جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۵۱۴۳۱

چطور می‌شود از نلسون ماندلا پول در آورد

چطور می‌شود از نلسون ماندلا پول در آورد
«محراب ماندلا». هتل بوتیکی که در ماه سپتامبر افتتاح شد. نشان‌دهنده قدرت برندی که حول محور «نلسون ماندلا»، نخستین رییس جمهوری منتخب آفریقای جنوبی ساخته شده است. این هتل متعلق به «بنیاد نلسون ماندلا»‌ است. موسسه خیریه‌ای که توسط ماندلا پس از کناره گیری از قدرت او تأسیس شد.
نویسنده :
سینا جهانی

 ماندلا پیش از مرگش در سال ۲۰۱۳، پول آمریکایی‌های ثروتمندی(مثل بیل کلینتون و بنیاد گیتس) را جذب کرد که ۸۰ درصد از کمک‌های مالی به بنیادش را تامین می‌کردند. «سلو هاتانگ»، مدیرعامل بنیاد ماندلا، از روی آوردن سرمایه‌گذاران آمریکایی به سمت اهداف اظهار تاسف می‌کند. از زمان کناره‌گیری ماندلا از قدرت در سال ۱۹۹۹ نرخ فساد در آفرقای جنوبی افزایش یافت و همین موجب نگرانی بسیاری شده است.

 

MV5BYTZiZjYzYWYtOTQyNy00OTA2LWJiOWItMTBmZjk2MDJkYjliXkEyXkFqcGdeQXVyNzI4MDMyMTU@._V1_ ۴۶۶۶۴، شماره نلسون ماندلا در زندان آپارتاید

 

خوشبختانه بنیاد او صاحب حدود دوازده علامت تجاری ارزشمند از جمله «۴۶۶۶۴» است. گاهی اوقات از آن‌ها برای درآمدزایی و تقویت خزانه استفاده می‌کنند. به عنوان مثال با احداث یک هتل یا تولید لباس‌های مارک‌دار. اما حواسشان هست که این اقدامات، میراث رییس‌جمهوری سابق را کم ارزش جلوه ندهد. «هاتانگ» می‌گوید که پاسخ او به تولید همبرگر نلسون ماندلا، یک «نه» بزرگ است: «ما سعی می کنیم از قامت آن مرد را حفاظت کنیم.»

این بنیاد اما، تنها جایی نیست که از نام «ماندلا» کسب درآمد می‌کند. ماه گذشته، مزرعه و موزه «Liliesleaf Farm» یک ان‌اف‌تی (توکن غیرقابل تعویض) را از حکم دستگیری ماندلا در سال ۱۹۶۱ فروخت. این پول ممکن است به بازگشایی این موزه که سال گذشته به دلیل کووید۱۹ بسته شد کمک کند؛ موزه ای که زمانی خانه امنی برای گروه‌های ضد آپارتاید بود.

 

20220423_MAP004_0

 

ماه گذشته نیز «ماکازیوه ماندلا»، دختر بازمانده مادیبا از ازدواج اولش، ان‌اف‌تی‌هایی را از نقاشی‌های او به حراج گذاشت (تصویر). خانم ماندلا و دو تا از فرزندانش، «خانه ماندلا» را اداره می‌کنند. آن‌ها در میان همه این چیزها، مجموعه‌ای از شراب‌های 5‌دلاری را با الهام از قبیله خانوادگی‌اش می‌فروشند: «نجیب، محترم، مورد اعتماد». در ماه دسامبر خانم ماندلا، کلیدی را که برای قفل کردن سلول پدرش در جزیره روبن استفاده می‌شد به حراج گذاشت. دولت این حراج را با علت «دولتی بودن این دارایی» توقیف کرد. خانم ماندلا پاسخی به پرسش‌های موجود نداد اما گفته می‌شود که درآمد حاصل از آن قرار بود هزینه‌های احداث یک باغ یادبود را تامین کند.

«سلو هاتانگ» می‌گوید: «شما نمی‌توانید جلوی خانواده را بگیرید زیرا آن‌ها نام ماندلا دارند. اگرچه منتقدان، نوادگان مادیبا را به سوء استفاده از میراث او متهم می‌کنند، شاید درس بزرگتری در همه این سرمایه گذاری‌ها نهفته باشد. اقتصاد در حال فروپاشی است. تا زمانی که آفریقای جنوبی فاقد رهبرانی در قد و قامت ماندلا باشد، ارزش او جاودانه خواهد بود.»

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!