جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۵۱۷۰۲
چرا سوئدی‌ ها کسی را دعوت نمی‌کنند

کجای اروپا ممکن است ناهار دعوت شوید؟

کجای اروپا ممکن است ناهار دعوت شوید؟
در هفته‌ی اخیر هشتگ «Swedengate» پس از یک پست در ردیت که در آن کاربری نشان داد که هنگام بازدید از خانه یکی از دوستان سوئدی با او چگونه رفتار شده است، در توییتر ترند شده است.

کشور سوئد، کشوری پیشرفته و بسیار زیبا است که در شمال اروپا و در شبه جزیره اسکاندیناوی واقع است. این کشور جمعیتی حدود ۱۰ میلیون نفر دارد و از نظر وسعت چهارمین کشور اروپا محسوب می‌شود. 

جمعیت بومی سوئد را سوئدی‌ها، اقلیت فنلاندی و سامی تشکیل می‌دهند و مهاجران به‌ طور کلی از جوامع فنلاندی، دانمارکی، نروژی، یونانی و ترکی هستند.

 

sweden-in-pictures-beautiful-places-to-photograph

 

در هفته‌ی اخیر هشتگ «Swedengate» پس از یک پست در ردیت که در آن کاربری نشان داد که هنگام بازدید از خانه یکی از دوستان سوئدی با او چگونه رفتار شده است، در توییتر ترند شده است. سؤال در مورد «عجیب‌ترین» تجربیاتی بود که افراد به دلیل سنت، یا‌ایمانشان در خانه دوستشان داشته‌اند.

 

پاسخی که اکنون پاک شده است این بود: «به خاطر دارم که به خانه همکار سوئدی‌ام رفته بودم؛ در حالی که ما در اتاق بودیم، مادرش فریاد زد که شام آماده شده است، او به من گفت در اتاق منتظر بمانم در حالی که آن‌ها در حال غذا خوردن بودند.

 

از آنجایی که این بحث به سرعت به سایر پلتفرم های رسانه های اجتماعی گسترش یافت، یکی از کاربران توییتر توضیح داد: «سوئدی‌ها برای افرادی که انتظار دارند به اندازه دقیق غذا می‌پزند. ما هیچ مشکلی برای غذا درست کردن برای مهمان نداریم، ولی قبل از آن اطلاع دهید و ما به اندازه کافی غذا درست می‌کنیم. در سوئد این چیز بسیار مهمی است که قبل از این که جایی برای غذا خوردن رفته شود از قبل اطلاع داده شود.»

 

در حالی که کشور‌های اروپایی بسیار ثروتمند هستند، برخی از آن‌ها شهرت بدی برای مهمان‌ نوازی برای مهمانان دارند. رفتار و آداب و رسوم مهمان نوازی یک ملت نتیجه تاریخ پیچیده سیاسی اجتماعی یک منطقه است.

روز یکشنبه، یکی از کاربران توییتر از طریق یک توییت که به زودی در فضای مجازی منتشر شد، سعی کرد توضیح دهد که چرا برخی از کشور‌های اروپایی سرد یا ناخوشایند تلقی می‌شوند.

 

sweden_jpg-min (1)

 

یکی از کاربران توییتر، با نام کاربری  WallySierk، بخشی از نقشه اروپا را به اشتراک گذاشت و قسمت‌های مختلف نقشه را به این سؤال که «آیا شما به عنوان مهمان، غذا دریافت می‌کنید؟ » علامت‌گذاری کرد. دسته‌بندی‌ها عبارت بودند از: 

۱- بسیار بعید است
۲-بعید است
۳-معمولا
۴-تقریباً همیشه

 

map-food

 

کشور‌های اسکاندیناوی مانند فنلاند، سوئد و نروژ با علامت «بسیار بعید است» علامت‌گذاری شده‌اند.

همانطور که مطرح شد، کشور‌های اسکاندیناوی کمتر به مهمانان خود خدمات خوبی ارائه می‌دهند، زیرا از نظر تاریخی در این کشور‌ها مسئولیت مهمان نوازی بر دوش افراد ثروتمند و قدرتمند گذاشته شده است. این موضوع استدلال می‌کرد که «مهمان‌نوازی نه تنها برای اهداکننده افتخار به ارمغان می‌آورد، بلکه این پتانسیل را دارد که گیرنده را شرمنده کند».

 

اما به زودی احساس عزت (که قشر مرفه جامعه احساس می‌کرد) و احساس شرم (که طبقه پایین احساس می‌کرد) باعث ناآرامی اجتماعی به ویژه در قرون وسطی شد. در اوایل دهه ۱۸۰۰، کلیسای پروتستان سعی کرد این ناآرامی را با ترویج شعار، «عضو آزادی از جامعه بودن، به گونه‌ای که نه به کسی بدهکار بود، نه طلبکار» مدیریت کند.

 

این موضوع همچنین استدلال می‌کرد که کلیسای پروتستان جامعه‌ای ایجاد کرد که «ایجاد بدهی و تعهد را به حداقل رساند و توانایی فرد/خانواده برای خودکفایی را به حداکثر رساند. این موضوع «به بچه‌های همسایه غذا ندادن» که در توییتر ترند شده است در مورد حفظ صلح در جامعه است.

 

حال با هم نظر بعضی از کاربران که در این رابطه نظر دادند را مشاهده می‌کنیم.

 

بسیاری از کاربران به این نکته اشاره کردند که خدمت نکردن به مهمانان خود تا حدی توهین آمیز است. برخی از مردم بر این باورند که حداقل به کودکان باید غذا داده شود. در حالی که سایر کاربران سنت های خود را به عنوان دلایلی ذکر کردند که هرگز مهمان را گرسنه در خانه خود رها نمی کنند. 

 

شخصی گفت : «در سوئد، حدود ۵۰ سال پیش، فکر می‌کنم بین والدین درک خاموشی وجود داشت که «بچه‌های ما در خانه غذا می‌خورند». اگر به بچه‌های همسایه‌تان غذا می‌دادید، به نوعی قانون را زیر پا گذاشته‌اید و برنامه‌های شام آن‌ها را «خراب» کرده‌اید. زمان شام کمی مقدس بود. اما امروزه به این صورت نیست.»

 

شخص دیگری گفته است که: «اصل و نصب من، آلمانی-نروژی است؛ مادر من همیشه از تلاش همسایگان برای غذا دادن به من ناراحت می‌شد. به گونه‌ای که پس از مدتی یک تکه کاغذ را بر روی لباس من سنجاق کرد و نوشت: «لطفاً به دختر من غذا ندهید؛ او به اندازه کافی در خانه غذا برای خوردن دارد.» در آن زمان این کار به نحوی یک نوع بی‌احترامی تلقی می‌شد.»

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!