سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ 16 April 2024
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶
کد خبر: ۵۰۷۵۴

وقتی شما خواب بودید در اوکراین اتفاق افتاد

مسکو هشدار داده است که ممنوعیت واردات نفت روسیه از سوی غرب، ممکن است قیمت نفت را به بیش از دو برابر، یعنی به ۳۰۰ دلار در هر بشکه برساند و باعث بسته شدن خط لوله اصلی گاز به آلمان گردد.
نویسنده :
مونس نظری

-  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که وظیفه انجام عملیات نظامی ویژه در اوکراین فقط شامل پرسنل نظامی حرفه‌ای می‌شود و تاکید کرد که سربازان وظیفه ارتش روسیه در عملیات نظامی در اوکراین شرکت نخواهند کرد. پوتین خطاب به بستگان سربازانی که اکنون در عملیات ویژه نظامی شرکت می‌کنند، گفت: می‌خواهم خطاب به مادران، همسران، خواهران، عروس‌ها و دوستان سربازان و افسران ما که اکنون در حال دفاع از روسیه در جریان عملیات ویژه نظامی هستند، صحبت کنم. من درک می‌کنم که چگونه نگران عزیزان خود هستید. شما می‌توانید به اندازه کل کشور به آنها افتخار کنید و نگران آنها باشید. من می‌خواهم تأکید کنم که سربازان خدمت وظیفه در جنگ شرکت نمی‌کنند و هرگز هم نخواهند کرد. هیچ فراخوانی برای اعزام نیروهای ذخیره وجود نخواهد داشت.» او افزود: «وظایف خاص فقط توسط پرسنل نظامی حرفه‌ای انجام می‌شود. من مطمئنم که آنها امنیت و صلح را برای مردم روسیه تضمین می‌کنند.»

 

پوتین تاکید کرد که عملیات نظامی در اوکراین به اهداف مشخص خود دست می‌یابد.

 

-    ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در نطق ویدئویی آخر شب خود یک بار دیگر ملت را گرد هم آورد و گفت: «عقب‌نشینی نکنید. ما عقب‌نشینی نمی‌کنیم.» و افزود که مقاومت «قهرمانانه» اوکراینی‌ها، حالا جنگ را برای روسیه به «کابوس» بدل کرده است. زلنسکی همچنین روسیه را به حمله به غیرنظامیانِ در حال فرار متهم کرد. دولت زلنسکی اوایل روز دوشنبه، پیشنهاد مسکو را برای ایجاد «کریدورهای بشر‎دوستانه» برای فرار غیر‎نظامیان رد کرد... این پیشنهاد زمانی رد شد که مشخص گردید اغلب مسیرهای ظاهراً امن مستقیماً به روسیه یا بلاروس منتهی می‌شوند. زلنسکی، مسکو را به تاکتیک‌های «قرون وسطایی» متهم کرد.

-    وزارت خارجه اوکراین می‌گوید گلوله‌باران روسیه، غیر‎نظامیان را از ترک کیف، ماریوپل، سومی، خارکف، ولنوواخا، و میکولایف باز می‌دارد. و با این حال بمباران شهرها کماکان به قوت خود باقی‌ست.

-    ژیمناست روسی، نماد «Z» را روی سکو و در کنار برنده اوکراینی نشان می‌دهد.

-    مطابق کلیپ‌های ویدئویی دریافت شده از آخرین سخنرانی ولودیمیر زلنسکی خطاب به مردم اوکراین، او گفته است که اوکراینی‌ها از کسی نمی‌ترسند. زلنسکی همچنین از «قهرمانانی» که هم با نیروهای روسی می‌جنگند و هم به حفظ زیر‎ساخت‌ها و بیمارستان‌ها مشغول هستند، ستایش به عمل آورد.

-    رئیس اقلیم کمیسیون می‌گوید که اروپا می‌تواند خود را از گاز روسیه دور کند (ازین منبع انرژی فاصله بگیرد). انرژی به سرعت در حال تبدیل شدن به میدان اصلی نبرد در جنگ اقتصادی غرب علیه روسیه است. بخش انرژی به عنوان ضعیف‌ترین بخش دفاعی غرب در نظر گرفته شده است؛ اما ایالات متحده، بریتانیا و اروپا در حال بحث بر سر کاهش وابستگی‌شان به نفت و گاز روسیه هستند.

-    مسکو هشدار داده است که ممنوعیت واردات نفت روسیه از سوی غرب، ممکن است قیمت نفت را به بیش از دو برابر، یعنی به ۳۰۰ دلار در هر بشکه برساند و باعث بسته شدن خط لوله اصلی گاز به آلمان گردد. این در حالی است که قیمت نفت به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ رسیده است. گرچه قیمت نفت خام برنت صبح روز سه‌شنبه ۰.۷ درصد کاهش یافته و به ۱۲۲.۳۰ دلار رسید (و این پس از مدت‌زمان کوتاهی بود که روز دوشنبه این میزان به ۱۳۸ دلار نیز رسید). بالاترین قیمت تاریخ ۱۴۷.۵۰ دلار بوده است.

-    بحران بشر‎دوستانه در اوکراین با تشدید حملات روسی، و در حالی که غذا و آب و گرما و دارو به طور فزاینده‌ای رو به کاهش می‌رود، عمیق‌تر شده است. اتحادیه اروپا گفت که تصور می‌شود حدود ۱.۷ میلیون اوکراینی از جنگ فرار کرده باشند و مجموع این مقدار امکان دارد به ۵ میلیون نفر نیز برسد.

-    وزیر کشور بریتانیا، به دلیل «سیاست آشفته» این کشور در قبال اوکراینی‌هایی که به دنبال پناهگاهی در بریتانیا هستند، مورد انتقاد قرار گرفته است. تا کنون تنها ۳۰۰ نفر پناهنده شده‌اند.

-    زلنسکی در روز سه‌شنبه از طریق لینک ویدئویی برای نمایندگان پارلمان بریتانیا سخنرانی خواهد کرد و انتظار می‌رود که درخواست اِعمال تسلیحاتی بیشتر و ایجاد منطقه پرواز‎ممنوع بر فراز اوکراین از ناتو را نیز مطرح نماید.

-    به گفته وزارت دفاع اوکراین، یک ژنرال ارشد روس در درگیری‌های خارکف کشته شده است. این سازمان گفته که نیروهایش سر‎لشکر ویتالی گراسیموف را که گمان می‌رود معاون اول ارتش ۴۱ روسیه بوده است، کشته‌اند.

-    وزیر امور خارجه چین، روابط این کشور با روسیه را «دارای پوشش آهنی (آهن‌پوش)» خواند. و این در حالی است که در بحبوحه فشارهای فزاینده ایالات متحده و اتحادیه اروپا (برای استفاده از نفوذ خود در مسکو)، پکن کماکان از محکوم کردن حمله به اوکراین خودداری می‌کند.

-    لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، ولادیمیر پوتین را به «برخورد وحشیانه با اوکراین» متهم کرد؛ چون سازمان ملل در تلاش است در مورد کریدورهای تخلیه مذاکره کند. سفیر روسیه نیز عکس‌العمل نشان داده و مدعی شد که این خود اوکراینی‌ها هستند که گلوله‌باران انحام می‌دهند.

-    براساس گزارش به روز شده آژانس انرژی اتمی، یک مرکز تحقیقات هسته‌ای دیگر در خارکف بر اثر گلوله‌باران آسیب دیده است. هیچ نشتی در نزدیکی تأسیسات آسیب‌دیده در شمال شرقی اوکراین مشاهده نشد. این مرکز هسته‌ای رادیو ایزوتوپ تولید می‌کند که برای تحقیق و توسعه مورد استفاده است. اما این موضوع نگرانی رگولاتورها (تنظیم‌کنندگان) را نیز که وظیفه‌شان برجسته کردن خطرات فزاینده است، در پی داشته.

-    کوله‌با می‌گوید که اوکراین حالا فاصله‌اش با پیوستن به اتحادیه اروپا کمتر شده است. به گزارش وب‌سایت یونین اوکراین، دیمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین، در مورد چشم‌انداز پذیرش اوکراین در اتحادیه اروپا صحبت‌های بسیار مثبتی را مطرح کرده است.

-    مطابق گزارش خبرگزاری فرانسه، زلنسکی ارتش روسیه را به هدف قرار دادن عمدی غیر‌نظامیانی که در حال تخلیه بودند (آن هم پس از گفتگو با مسکو و موافقت با تمهید کریدورهایی برای فرار) متهم کرد.

-    در ویدئویی که دوشنبه شب منتشر شد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در حالی که برای اولین بار طی دوازده روز اخیر درگیری‌ها مستقیماً داشت از دفتر خودش صحبت می‌کرد، گفت: «من پنهان نمی‌شوم. من پنهان نمی‌شوم و از هیچ کس نمی‌ترسم.» زلنسکی در عین حال اشاره کرد که در کیف مانده است.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!