پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
پنجشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۱
کد خبر: ۵۱۲۷۲
تحلیل سی‌ان‌ان از بهبود تاکتیک‌های جنگ اوکراین

درس‌هایی که روس‌ها از نبرد «کیف» گرفتند

درس‌هایی که روس‌ها از  نبرد «کیف» گرفتند
به نظر می‌رسد که جنگ در شرق اوکراین وارد مرحله حساسی شده است؛ از یک سو روسیه واحدهای بیشتری را به نبرد وارد کرده است از سوی دیگر نیروهای اوکراینی تلاش می‌کنند خطوط دفاعی خود را که هفته‌ها در اثر گلوله باران و شلیک موشک‌ها آسیب دیده‌اند، حفظ کنند.

به گزار سی‌ان‌ان، روز چهارشنبه، ارتش اوکراین به از دست دادن قلمرو خود در دو منطقه مختلف از خط مقدم طولانی که از آنها دفاع می‌کند، اذعان کرد. به نظر می‌رسد این رخداد نتیجه ورود حجم عظیم نیروهای تازه‌نفس و همچنین بهبود تاکتیک‌های روسیه باشد.

 

اساساً نیروهای اوکراینی از سه طرف یک جیب به آرامی در حال کوچک شدن در شرق دفاع می کنند و تنها خطوط تدارکاتی آنها از غرب وارد می شود. خطر - اگر روس‌ها پیشرفت کنند - این است که برخی از بهترین واحدهای ارتش اوکراین که فاقد حفاظت هوایی هستند، ممکن است محاصره شوند. ارتش اوکراین روز چهارشنبه گفت که روسیه دو گروه تاکتیکی دیگر از لشکر ۷۶ هوابرد را از شهر بلگورود به منطقه ایزیوم در داخل اوکراین منتقل کرده است. اوکراینی‌ها همچنین از ورود واحدهای تازه‌موشک‌انداز کروز به منطقه خبر داده‌اند.

 

هدف اعلام شده کرملین تامین امنیت تمامی مناطق لوهانسک و دونتسک است. ارتش روسیه همچنین به ایجاد یک کریدور زمینی دائمی که قلمرو روسیه را به کریمه در امتداد سواحل اوکراین متصل می کند، چشم دوخته است.

 

روش عملیات روسیه صرف نظر از مکان مشابه به نظر می رسد: روزها و گاهی هفته‌ها حملات توپخانه ای سنگین، موشکی و هوایی که شهرها و شهرها را پودر می کند و به دنبال آن حرکت آهسته واحدهای زرهی به جلو.

 

هفته‌های آینده؛ بزرگ‌ترین نبرد تانک‌ها آغاز می‌شود

 

در منطقه دونتسک، تمرکز روسیه بر تصرف دو شهر مهم است: اسلوویانسک و کراماتورسک، که هر دو برای مدت کوتاهی در سال ۲۰۱۴ توسط جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه اداره می‌شد. واحدهای روسی تلاش می کنند از سه جهت به سمت این مراکز پیشروی کنند. واحدهای پیشرو احتمالاً در ۱۰ مایلی اسلوویانسک هستند. در تصاویر روز چهارشنبه یک پل در جنوب شرقی شهر ثبت شده که احتمالا توسط نیروهای در حال عقب‌نشینی اوکراینی منفجر شده بود.

 

وزارت دفاع روسیه در بیانیه های اخیر خود گفته است که تهاجم با پشتیبانی هوایی شتاب می گیرد. روز چهارشنبه، نیروی هوایی روسیه مدعی شد ۵۰ هدف در ۲۴ ساعت گذشته مورد اصابت هواپیماهای جنگی این کشور قرار گرفته‌اند.

 

موسسه مطالعات جنگ (ISW) در واشنگتن می گوید که تاکتیک های روسیه به نظر بهبود یافته است. ISW در آخرین تحلیل خود می‌گوید: «نیروهای روسی چندین جاده تقریباً موازی را در فاصله‌ای از یکدیگر می‌گشایند که به آنها اجازه می‌دهد تا قدرت رزمی بیشتری نسبت به عملکرد قبلی خود داشته باشند».

 

220420093309-01-mariupol-russia-control-intl-large-tease

 

در جنوب ایزیوم، نیروهای روسی در سه مسیر در حال پیشروی هستند. گویی فرماندهان روس از نبردهای کیف درس‌های لازم را کسب کرده‌اند؛ نبردی که در جریان آن زمانی که یک ستون روسی هفته‌ها در شمال پایتخت متوقف شده بود.

 

ISW می گوید که عامل دیگر دخیل در سرعت پیش‌روی روس‌ها ممکن است این باشد که در شمال منطقه دونباس، اوکراینی ها مواضع دفاعی ثابتی ندارند. روس‌ها با وجود هفته‌ها حملات موشکی و توپخانه‌ای همچنان در تلاش هستند تا مکان‌هایی مانند آودیوکا در نزدیکی شهر دونتسک را بگیرند.

 

به طور مشابه، با وجود گلوله باران شدیدی که یک تیم خبری CNN در روز چهارشنبه شاهد آن بود، اوکراینی ها در شهر Severodonetsk در منطقه لوهانسک مقاومت کردند. اما مکان‌هایی مانند Severodonetsk و روبیژن نزدیک به آن تقریباً به طور کامل ویران شده‌اند و در انتهای خطوط طولانی و ضعیف برای اوکراینی‌ها قرار دارند.

 

به نوبه خود، نشانه های فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد اوکراینی ها خطوط طولانی تدارکات روسیه را هدف گرفته‌اند؛ انبارهای سوخت و مهمات در غرب روسیه به طور ناگهانی در نیمه شب منفجر می‌شوند. یک محل تخلیه سوخت در نزدیکی مرز اوکراین در ساعات اولیه روز چهارشنبه منفجر شد، درست مانند دیگری در نزدیکی بلگورود ۲۴ ساعت قبل از آن رخ داد.

 

اوکراین مستقیماً مسئولیت این رویدادها را بر عهده نگرفته است، اما روز چهارشنبه، میهایلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری این کشور به صورت رمزآلودی گفت: «در این مناطق روسیه، انبارهای بزرگ سوخت که سوخت خودروهای زرهی ارتش روسیه را تامین می کنند، به دلایل مختلف به طور دوره‌ای می سوزند و انبارهای مهمات منفجر می شوند.»

 

جبهه جنوبی

 

روس‌ها همچنین سرعت عملیات نظامی خود را در جنوب افزایش داده‌اند. طی هفته گذشته، روستاهای منطقه Zaporizhzhia شاهد گلوله باران شدید بوده‌اند و به نظر می رسد شهر Kryvyi Rih اکنون در رادار روس‌ها قرار دارد.  فرماندهی جنوبی ارتش اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که واحدهای روسی در تلاش برای بهبود مواضع تاکتیکی خود، در حال سازماندهی مجدد و شناسایی هوایی هستند.

 

در دو روز گذشته، پس از دو حمله موشکی به تنها پلی که منطقه جنوب غربی اوکراین را به اودسا و بقیه کشور متصل می‌کند، این ناحیه که تاکنون کم و بی آرام بوده هم وارد درگیری شده است. این منطقه به ویژه با توجه به حضور حدود ۱۵۰۰ سرباز روسی در ترانس‌نیستریا، منطقه جدا شده از کشور همسایه اوکراین، مولداوی، آسیب پذیر است.

 

تخریب این پل به دنبال دو حمله خرابکارانه غیرقابل توضیح در ترانس نیستریا انجام شد. اوکراینی‌ها این حوادث را تحریک‌های برنامه‌ریزی‌شده روس‌ها می‌دانند - بهانه‌ای احتمالی برای حرکت به منطقه در غرب رودخانه دنیستر، که هم مرز با رومانی است. هفته گذشته، یک ژنرال ارشد روسی گفت که روسیه قصد دارد در مرحله دوم تهاجم خود بر جنوب اوکراین «کنترل کامل» برقرار کند و افزود که انجام این کار به نیروهایش اجازه دسترسی به ترانس نیستریا را می‌دهد.

 

آیا می‌شود واقعاً فهمید چه اتفاقی دارد در اوکراین می‌افتد؟

 

به طور کلی، به نظر می رسد که پس از کنار گذاشتن برنامه‌های تسخیر کیف، نیروهای روسی در تلاش هستند تا نیروهای اوکرانی را به نبرد در خطوط مقدم - از شرق اوکراین تا اعماق جنوب - که اکنون صدها مایل طول دارد، بکشانند. در عین حال، آنها به زیرساخت های تدارکاتی این خطوط مقدم ضربه می زنند -زیرساخت‌هایی مانند شبکه های برق و راه آهن در غرب اوکراین گرفته تا ذخایر سوخت و تسلیحات در سراسر کشور.

 

در کوتاه‌مدت، به نظر می‌رسد که فرماندهی روسیه می‌خواهد به موقع برای رژه روز پیروزی در ۹ ماه مه (سالگرد پیروزی بر آلمان هیتلری) نتایج ملموسی را به کرملین ارائه دهد.

 

اکنون اوکراینی‌ها به سلاح‌های غربی وعده داده شده برای مقاومت در برابر حملاتی که اکنون در حال انجام است، و همچنین تاکتیک‌های چابک برای اطمینان از محاصره نشدن واحدها نیاز دارند.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!