جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۵۰۷۱۴

شما خواب بودید که این اخبار در مورد اوکراین منتشر شد

در روز دهم تهاجم روسیه پوتین به غرب هشدار می‌دهد که تحریم‌های شما شبیه یک اقدام جنگی است. ویزا و مستر‎کارت هر دو فعالیت خودشان در روسیه را متوقف خواهند کرد.
نویسنده :
مونس نظری

 

-    بریتانیا «برنامه اقدام» بین‌المللی برای بحران را تعیین می‌کند. اوکراین خواستار کمک بیشتر ناتو در ملاقات با ایالات متحده است.

-    بوریس جانسون در واکنش به این تهاجم، طرحی شش ماده‌ای ارائه کرده است. او از دیگر رهبران می‌خواهد که آن را در تلاش برای اطمینان از شکست روسیه (در تلاش آشکاری که روسیه برای تسلط بر همسایه دموکرات خود انجام می‌دهد) تأیید کنند. داونینگ استریت گزارش کرد که پیشنهاد نخست‌وزیر بریتانیا، شامل مشارکت متحدان غربی در اقدام نظامی با روسیه نمی‌شود.

-    وزیر خارجه اوکراین در دیدار با آنتونی بلینکن گفت: «اوکراین در این جنگ پیروز خواهد شد.»

-    در روز دهم تهاجم روسیه: پوتین به غرب هشدار می‌دهد که تحریم‌های شما شبیه یک اقدام جنگی است.

-    تخلیه ماریوپل به دلیل عدم رعایت آتش‌بس از سوی روسیه، به تعویق افتاد.

-    ویزا و مستر‎کارت هر دو فعالیت خودشان در روسیه را متوقف خواهند کرد. این غول‌های کارت اعتباری مستقر در ایالات متحده، به تازگی اعلام کردند که با تعلیق فعالیت‌های تجاری خود در روسیه، این کشور را تحریم خواهند کرد.

-    اوکراین مدعی تصاویری شده است که آنها را در حال سرنگونی هلیکوپتر روسی نشان می‌دهد.

-    اوکراینی‌ها مقاومت خود را به صورت آنلاین و از طریق ابزارهای خلاقانه فزاینده، در تلاش برای آگاه ساختن روس‌ها از ویرانی‌های واردشده بر کشورشان انجام داده‌اند. با توجه به مسدود شدن چندین کانال رسانه اجتماعی و رسانه‌های مستقل توسط روسیه، یکی از روش‌های مورد استفاده اوکراینی‌ها، استفاده از نظرات منحصر به فرد گوگل در مورد کافه‌ها و رستوران‌های محبوب روسیه است.

-    به گفته یک اندیشکده و سازمان تحقیقات مستقر در ایالات متحده، احتمالاً نیروهای روسی در اوکراین وارد یک توقف عملیاتی (که یحتمل کوتاه‌مدت است) شده‌اند. آنها قصد دارند که طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده، عملیات خود را علیه کیف، خارکف، میکولایف، و احتمالاً اودسا از سر بگیرند.

-    چهار مقام امریکایی به پولتیکو گفتند که ایالات متحده در حال مذاکره با لهستان، در مورد امکان ارائه جت‌های جنگنده بیشتر لهستان به اوکراین است و در صورتی که ورشو تصمیم به انتقال MiG-۲۹های مستعمل خود به اوکراین بگیرد، ایالات متحده احتمالاً موافقت خواهد کرد که ناوگان هواپیماهای جنگنده لهستان را پر کند. کاخ سفید اعلام کرد که این موضوع را بررسی خواهد کرد. دولت بایدن با دادن میگ‌ها توسط دولت لهستان، که به طور بالقوه می‌تواند تنش‌های میان ناتو و مسکو را تشدید نماید، مخالفتی نکرده است.

 

 

-    دیمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین، از پیشروی‌های نیروهای کیف علیه روسیه استقبال نموده و تأکید کرد که «اوکراین در حال خون‌ریزی است، اما سقوط نکرده و با هر دو پا روی زمین ایستاده است.» کوله‌با یک بار دیگر درخواست خود برای خروج نیروهای مسکو از خاک اوکراین را تکرار کرد.

-    از نیویورک گرفته تا پاریس و سانتیاگو، شیلی، هزاران نفر در شهرهای سراسر جهان، این آخر هفته را به تجمعات اعتراضی به تهاجم روسیه به اوکراین اختصاص داده و از دولت‌های خود خواستند اقدامات بیشتری انجام دهند. صدها نفر مقابل کاخ سفید در واشنگتن تجمع کرده و خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع ناتو و کمک نظامی برای اوکراین شدند... در حالی که جمعی دیگر از تظاهرکنندگان نیز روز شنبه در میدان باستیل در پاریس تظاهرات انجام دادند.

 

 

-    ارتش اوکراین به تازگی یک گزارش عملیاتی روزانه منتشر کرده و خاطرنشان کرده است که نیروهای روسی کماکان بر کیف متمرکز هستند و در عین حال حملات خود را نیز به خارکف، و میکولایف و ایجاد کوریدوری زمینی با کریمه ادامه می‌دهند. براساس این گزارش که توسط ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین و در ساعت ۲ بامداد به وقت محلی منتشر شد، هواپیماهای فرودگاهی در قلمرو بلاروس در حملات هوایی به زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی در کیف و ژیتومیر شرکت داشتند.

-    ایالات متحده هزینه‌های روسیه را افزایش داده و بودجه بیشتری را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا روز شنبه یک بار دیگر، در تماسی حدوداً ۳۰ دقیقه‌ای، با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفتگو کرده است. براساس گزارش کاخ سفید، بایدن در این تماس «اقدامات مستمر ایالات متحده، متحدان و شرکای آن و صنعت خصوصی برای افزایش هزینه‌های روسیه را جهت تجاوز به اوکراین برجسته کرده است.»

-    ولودیمیر زلنسکی گفت که با ایلان ماسک، رئیس اسپیس‌ایکس و تسلا صحبت کرده است. و اعلام کرد که این کشور هفته آینده تعداد بیشتری از پایانه‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را دریافت خواهد کرد.

-    کاخ سفید به تازگی بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن «خفقان آزادی رسانه‌ها» را توسط دولت روسیه در «جنگ بی‌وجدان پوتین» و «قانون جدید کرملین» را که وعده زندان را به کسانی داده که اطلاعاتی در مورد تهاجم به اوکراین منتشر کنند، محکوم کرد.

-    کانادا به شهروندان خود در روسیه می‌گوید که تا وقتی می‌شود خاک این کشور را ترک کنند. کانادا به شهروندان خود گفت که شرایط امنیتی غیر قابل پیش‌بینی است و احتمال دارد بدون اطلاع قبلی بدتر هم بشود.

-    وضعیت انسانی در ماریوپل «فاجعه‌بار» گزارش شده است. یک مقام ارشد سازمان غیردولتی پزشکان بدون مرز هشدار داد که وضعیت بشردوستانه در بندر ماریوپل در جنوب اوکراین «فاجعه‌بار» بوده و تخلیه غیرنظامیان حیاتی‌ست.

 

 

-    جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده در دوران دونالد ترامپ و پیش‌تر سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، در مصاحبه‌ای حدس زده است که ولادیمیر پوتین پیش از حمله به اوکراین امید داشته که دونالد ترامپ برای دومین بار برنده کاخ سفید شده و امریکا را از ناتو خارج کند.

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!