پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
چهارشنبه ۰۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۷
کد خبر: ۵۰۹۱۲

شما خواب بودید که این اخبار در مورد اوکراین منتشر شد...

نیروهای روسیه اکنون در داخل شهر محاصره‌شده ماریوپل در جنوب هستند. الکسی ناوالنی، منتقد کرملین را پس از محکوم‌کردن وی به تقلب و اهانت به دادگاه، به ۹ سال زندان محکوم شد.
نویسنده :
مونس نظری

-    یک مقام ارشد دفاعی امریکا گفت که نیروهای روسیه اکنون در داخل شهر محاصره‌شده ماریوپل در جنوب هستند. مقامات محلی گفتند که دو «بمب فوق‌العاده قدرتمند» روز سه‌شنبه ماریوپل را لرزانده است... این اتفاق در حالی افتاده است که تلاش‌های نجات ادامه داشتند. دیده‌بان حقوق بشر گفت که بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این شهر گیر افتاده‌اند. جایی که وضعیتش که به این شکل توصیف شده است: «چشم‌انداز یخ‌زده جهنی مملو از اجساد مرده و ساختمان‌های ویران‌شده.»

-    زلنسکی می‌گوید که ۱۰۰ هزار نفر در ماریوپل در «شرایط غیر‎انسانی» زندگی می‌کنند... بدون غذا، بدون آب و بدون دارو در شرایطی محاصره‌شده و غیر‎انسانی و زیر گلوله‌باران مدام. زلنسکی روسیه را به تصرف کاروان‌های کمک‌های بشر‎دوستانه متهم کرده است.

 

 

-     ولودیمیر زلنسکی نیروهای روسیه را به تصرف یک کاروان بشر‎دوستانه در نزدیکی منگوش متهم کرده است. کارمندان اورژانس کشور و رانندگان اتوبوس به اسارت در‎آمده‌اند. وی در آخرین پیام خود در تلگرام گفت: «ما هر کاری از دست‌مان ساخته باشد انجام می‌دهیم تا مردم آزاد شوند و تردد محموله‌های بشر‌دوستانه به سهولت انجام پذیرد.»

-    زلنسکی این هفته به طور مجازی در نشست ناتو صحبت خواهد کرد؛ جایی که در آن جو بایدن رئیس جمهوری امریکا در حال برنامه‌ریزی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه است. او گفت: «سه اجلاس مهم در این هفته برنامه‌ریزی شده است: جی۷، ناتو و اتحادیه اروپا. بسته‌های جدید تحریم‌ها؛ یک حمایت جدید.»

 

 

-    سخنگوی وزارت خارجه اوکراین گفت: حدود ۳۰۰ هزار نفر در شهر اشغالی خرسون در جنوب این کشور با کمبود مواد غذایی و تجهیزات پزشکی مواجه شده‌اند. خرسون اولین شهر بزرگ اوکراین بود که پس از حمله نیروهای روسی به اوکراین در ۲۴ فوریه به دست نیروهای روسی افتاد.

-    فرماندهان ارتش اوکراین پس از شکست در زنجیره تأمین روس‌ها مدعی شدند که نیروهای روسی تنها سه روز دیگر سوخت و غذا و مهمات برای انجام جنگ دارند. ادعاهای مذکور در باب کمبودهای عمده‌ای که در ارتش روسیه وجود دارد توسط مقامات غربی «قابل قبول» توصیف شده و اما ایشان گفتند که قادر به تأیید این تحلیل نیستند.

-    سفارت امریکا در کیف امروز با استناد به آمار وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسی ۲۳۸۹ کودک را از مناطق تحت کنترل روسیه در دونتسک و لوهانسک «ربوده‌اند». سفارت گفت: «کاری که آنها انجام داده‌اند امداد نیست، بلکه آدم‌ربایی است.»

-    به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حمله هواپیماهای بدون سرنشین به یک مؤسسه علمی در کیف، پایتخت اوکراین، دست‌کم یک نفر کشته شده است. هنگامی که دود از ساختمان هفت‌طبقه در مؤسسه مواد فوق‌سخت در شمال‌غربی کیف، بخشی از آکادمی ملی علوم اوکراین، بلند شد، امدادگران در حال بیرون‌آوردن یک جسد از صحنه مشاهده شده‌اند.

-    ویکتور لیاشکو، وزیر بهداشت اوکراین گفت که از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، ۱۰ بیمارستان به طور کامل ویران شده‌اند. وزیر افزود که شفا‎خانه‌ها دیگر به دلیل درگیری‌هایی که در اطراف وجود دارد، نمی‌توانند با دارو و تجهیزات پر شوند.

-    یک مقام اوکراینی مدعی شد که نیروهای روسیه از فسفرس (فسفر) در شهر کراماتورسک در دونتسک استفاده کرده‌اند. اولکسی بیلوشیتسکی، معاون اول پلیس کیف، روز سه‌شنبه در پستی در فیس‌بوک گفت: «استفاده‌ای دیگر از مهمات فسفر در کراماتورسک. ممنوعیت‌ها و قرار‎دادها برای جهان متمدن است!» این ادعا را نمی‌شود تأیید کرد.

-    روزنامه اوکراینی «هرومادسکه» گزارش داد که «ویکتور روشچینا» روزنامه‌نگار اوکراینی توسط نیروهای روسی از اسارت آزاد شده است. با این حال نگرانی فزاینده‌ای در مورد عکاس‌خبر‎نگار معروف ماکسیم لوین وجود دارد... کسی که آخرین‌بار گزارش شده بود که در خط مقدم نزدیک کیف بوده است، اما هیچ‌کس از ۱۳ مارس با او تماسی نداشته است.

-    یک افشاگر FSB مدعی شد که روسیه قصد دارد با ربودن ساکنان و انتقال آنها به آن‌سوی مرز روسیه «تروری بزرگ» را در شهر جنوبی اشغالی خرسون رقم بزند. در نامه‌ای آمده است که کرملین دیگر مایل به «بازی زیبا» با معترضان در شهر اوکراین نیست.

-    دادگاهی در روسیه، الکسی ناوالنی، منتقد کرملین را پس از محکوم‌کردن وی به تقلب و اهانت به دادگاه، به ۹ سال زندان محکوم شد. ناوالنی در حال‌حاضر در حال گذراندن دو‌‎ونیم سال حبس در یک اردوگاه زندانی در شرق مسکو (به سبب اتهاماتی است که به گفته خود ناوالنی جعلی‌اند) است.

-    آنتونیو گوترش، دبیر‎کل سازمان ملل متحد، گفته که وقت آن رسیده است که روسیه به جنگ «پوچ» و «پیروزی‌ناپذیر» خود در اوکراین پایان دهد؛ زیرا اتحادیه اروپا برای ایجاد یک «صندوق اعتماد» با هدف کمک به کیف برای دفع تهاجمات و باز‎سازی آمادگی پیدا کرده است. پس از آن گوترش در گفتگو با خبر‎نگاران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گفت که «جنگ با سرعت به هیچ کجا نخواهد انجامید.»

-    تصاویر ماهواره‌ای که اخیراً توسط شرکت فناوری فضایی امریکایی ماکسر تکنالجیز، گرفته شده است، صحنه‌هایی از ویرانی در سراسر شهر ماریوپل در جنوب اوکراین را نشان می‌دهد. در حالی که هزاران نفر از ساکنان روز سه‌شنبه به دنبال فرار از محاصره شهر توسط روسیه بودند، چندین ساختمان آپارتمان ویران‌شده در حال سوختن در منطقه لیووبرژنی دیده می‌شود.

 

 

-    به گزارش رویترز، کمیسیون اروپا فردا برنامه‌های پیشنهادی آموزشی، شغلی و مسکن را برای نحوه دسترسی افرادی که از اوکراین فرار می‌کنند ارائه خواهد داد. ماروش شفچوویچ، نائب‌رئیس کمیسیون، گفت که اتحادیه باید اطمینان حاصل کند که منابع مناسب برای رفع نیازهای مردم پس از تمرکز تلاش‌های اولیه برای پذیرش افراد در مرز وجود دارد.

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!