جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۵۱۱۳۸

موشک اوکراینی که ناو روسی را غرق کرد چطور کار می‌کرد

موشک اوکراینی که ناو روسی را غرق کرد چطور کار می‌کرد
از دست دادن رزمناوپرچمدار روسیه در دریای سیاه ضربه‌ای به برنامه‌های جنگی ولادیمیر پوتین و حیثیت ارتش او بود.

 

غرق شدن کشتی افکار عمومی روسیه را شوکه خواهد کرد و نشان می دهد که جنگ در اوکراین به زودی پایان نخواهد یافت.

 

در حالی که رسانه ها و مقامات روسی روز جمعه در تلاش برای توضیح درباره غرق شدن کشتی پرچمدار این کشور در دریای سیاه بودند، واضح بود که از دست دادن رزمناو و تعداد بی شماری از ۵۱۰ خدمه آن ضربه‌ای به برنامه های جنگی ولادیمیر پوتین و حیثیت ارتش او بود. از همان ابتدا، دولت روسیه سعی کرد آنچه را که رخ داده بود، کم اهمیت جلوه دهد. در ابتدا وزارت دفاع این کشور ادعا کرد که یک تصادف باعث آتش سوزی شده است. سپس وزارتخانه گفت که خسارت مهار شده و کشتی در حال یدک کشی به بندر سواستوپل است. سرانجام، اواخر روز پنجشنبه، این وزارتخانه اعلام کرد که کشتی در "دریای طوفانی" غرق شده است.

 

آندری مدودف، روزنامه‌نگار شبکه دولتی VGTRK و معاون شورای شهر مسکو، می‌نویسد: «ناو مسکوا داستان بدی است. هم از نظر شهرت و هم از نظر نظامی. اما آیا این یک فاجعه نیست؟»

 

در همین حال اوکراین ادعا کرد که این کشتی را توسط موشک ضد کشتی نپتون مورد اصابت قرار داده است.این موشک که با سرعت مافوق‌ صوت حرکت می‌کند بر پایه‌ی موشک قدیمی kh-۳۵ که در شوروی ساخته شده بود با برد و تجهیزات الکترونیکی بهبود یافته  طراحی شده است. بنابر تخمین کارشناسان برد این موشک تقریبا ۲۰۰ مایل است.

 

این موشک برای اولین بار سال گذشته در اوکراین مورد استفاده قرار گرفت و به گونه ای طراحی شده است که نزدیک به سطح دریا حرکت کند به گونه‌ای که شناسایی نشود.

 

اما چرا روسیه قادر به تشخیص آن نبود؟

 

موشک نپتون به گونه ای طراحی شده است که در  مناطق ساحلی مستقر شود، که در این مورد بدان معناست که در نزدیکی منطقه‌ای با فعالیت شدید نظامی روسیه مستقر شده بوده است. اگر آسیب ناشی از موشک نپتون باشد، به نظر می‌رسد روس‌ها تا دیر وقت از حضور این سامانه موشکی در این منطقه آگاه نبوده‌اند.

 

ابعاد این تلفات هنوز مشخص نیست و هیچ تصویری هنوز از کشتی و خدمه ان در دسترس نیست.

 

گزارش‌ها حاکی از آن است که تنها ده‌ها نفر از حدود ۵۰۰ خدمه کشتی نجات یافته‌اند. روسیه هیچ اطلاعات رسمی در مورد تعداد ملوانان کشته شده منتشر نکرده است.

 

این در حالی است که درگیری روی زمین همچنان ادامه دارد. کارشناسان روسی مدعی شدند که غرق شدن این کشتی باعث انحراف افکار عمومی از دستاوردهای خزنده روسیه در شهرهایی مانند ماریوپل بود، جایی که مسکو مدعی است نیروهای دریایی اوکراینی تسلیم شده اند.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!