سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
يکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۵۱۷۵۱

اسراییل تمام فلسطین را می‌خواهد

اسراییل تمام فلسطین را می‌خواهد
به گفته کمیسیون مستقلی که توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل تشکیل شده، اسراییل باید به اشغال فلسطین پایان دهد و نقض حقوق بشر را متوقف کند. این کمیسیون مستقل تحقیق در سال ۲۰۲۱ و پس از حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تشکیل شد. به گفته این کمیسیون، تنها پایان دادن به اشغال سرزمین فلسطین از سوی اسراییل کافی نیست.
نویسنده :
سینا جهانی

بر اساس گزارش سازمان ملل که خواستار انجام اقدامات بیشتر برای تضمین برخورداری برابر از حقوق بشر برای فلسطینی‌ها شده «پایان دادن به اشغال به تنهایی کافی نخواهد بود.»

در این گزارش به شواهدی اشاره شده که نشان می‌دهد رژیم اسراییل «هیچ قصدی برای پایان دادن به اشغالگری ندارد». اسرائیل به دنبال «کنترل کامل» بر اراضی اشغالی فلسطین، از جمله قدس شرقی است. این منطقه در جنگ سال ۱۹۶۷ به تصرف اسراییل درآمد و در اقدامی که هرگز توسط جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشد، ضمیمه اسراییل شد.

کمیسیون مستقل سازمان ملل گفت که رژیم اسراییل «با سرکوب فلسطینی‌ها و فراهم کردن محیطی مساعد برای شهرک نشینان اسرائیلی اقدام به تغییر نمودار جمعیت‌شناسی منطقه کرده‌است».

 

اسراییل، دوزخی برای زیست فلسطینی‌ها

 

این گزارش با استناد به قانون رژیم صهیونیستی مبنی بر ممانعت از تابعیت فلسطینی‌هایی که با شهروندان اسرائیلی ازدواج کرده‌اند، اسراییل را متهم می‌کند که «وضعیت مدنی، حقوق و حمایت قانونی متفاوتی» برای شهروندان فلسطینی اسراییل فراهم می‌کند. بیش از ۷۰۰هزار شهرک‌نشین اسراییلی در حال حاضر در شهرک‌ها و پاسگاه‌های سراسر کرانه باختری و بیت المقدس شرقی زندگی می‌کنند. این مناطق بیش از ۳ میلیون فلسطینی را در خود جای داده است. شهرک‌های اسراییلی، مجتمع‌های مسکونی مستحکم و مختص یهودیان هستند که طبق قوانین بین‌المللی، حضوراشان غیرقانونی تلقی می‌شوند.

فلسطین اشغالی

گروه‌های برجسته حقوق بشر، از جمله دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل، سیاست‌های اسراییل علیه فلسطینی‌ها را معادل آپارتاید دانسته‌اند.

 

علل ریشه‌ای تعارض

 

حمله نظامی ۱۱ روزه اسراییل در ماه می ۲۰۲۱ موجب جان‌باختن بیش از ۲۶۰ فلسطینی در غزه و ۱۳ نفر در اسراییل شد. در همین ماه، نیروهای اسراییلی نمازگزاران فلسطینی را در مسجد الاقصی(سومین مکان مقدس اسلام) سرکوب کرد که در آن ده‌ها نفر مجروح و بازداشت شدند. حماس در پاسخ، به سمت اسراییل راکت شلیک کرد. این اقدام همچنین پاسخی به تصمیم دادگاه رژیم اسراییل مبنی بر اخراج اجباری خانواده‌های فلسطینی از محله شیخ جراح در شرق بیت المقدس نیز بود.

جنگ غزه

تحقیق کمیسیون مستقل سازمان ملل، شامل بررسی موارد ادعایی نقض حقوق بشر قبل و بعد از حمله اسراییل به غزه بود. در گزارش کمیسیون همچنین «علل ریشه ای» درگیری نیز بررسی شده‌است. حماس از این گزارش استقبال کرد و خواستار محاکمه رهبران اسراییلی به‌ اتهام «جنایت» علیه مردم فلسطین شد.

تشکیلات خودگردان فلسطین نیز این گزارش را تحسین کرد و خواستار پایان بخشیدن به مصونیت اسراییل شد. وزارت امور خارجه اسرائیل گزارش سازمان ملل را «اتلاف پول و وقت» خواند که به منزله تخریب وجهه اسراییل است.

اسراییل این تحقیقات را تحریم کرده و آن را جانب‌دارانه خوانده است. همچنین ورود بازرسان سازمان ملل را به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی ممنوع کرد. بازرسان نیز ناگزیر، به جمع‌آوری شهادت از ژنو و اردن روی آوردند. این گزارش هفته آینده در شورای حقوق بشر سازمان ملل مستقر در ژنو بررسی خواهد شد. ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ به دلیل آنچه که آن را «سوگیری مزمن» علیه اسرائیل توصیف کرد، از شورا خارج شد و در سال جاری دوباره به آن پیوست.

به عقیده موافقان، این کمیسیون برای پیگیری بی عدالتی‌های مداوم علیه فلسطینی‌ها در طی دهه‌ها اشغال اسرائیل مورد نیاز است.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!