جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۵۰۸۱۶
خرس روسی در محاصره نیزه‌های غرب؟

همه چیز در مورد تحریم‌ها علیه مسکو

همه چیز در مورد تحریم‌ها علیه مسکو
در پی یورش ارتش روسیه به اوکراین اقداماتی با هدف ضربه به اقتصاد روسیه طراحی شد. حالا جزییات این اقدامات توسط مقامات ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا اعلام شده‌است. روسیه نیز در پاسخ، صادرات تعدادی از تولیداتش را به این کشورها ممنوع کرد. در ادامه، بسته‌ای از آنچه طی دو هفته اخیر در میدان تحریم‌های غرب علیه «خرس روسی» رخ داده ارایه خواهیم کرد.

تحریم چیست؟

تحریم‌ها جریمه‌هایی هستند که از سوی یک کشور، برای جلوگیری از رفتار خشونت‌آمیز یا قانون‌شکنی کشوری دیگر علیه آن اعمال می‌شوند. تحریم‌ها، پس از جنگ، جزو سخت‌ترین اعمالی است که می‌تواند علیه یک کشور صورت بگیرد.

 

چه تحریم‌هایی علیه روسیه وضع شده است؟

 

نفت و گاز

ایالات متحده، واردات نفت و گاز روسیه را به کلی ممنوع کرده و بریتانیا نیز تا پایان سال ۲۰۲۲ نفت روسی را از بازار خود حذف خواهد کرد. :جو بایدن» گفته که تحریم‌های آمریکا «شریان اصلی اقتصاد روسیه»‌ هذف گرفته‌اند. اتحادیه اروپا که یک‌چهارم نفت و ۴۰درصد از گاز خود را از روسیه می‌خرد، می‌گوید که تا پیش از سال ۲۰۳۰، اروپا را از «انرژی روسی» مستقل کرده و فرآورده‌های دیگری را جایگزین آن می‌کند. آلمان نیز مجوز افتتاح خط‌لوله گاز نورد استریم۲ از روسیه را به حالت تعلیق درآورده است.

اقدامات مالی

کشورهای غربی، برای جلوگیری از دسترسی به ذخایر ۶۳۰ میلیارد دلاری(۴۷۰میلیارد پوندی) روسیه، دارایی‌های بانک مرکزی این کشور را توقیف کرده‌اند. اقدامات مالی دیگری که علیه روسیه در پیش گرفته شده:

  • تعلیق دسترسی به بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی(بانک مرکزی برای بانک های مرکزی) با هدف جلوگیری از دسترسی به خدمات آن
  • ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا، اشخاص و شرکت‌ها را از معامله با روسیه منع کرده‌اند.

تعدادی از بانک‌های روسی از دسترسی سیستم «سوئیفت» محروم شده‌اند. این کار دریافت هزینه‌های صادرات انرژی را برای روسیه با تاخیر مواجه می‌کند.

تحریم‌ها دیگر بریتانیا عبارتند از:

  • بانک‌های مهم روسی از سیستم مالی بریتانیا اخراج شده‌اند.
  • دارایی همه بانک‌های روسی در بریتانیا توقیف می‌شود.
  • کمپانی‌های دولتی و یا شرکت‌های اصلی روسیه در بریتانیا نمی‌توانند سرمایه‌شان را افزایش داده و یا وامی دریافت کنند.
  • میزان سپرده‌ای که روس‌ها می‌توانند در بانک‌های بریتانیا ذخیره کنند محدود خواهد شد.

اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرده که ۷۰درصد از بانک‌های روسیه و شرکت‌های کلیدی دولت روسیه را در تیررأس تحریم‌ها قرار خواد داد.

 

تحریم افراد

 

تحریم هایی علیه رهبران ثروتمند موسوم به «الیگارش» وضع شده‌است. افرادی که نسبت‌های نزدیکی با کرملین دارند.

بریتانیا ۷ میلیاردر روسی، از جمله «رومن آبراموویچ» مالک باشگاه چلسی را تحریم کرده‌است. دارایی‌های این افراد توقیف و سفرهای آن‌ها با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده‌است.

_123623520_mediaitem123623518 رومن آبراموویچ، مالک باشگاه چلسی قصد فروش تیم باشگاه را داشت.

بریتانیا، همزمان با اتحادیه اروپا و ایالات متحده، ۳۸۶ عضو از پارلمان روسیه را نیز تحریم‌کرده‌است. دارایی‌های «ولادیمر پوتین» و وزیر امور خارجه‌اش «سرگی لاورف» نیز در آمریکا، انگلیس، اروپا و کانادا بلوکه شده‌است. بریتانیا فروش «ویزای طلایی» را نیز که که به ثروتمندان روس امکان دریافت اقامت انگلیس می‌داد محدود کرده‌است.

 

مراودات اقتصادی و سفر

 

بریتانیا، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و دیگر کشورها محدودیت‌هایی را برای ارسال کالاهایی با کاربرد دوگانه به روسیه اعلام کرده‌اند. یعنی اقلامی که می‌توانند همزمان هدف غیرنظامی و نظامی داشته باشند؛ مثل مواد شیمیایی و لیزر. اتحادیه اروپا همچنین قصد دارد توسعه پالایشگاه‌های نفتی روسیه را غیرممکن کند. همچنین فروش هواپیما و تجهیزات به خطوط هوایی روسیه را ممنوع می‌کند. عبور تمامی پروازهای روسیه از حریم هوایی آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا و کانادا نیز ممنوع شده‌است. بریتانیا نیز پرواز جت‌های خصوصی اجاره شده توسط روس‌ها را ممنوع کرده است.

 

کمپانی‌های جهان چه می‌کنند؟

 

شرکت‌های بین‌المللی از جمله مک دونالد، کوکاکولا و استارباکس کسب‌وکار در روسیه را به حالت تعلیق درآورده‌اند. تعداد این شرکت‌ها هر روز در حال افزایش است. «آنا مک‌دونالد»، مدیر صندوقی در شرکت سرمایه‌گذاری «آماتی گلوبال» می‌گوید علت واکنش شرکت‌ها این بوده که سهامداران تمایلی به تولید سود مالی در روسیه ندارند.

 

واکنش روسیه به این تحریم‌ها چه بوده‌است؟

 

دولت «پوتین» صادرات بیش از ۲۰۰ کالا را، از تولیدات مخابراتی و دارویی تا خودرو و کالاهای کشاورزی و الکتریکی، تا پایان سال ۲۰۲۲ ممنوع کرده‌است. همچنین برای جلوگیری از کاهش ارزش روبل، نرخ‌ بهره اصلی خود را بیش از دو برابر افزایش داده‌است. علاوه بر این، پرداخت سود به سرمایه گذاران خارجی را که اوراق قرضه دولتی دارند مسدود کرده و شرکت‌های روسی را از پرداخت سود به سهامداران خارج از روسیه منع می‌کند. دولت روسیه از فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی که میلیاردها دلار سهام و اوراق قرضه روسیه را در اختیار دارند جلوگیری کرده و فروش این سهام را نیز ممنوع اعلام کرده‌است. همچنین هشدار داده که ممکن است در واکنش به تحریم های نفتی، عرضه گاز را نیز به کلی قطع کند.

روسیه پس از آمریکا و عربستان سعودی سومین تولیدکننده بزرگ نفت دنیا است. از حدود ۵میلیون بشکه نفت خامی که در روز صادر می‌کند، بیش از نیمی از آن روانه اروپا می‌شود. واردات از روسیه ۸درصد از کل تقاضای نفت خام بریتانیا را تامین می‌کند. ایالات متحده به میزان کمتری  به نفت روسیه متکی است و حدود 3 درصد از نفت مورد نیازش از روسیه وارد می‌شود.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!