جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۵۱۴۰۹

دریچه در حال بسته شدن است

گروسی گفت: «البته ما همچنان امید خود را برای دست‌یابی به توافق، آن هم در چارچوب زمانی معقول، از دست نداده‌ایم... اما باید این واقعیت را پذیرفت که هر لحظه امکان دارد که این دریچه فرصت بسته شود.»
نویسنده :
مونس نظری

بروکسل/پاریس‌_ رئیس دیدبان اتمی سازمان ملل می‌گوید که در ایران به دنبال اطلاعات مربوط به ذرات اورانیوم یافت‌شده در سایت‌های قدیمی (و اعلام‌نشده) این کشور است و با این کار احتمال چالش در ماه ژوئن افزایش خواهد یافت.

مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های جهانی، از ماه مارس متوقف شده است. و عمده دلیل آن هم اصرار تهران برای بر‎کناری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از فهرست سازمان تروریستی خارجی ایالات‌متحده بوده است.

در‎خواست ایران برای توقف تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ذرات اورانیوم (در سه سایت قدیمی و ظاهراً اعلام‌نشده)، با وجودی که بخشی از توافق هسته‌ای نیست، اما موضوعی است که باعث تنش میان تهران و غرب شده است.

این سه سایت نشان می‌دهند که ایران موادی هسته‌ای دارد که به آژانس اعلام نکرده است.

در ۵ مارس، ایران و ناظر هسته‌ای سازمان ملل بر سر یک برنامه سه‌ماهه برای مجموعه‌ای از تبادلات توافق کردند. پس از آن رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «به دنبال آن است که نتیجه‌گیری خویش را در نشست ژوئن ۲۰۲۲ شورای حکام (IAEA) گزارش کند.»

با این حال، دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که علائم اندکی هست که نشان دهد تهران پاسخ رضایت‌بخشی به دیدبان داده است.

گروسی در سخنان خویش در پارلمان اتحادیه اروپا گفت که به شدت نگران این وضعیت است و به ایران نیز گفته است که تصور نهایی‌شدن توافق هسته‌ای، در شرایطی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد چیزهایی که باید می‌دانسته، تردید جدی دارد، برایش دشوار است.

گروسی از طریق وب‌استریم به کمیته‌های پارلمان اروپا گفت: «من قصد ندارم پیام هشدار‎دهنده‌ای بفرستم که ما را به بن‌بست بکشاند... اما وضعیت را خیلی خوب ارزیابی نمی‌کنم.»

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای ایران در اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه وارد تهران شد؛ تا در مورد چیزی که خودش آخرین شانس برای نجات این توافق توصیف کرده (و شامل روسیه و چین و فرانسه و آلمان و بریتانیا نیز می‌شود) گفتگو کند.

منابع آگاه اعلام کرده‌اند که مقامات غربی تا حد زیادی، امید خود را به احیای این توافق از دست داده‌اند... آن هم در شرایطی که حمله روسیه به اوکراین، قدرت‌های بزرگ را چندشقه کرده است.

گروسی گفت: «البته ما همچنان امید خود را برای دست‌یابی به توافق، آن هم در چارچوب زمانی معقول، از دست نداده‌ایم... اما باید این واقعیت را پذیرفت که هر لحظه امکان دارد که این دریچه فرصت بسته شود.»

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!