دهد.»

 

از زمان حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین، سرویس امنیت فدرال (FSB)، جانشین اصلی کا‎گ‌ب، سرکوب‌گرانه‌تر عمل می‌کند. این سرویس حالا دادگاه و دادستانی را تحت کنترل خود دارد و از پاک‌سازی «خائنین و افراط‌گرایان» حمایت می‌کند.

 

FSB در سی‌ام ژوئن، دیمیتری کولکر، دانشمند روسیه را به اتهام انتقال اسرار به چین دستگیر کرد. (او برای دانشجویان چینی سخن‌رانی کرده بود.) مأموران او را از تخت بیمارستانش در سیبری به زندانی در مسکو بردند و او چند روز بعد همان‌جا فوت کرد.

 

سرویس امنیتی در دوم ژوئیه، همکار او، آناتولی ماسلوف، از مؤسسه ریاضیات نظری و کاربردی نووسیبیرسک، را هم به سبب اتهاماتی مشابه دستگیر کرد.

 

ایوان پاولوف، یک وکیل روسیِ مدافع حقوق بشر، که در چند پرونده دیگر نیز مقابل FSB ایستاده است، می‌گوید: «از سال ۲۰۱۴، زمانی که روسیه برای اولین بار به اوکراین حمله کرد، شمار محاکمه‌های مرتبط با خیانت و افراط‌گرایی، به طرز چشم‌گیری افزایش یافته است.»

 

او می‌گوید: «هدف، تلقین این موضوع است که روسیه را مشتی خائن و افراطی محاصره کرده‌اند.»

 

و تعریف خیانت و افراط‌گرایی نیز مدام بسط بیشتری پیدا می‌کند. حالا حتی اگر روزنامه‌نگاری، با استفاده از منابع آزاد، اطلاعاتی را فاش کند که احیاناً به نفع قدرتی خارجی باشد، به خیانت متهم می‌شود.

 

آقای پاولوف می‌گوید: «آمار [تبرئه] در دادگاه‌های روسی حالا به زیر ۰.۵ درصد رسیده است و بهترین وکلا هم بیشترین کاری که ازشان بر‎می‌آید، کاستن از شدت سختی است. حتی گاهی در این حد که دست متهم را هنگام خواندن حکمش در دست بگیرند.»

 

البته آنها می‌توانند با رسانه‌ها صحبت کنند، اما ریسک این کار بالاست. آقای پاولوف و تیم او که از ناوالنی دفاع می‌کردند، توسط FSB تهدید شده و از کشور بیرون رانده شدند. وضعیت وکالت او نیز حالا به حال تعلیق در‎آمده است.

 

آقای پاولوف در حالی که در محوطه دفتر جدیدش در تفلیس (پایتخت گرجستان) نشسته، می‌گوید: «سیاست روشنی برای بیرون‌راندن آنهایی که اطلاعات مستقل ارائه می‌کردند، وجود داشت.»

 

در ۲۸ ژوئن، دیمیتری تالانتوف، وکیلی که عهده‌دار رسیدگی به پرونده‌های آقای پاولوف بود، به دلیل صحبت‌هایش علیه جنگ روسیه در اوکراین دستگیر شد.

 

در همان روز، ایلیا یاشین هم که از معدود سیاستمدارانِ مخالفی است که هنوز در روسیه باقی مانده، به ۱۵ روز حبس در یکی از سلول‌های مسکو محکوم شد. او در دادگاه، دستگیری خودش را «دعوتی مصرانه برای مهاجرت» خوانده بود.

 

حتی آنهایی که صراحتاً با کرملین مخالفت نکنند نیز امکان دستگیری‌شان وجود دارد. در ۳۰ ژوئن، ولادیمیر مائو، اقتصاددانی که ریاست آکادمی ریاست‌جمهوری روسیه را برای اقتصاد ملی و مدیریت دولتی بر عهده داشت و کارمندان دولت آینده را آموزش می‌داد، دستگیر شد.

 

آقای مائو که به دولت در زمینه اقتصاد، مشاوره می‌داد، وفاداری سیاسی خود را با امضای نامه‌ای در حمایت از «عملیات ویژه نظامی روسیه» اعلام نمود.

 

او به کلاه‌برداری متهم است و البته کمتر‎کسی باور دارد که این دلیل اصلی بازداشت او بوده باشد. به نظر می‌رسد که دستگیری او بخشی از یک سیاست پاک‌سازی گسترده‌تر بوده باشد که در دانشگاه‌ها پی گرفته می‌شود؛ و سیگنالی برای نخبگان تکنوکرات، با این پیام که: این روزها هیچ کس نخواهد توانست قسر در برود.

 

آقای پاولوف می‌گوید: «نخبگان به دلایلی فکر می‌کنند که دسترسی‌ناپذیر هستند؛ اما اصلاً این‌طور نیست. هر چند که تاکنون کمتر کسی از میان آنها به سرنوشت ناوالنی مبتلا شده است.»

 

او در یکم ژوئیه نوشت: «شما مرا می‌شناسید... من آدم خوش‌بینی هستم. من در حال دوزندگی هم توانسته‌ام مونولوگ هملت را به زبان انگلیسی حفظ کنم. زندانیانِ هم‌شیفتم می‌گویند: وقتی چشمانم را می‌بندم و چیزی با خود زمزمه می‌کنم، به نظر می‌رسد که دارم شیطان احضار می‌کنم. با این‌حال شیاطین، نیاز چندانی به احضار‎شدن ندارند. و تک‌گویی‌های هملت هم پایان خوشی را رقم نمی‌زنند.»

 

 

منبع خبر : اکونومیست
منبع: اکونومیست
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!