جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
دوشنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۵۰۹۴۲

تحریم جلسه پارلمان عراق از سوی گروه‌های هوادار ایران

پارلمان عراق بار دیگر در رأی‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور شکست خورد. این اتفاق زمانی افتاد که گروه‌های هوادار ایران، در برابر ائتلافی به رهبری مقتدی صدر (که پیروز انتخابات شد و تهدید کرده آنها را از سیاست کنار خواهد گذاشت) جلسه را تحریم کردند.
نویسنده :
مونس نظری

 

به گزارش رویترز صدر امیدوار بود که پارلمان، ریبار احمد یک مقام اطلاعاتی کهنه‌کار کُرد و وزیر کشور کنونی منطقه خودمختار کردستان عراق را انتخاب کند.

این تأخیر به معنای کش‌دار کردن یک بن‌بست تلخ در سیاست عراق بود... آن هم ماه‌ها پس از انتخابات سراسری ماه اکتبر که در آن صدر به عنوان بزرگ‌ترین برنده اعلام شد؛ آن هم در حالی که رقبای شیعه و طرفداران ایران بازنده میدان در پای صندوق‌های رأی بودند.

اما تنها ۲۰۲ نماینده از ۳۲۹ نماینده حضور داشتند؛ که مقداری‌ست کمتر از دو‎سوم حد‎نصاب لازم برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید برای این پست عمدتاً تشریفاتی... و این در حالی است که ۱۲۶ نماینده مجلس، جلسه را تحریم کردند.

فرهاد علاء‌الدین، رئیس شورای مشورتی عراق (که یک مؤسسه تحقیقات سیاسی است) گفت: «موقعیت ناراحت‌کننده و در عین‌حال نه‌چندان بااهمیتی است. امروز شاهد خوبی است بر اینکه حزبی که ادعا داشته اکثریت را در اختیار دارد، نتوانسته به آن دست یابد. این وضعیت بدی است که امکان بدتر شدن نیز دارد.»

پیروزی برای متحدان صدر تهدیدی است برای حذف متحدان تهران از قدرت؛ آن هم برای اولین‌بار در طول سالیان.

رأی‌گیری در مورد رئیس‌جمهور به روز چهار‎شنبه موکول شد. و تا تشکیل دولت جدید، دولت موقت فعلی به اداره کشور ادامه خواهد داد.

صدر، که یک روحانی شیعه است، متعهد شده است دولتی تشکیل دهد که متحدان کلیدی ایران را که مدت‌ها بر دولت تسلط داشته‌اند، حذف نماید. او خط قرمزی برای احزاب و شبه‌نظامیان مفروض کرده و براساس آن، این اولین بار از سال ۲۰۰۳ است که ایشان هیچ کابینه‌ای در اختیار ندارند.

از جانب گروه‌های همسو با ایران: نامزدهای معرفی‌شده برای ریاست جمهوری در ماه‌های پس از انتخابات، گروه‌هایی متمایل به غرب و تهدیدی برای منافع ملی تلقی می‌شوند.

ماه گذشته، زمانی که دادگاه عالی عراق نامزدی او را به سبب اتهامات فساد مالی که مجدداً مطرح شده بودند، رد کرد، تلاش برای تضمین پست هوشیار زیباری، سیاستمدار کُرد و وزیر خارجه سابق، با شکست مواجه شد.

 

بن‌بست سیاسی

براساس سیستم تقسیم قدرت که برای جلوگیری از درگیری‌های فرقه‌ای طراحی شده است: رئیس‌جمهور عراق یک کُرد است و نخست‌وزیرش یک شیعه و رئیس پارلمان آن نیز سُنی.

از زمان تهاجم به رهبری ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ که منجر به سرنگونی دیکتاتور سنی صدام حسین شد، انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر پس از آن، به روندی کند و طولانی تبدیل شده که به سبب بن‌بست سیاسی با مشکلات عدیده‌ای نیز مواجه است.

گروه‌های هم‌سو با ایران معمولاً راه خود را رفته و از نقش خود در شکست داعش در سال ۲۰۱۷ به عنوان نقطه عطفی برای نقش ایفا کردن در کرسی‌های پارلمان در انتخابات سال بعد استفاده کرده‌اند.

 

بلوک صدر، با حزب دموکراتیک کرد و یک اتحاد مسلمان سنی در تلاش برای تشکیل اکثریت پارلمانی متحد شده است.

اکثریت غالبِ عراقی‌ها، همه گروه‌هایی را که در اداره کشور آنها دخالت می‌کنند را فاسد می‌دانند. حالا شعله‌های خشمی که از پس از تهاجم سال ۲۰۰۳ انگیخته شده بود، فروزان‌تر شده‌اند.

 

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!