جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۵۰۸۳۷

فرمانده چچنی‌ها در اوکراین است؟

جنگ با شدت و خونین ادامه دارداوکراینی‌ها همچنان از کشورهای غربی و ناتو درخواست کمک می‌کنند
نویسنده :
مونس نظری

-    به گزارش رویترز، رمضان قدیروف، رهبر منطقه چچن روسیه، گفت که برای بازدید از نیروهای چچنی در حمله به کیف به اوکراین سفر کرده است. رویترز نمی‌تواند به طور مستقل تأیید کند که آیا او واقعاً به منطقه سفر کرده است یا خیر. قدیروف از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین است و پیش از این نیز خود را «پیاده‌سرباز» پوتین توصیف کرده بود. وی توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا به نقض حقوق بشر متهم شده است... که البته خودش این اتهام را رد کرده است.

 

 

-    آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، حمله اخیر روسیه را محکوم کرد. او گفت که ایالات متحده حمله روسیه به مرکز بین‌المللی حفظ صلح و امنیت را محکوم می‌کند. این حمله، جنگ را به مرز لهستان نزدیک کرد و منجر به کشته شدن ۳۵ نفر شد.

-    به گفته وزارت بهداشت و مراقبت اجتماعی بریتانیا، بیست‌و‌یک کودک اوکراینی وارد بریتانیا شده‌اند و به صورت رایگان درمان سرطان دریافت خواهند کرد.

-    سناتور میت رامنی گفت که تولسی گابارد، نماینده سابق مجلس نمایندگان هاوایی در حال انتشار «دروغ‌هایی خیانت‌آمیز» است. کلیپ‌های ویدئویی گابارد، در مورد تسلیحات بیولوژیکی و شیمیایی که ممکن است در اوکراین باشد، در فاکس‌نیوز و توسط رسانه‌های دولتی روسیه در تلاش برای دفاع از تصمیم این کشور برای حمله به اوکراین به اشتراک گذاشته شده است.

-    رئیس جمهور زلنسکی از ناتو خواست که منطقه پرواز‎ممنوع را اجرا کند. به گزارش خبر‎گزاری فرانسه، یک روز پس از کشته شدن ۳۵ نفر در حمله موشکی روسیه به یک پایگاه نظامی در غرب اوکراین، رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی در بیانیه‌ای ویدئویی از ناتو خواست که منطقه پرواز‎ممنوع را اعمال نماید.

-    چین به ادعای روسیه از پکن برای حمایت نظامی پاسخ داد. چین به گزارشاتی که نشان می‌دهند روسیه به دنبال تجهیزات و سایر حمایت‌ها از سوی پکن است، پاسخ داده است. به گزارش رویترز، لیو پنگیو، سخنگوی این سازمان در بیانیه‌ای گفت: «وضعیت فعلی اوکراین واقعاً نگران‌کننده است. ما از هر تلاشی برای حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز بحران حمایت و تشویق به عمل خواهیم آورد.»

-    مشاور امنیتی ایالات متحده به پکن هشدار می‌دهد که در صورت کمک به مسکو با عقوبت مواجه خواهد شد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده که قرار است روز دوشنبه با یانگ جیچی، دیپلمات ارشد چین در رم دیدار کند، روز یکشنبه به CNN گفت که واشنگتن معتقد است چین از برنامه‌ریزی روسیه قبل از حمله به اوکراین آگاه بوده است. اگر‎چه که احتمال دارد پکن حجم و وسعت واقعی این هجوم را درک نکرده باشد.

-    جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا گفت که روسیه برای حمله با سلاح شیمیایی «بهای سنگینی» خواهد پرداخت.

-    بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که دولت بیش از ۵۰۰ ژنراتور سیار را به اوکراین اهدا خواهد کرد تا بدین ترتیب به تأمین برق ساختمان‌های کلیدی مانند بیمارستان‌ها، پناه‌گاه‌ها و تصفیه‌خانه‌های آب کمک کرده باشد.

 

 

-    روسیه، اینستاگرام را به دلیل درخواست خشونت علیه روس‌ها ممنوع اعلام کرده است. روزکومنادزور، رگلاتور ارتباطات و رسانه دولتی روسیه می‌گوید که اینستاگرام ممنوع خواهد شد و دلیل این تحریم را نیز سایت شبکه اجتماعی «دعوت به خشونت علیه روس‌ها» عنوان کرد.

-    کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز یکشنبه در تماسی تلفنی بر تعهد خود برای پاسخ‌گویی روسیه به خاطر حمله به اوکراین تأکید کردند.

-    وزارت دفاع بریتانیا، به تازگی آخرین به روز‎رسانی اطلاعات دفاعی خود را در مورد وضعیت اوکراین منتشر کرده و مدعی شده است که نیروهای دریایی روسیه «به طور مؤثر اوکراین را از تجارت بین‌المللی دریایی منزوی می‌کنند.»

-    وزارت امور خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا و دیمیترو کوله‌با، همتای اوکراینی او، روز یکشنبه طی تماسی در مورد تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف تهاجم روسیه به همسایه خود گفتگو کردند.

-    ارتش اوکراین به تازگی گزارش عملیاتی روزانه خود را منتشر کرده و ادعا می‌کند مواردی از «امتناع انبوه سربازان روسی» از شرکت در جنگ با اوکراین وجود دارد.

-    به بیان مقامات نظامی، نیروهای روسی ضمن نادیده گرفتن هنجارهای بشر‎دوستانه بین‌المللی، به تخریب زیر‎ساخت‌های ثابت نظامی و غیر‎نظامی در اوکراین ادامه می‌دهند.

 

 

-    ایالات متحده در نشستی در سطح بالا در رم، که کاخ سفید آن را نه‌تنها برای جنگ با اوکراین، بلکه برای آینده موازنه قدرت‌های جهانی نیز بسیار مهم دانسته است، تلاش خواهد کرد چین را متقاعد کند که به روسیه تسلیحات ندهد.

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!