جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۵۱۳۹۱

ماجرای آزمایشگاه‌های بیولوژیک اوکراین چیست

[...] روسیه چندین سال است که ادعاهای مربوط به وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیک در اوکراین را با بودجه ایالات‌متحده مطرح کرده است. به گفته اسکات رادنیتز، کارشناس روسیه‌ی پساشوروی، و دانشیار دانشگاه واشنگتن در سیاتل: «بحث آزمایشگاه‌های بیولوژیک، یک دروغ قدیمی است.» همو گفت که پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، روایت آزمایشگاه زیستی «از قطره به سیلاب» تبدیل شد. [...] و اما تاکر کارلسون، مجری شبکه فاکس‌نیوز، همین اواخر گفته بود: «پر‎واضح است که ایالات‌متحده دروغ می‌گوید؛ این کشور یک کمپین اطلاعات جعلی راه‌اندازی کرده است که هدفش سر‎پوش گذاشتن بر اقداماتی است که انجام می‌دهند.» البته کارلسون برای حمایت از ادعای خویش هیچ شاهدی ارائه نکرده بود.
نویسنده :
مونس نظری

مطابق روایت tass.com تحقیقات روسی شواهدی دارند که بر‎مبنای آنها آزمایشگاه‌های بیولوژیکی ایالات‌متحده با هانتاویروس کار می‌کنند. پیش‌تر نیز گفته شده بود که عملیات نظامی ویژه در اوکراین شواهدی به همراه دارد که مطابق با آنها: رژیم کیف، آثار یک برنامه بیولوژیکی نظامی توسط وزارت دفاع ایالات‌متحده در اوکراین را سریعاً محو می‌کند.

در پنجم می ۲۰۲۲، ایرینا یارووایا، معاون رئیس دومای دولتی، رئیس کمیسیون مشترک، پس از اولین جلسه شورای علمی و مشورتی کمیسیون گفت: «کمیسیون پارلمانی روسیه که در مورد فعالیت آزمایشگاه‌های زیستی ایالات‌متحده در اوکراین تحقیق می‌کند، مستنداتی دارد که نشان می‌دهند این آزمایشگاه‌ها با هانتا ویروس‌ها کار می‌کنند.»

-    مطابق پایش‌های بازرس ارشد روسی: ردّ پای پنتاگون و شرکت‌های امریکایی را می‌توان در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی اوکراین مشاهده کرد. الکساندر باستریکین در گفتگو با راشا‎تودی، از پرونده‌ای صحبت کرده بود که به توسعه ادعایی سلاح‌های بیولوژیکی مربوط می‌شد.

باستریکین که رئیس کمیته تحقیقات روسیه است، به RT گفت که تیم او در مورد تحقیقات جنایی مرتبط با برنامه ادعایی تسلیحات زیستیِ اوکراین (با بودجه پنتاگون) دارند به پیشرفت‌هایی دست پیدا می‌کنند.

باستریکین گفته بود: «تحلیل اسناد به دست آمده به ما این امکان را می‌دهد که به وضوح افراد دخیل در فعالیت‌های بیولوژیکی در اوکراین را که نمایندگان وزارت دفاع ایالات‌متحده و شرکت‌های امریکایی مرتبط با آن هم جزء‌شان هستند، شناسایی کنیم.»

او افزود که ایالات‌متحده از سال ۲۰۰۵ بیش از ۲۲۴ میلیون دلار برای برنامه‌های بیولوژیکی خویش در اوکراین هزینه کرده است. و به طور کلی از کمک‌های خارجی برای تجهیز و ارتقاء حدوداً ۳۰ مرکز تحقیقاتی تحت کنترل دفاع، بهداشت و کشاورزی استفاده شده است.

باستریکین در حالی که می‌گفت «نتایج تحقیقات مذکور به قلمرو تحت کنترل کیف ارجاع داده شده»، اضافه کرده بود «گروه تحت رهبری من به بررسی اسناد در این زمینه ادامه خواهند داد».

بار دیگر و در ماه مارس، مسکو ادعا کرد که شواهدی پیدا کرده است که نشان می‌دهند ایالات‌متحده تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین را تأمین مالی کرده است. واشنگتن و کیف این ادعا را رد کرده و روسیه را به راه‌اندازی کمپین اطلاعات نادرست متهم نمودند.

در این اثنا، ژائو لیجان، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز از ایالات‌متحده در‎خواست کرد که گزارش کاملی از فعالیت‌های نظامی بیولوژیکی خود را در داخل و خارج از کشور ارائه داده و راستی‌آزمایی کند.

این‌ها ادعاهایی بودند که روس‌ها (به بیان برخی منابع) از سال ۲۰۱۱ در مورد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی مستقر در اوکراین مطرح کرده‌اند. ادعاهایی که عموماً از سوی رسانه‌های غربی تکذیب شده و «جعلی» قلمداد شده بودند. به عنوان مثال:

-    ویکتوریا نولند نیز در جایی دیگر ادعا کرده است که ایالات‌متحده در اوکراین آزمایشگاه‌های بیولوژیکی دارد.

بر‎اساس آنچه در جای‌جای صفحات خبری منتشر شده است، ظاهراً ایالات‌متحده نیز به وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیکی خود در اوکراین اعتراف کرده است. یعنی این‌طور نبوده که وجود چنین آزمایشگاه‌هایی را به کلی انکار کنند.

کاربران برای اثبات این موضوع به سخنرانی ویکتوریا نولند، معاون وزیر امور خارجه در امور سیاسی اشاره می‌کنند: «ما در حال حاضر نگران این موضوع‌ایم که شبه‌نظامیان روسی، کنترل این آزمایشگاه‌ها را به دست گیرند. ما با طرفین اوکراینی کار می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم مواد تحقیقات بیولوژیکی به دست نیروهای روسی نمی‌افتند.» با این حال ویکتوریا نولند به طور مستقیم ادعا نکرده که آزمایشگاه‌های امریکایی هستند که در اوکراین مستقر شده‌اند.

 

 

-    لازم به ذکر است برخی صفحات خبری نظیر «Myth Detector»، «FactCheck.org»، « The Washington Post»، «USA Today»، «The Dispatch» و «VoxCheck» نیز به این موضوع پرداخته‌اند. این صفحات، خبر‎های مرتبط با این موضوع را «جعلی» قلمداد کرده و آن را بخشی از نظارت بر اطلاعات نادرست روسیه دانسته‌اند.

-    در هشتم مارس ۲۰۲۲، مجلس سنای ایالات‌متحده، جلساتی را در مورد پاسخ به تهاجم روسیه به اوکراین ترتیب داد. در جریان این جلسات، سناتور مارکو روبیو از ویکتوریا نولند پرسید که آیا اوکراین سلاح‌های بیولوژیکی یا شیمیایی دارد؟ نولند ادعا نکرد که اوکراین چنین تسلیحاتی دارد. و فقط گفت که آزمایشگاه‌هایی در اوکراین وجود دارند که افتادن‌شان به دست متجاوزین روسی خطر‎آفرین خواهد بود. نولند همچنین اشاره‌ای نکرده که این آزمایشگاه‌ها به ایالات‌متحده تعلق دارند. سؤال دوم روبیو به پروپاگاندای روسی بر‎می‌گشت: او کفت روسیه دائماً در تلاش است اوکراین را به توسعه‌ی سلاح‌های کشتار جمعی متهم کند. و بعد از نولند پرسیده بود که آیا اطمینان ۱۰۰ درصد دارد که هر‎گونه استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی یا شیمیایی در اوکراین با تحریکات روسیه مرتبط است؟ نولند نیز پاسخ داده بود که تنها روسیه می‌تواند از چنین سلاح‌هایی استفاده کند.

npr نیز مقاله‌ای با این عنوان نگاشته بود: «داستان جعلی آزمایشگاه زیستی روسی چطور میان گروه راستِ افراطی در ایالات‌متحده پخش شد؟»

به طور خلاصه در این مقاله آمده بود که باور این ادعا که اوکراین با کمک دولت ایالات‌متحده در حال تولید آزمایشگاه‌های بیولوژیکی باشد، دشوار است. در مقاله عنوان شده بود که آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین در جهت تقویت اقدامات بهداشت عمومی بوده‌اند و هم ایالات‌متحده و هم اوکراین میان خود معاهده‌ای امضا کرده و مطابق آن متعهد شده‌اند که هرگز به تولید یا استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی نخواهند پرداخت. در ادامه این مقاله آمده بود که برخلاف دیگر تلاش‌های روسیه برای انتشار روایت‌های نادرستی که در توجیه هجوم خود به اوکراین داشته، این ادعا توانسته در میان رسانه‌های اجتماعی راست‌افراطی، فاکس‌نیوز و پیروان تئوری توطئه، مخاطبان زیادی پیدا کند:

و البته که روسیه چندین سال است که ادعاهای مربوط به آزمایشگاه‌های بیولوژیک را با بودجه ایالات‌متحده مطرح کرده است. به گفته اسکات رادنیتز، کارشناس روسیه‌ی پساشوروی، و دانشیار دانشگاه واشنگتن در سیاتل: «بحث آزمایشگاه‌های بیولوژیک، یک دروغ قدیمی است.» همو گفت که پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، روایت آزمایشگاه زیستی «از قطره به سیلاب» تبدیل شد. رادنیتز گفته بود: «این روایتی است که حداقل از سال ۲۰۱۱ توسط روسیه مطرح شده است. و موضوع هم بر‎می‌گردد به آزمایشگاه‌هایی که توسط ایالات‌متحده تأمین مالی می‌شوند و کار اصلی‌شان هم تحقیق بر روی بیماری‌ها است. این آزمایشگاه‌ها بخشی از برنامه وزارت دفاع برای حمایت از تحقیقات بهداشت عمومی در کشورهای پساشوروی هستند... و روسیه همیشه به این آزمایشگاه‌ها مشکوک بوده و اطلاعات نادرست منتشر کرده و از سوی کانال‌های رسمی، سؤالاتی تلقین‌آمیز مطرح کرده است.»

 

 

و اما تاکر کارلسون، مجری شبکه فاکس‌نیوز، همین اواخر گفته بود: «پر‎واضح است که ایالات‌متحده دروغ می‌گوید؛ این کشور یک کمپین اطلاعات جعلی راه‌اندازی کرده است که هدفش سر‎پوش گذاشتن بر اقداماتی است که انجام می‌دهند.» البته کارلسون برای حمایت از ادعای خویش هیچ شاهدی ارائه نکرده بود.

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!