پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
سه‌شنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۶
کد خبر: ۵۰۵۶۶

گسیل ارتش روسیه به دونتسک و لوهانسک؛ جلسه اضطراری شورای امنیت

گسیل ارتش روسیه به دونتسک و لوهانسک؛ جلسه اضطراری شورای امنیت
در پی تصمیم دوشنبه شب ولادیمیر پوتین بر به رسمیت شناختن دو ناحیه «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین و گسیل نیروهای نظامی روسیه به این منطقه، شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست آمریکا تشکیل جلسه اضطراری داده است.

در این جلسه نمایندگان آمریکا و فرانسه و آلبانی و غنا به شدت از اقدام روسیه ابراز ناخرسندی کردند و به آن تاختند. نمایندگان برزیل و هند اما با اتخاذ موضعی بینابینی خواستار خویشتن‌داری دو طرف و کاهش تنش شدند.

 

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز گفته است صبح سه‌شنبه به‌وقت محلی «جلسه کبرا» (جلسه کمیته اضطراری دولت انگلیس) را برای گفت‌وگو درباره تحولات اوکراین و اعلام سریع تحریم‌ علیه روسیه برگزار می‌کند.

 

پوتین‌:‌ استالین اوکراین را ایجاد کرد

 

گفتنی است، دیشب پس از هفته‌ها تنش و ناآرامی در مرز روسیه و اوکراین، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویوزیونی ضمن حمله شدید به غرب و ناتو، استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» را به رسمیت شناخت و قراردادهایی را برای به رسمیت شناختن استقلال این دو منطقه خودمختار امضا کرد.

 

پوتین گفت: اوکراین تاریخ و سابقه‌ای به عنوان یک کشور واقعی ندارد.

 

او گفت:‌ اوکراین تنها یک همسایه ما نیست بلکه بخشی از فرهنگ ماست.روسیه و اوکراین در طول تاریخ روابط نزدیکی دارند. ما پیوند بزرگی با مردم اوکراین داریم و هیچکس نمی‌تواند آن را پاک کند. اوکراین مدرن به شکل فعلی کاملًا توسط روسیه پس از انقلاب ۱۹۱۷ شکل گرفت استالین اوکراین را آزاد کرد و به آن سرزمین داد. شرق اوکراین یک سرزمین قدیمی روسیه است. کریمه بخشی از روسیه است نه اوکراین. از نظر تاریخی، استالین بخش‌هایی از لهستان و رومانی و همچنین کریمه را ضمیمه اوکراین کرد. اوکراین بخشی جدایی‌ناپذیر از تاریخ ما است. انقلاب بلشویکی اوکراین را به شکل کنونی آن ایجاد کرد. منطقه دونباس از حاکمیت روسیه خارج و به حاکمیت اوکراین منتقل شده است. ما حاضریم حقیقت کمونیسم را به اوکراین نشان دهیم.

 

پوتین خطاب به ملت کشورش گفت که اوکراین استقلال و ثبات خود را از دست داده و به کشوری غیر مستقل تبدیل شده که تحت کنترل ایالات متحده است. افزود: آمریکا میلیون‌ها دلار در اوکراین خرج انقلاب‌های رنگی کرده است و امروز نئونازی‌ها سرنوشت ملت اوکراین را در دست گرفته‌اند! بنابراین این کشور تحت استعمار آمریکا و غرب است.

 

پوتین گفت:‌ اوکراین همیشه از همکاری روسیه بهره برده و به هیچ‌کدام از تعهدهای خود عمل نکرد. کی‌یف گاز روسیه را می‌دزدید و از کارت انرژی برای باج‌گیری روسیه استفاده می‌کرد!

 

پوتین گفت: رادیکال‌ها در اوکراین سعی کردند همه کسانی را که بر سر راه آنها قرار می‌گرفتند، از بین ببرند، همانطور که در اودسا اتفاق افتاد. اگر اوکراین موفق به تولید سلاح های کشتار جمعی شود، تأثیر زیادی بر کل اروپا خواهد داشت. دستیابی به سلاح اتمی (توسط اوکراین) تهدیدی دیگر علیه کشور ما است. اظهارات اوکراین در مورد تسلیحات هسته‌ای صحبت‌های توخالی نیست و ما نمی‌توانیم به آن پاسخ ندهیم. 

 

رئیس جمهور روسیه پیوستن اوکراین به ناتو را تهدیدی برای روسیه دانست و تأکید کرد که ناتو تمایل خود به الحاق اوکراین را پنهان نمی‌کند. او همچنین درباره استقرار سامانه‌های موشکی آمریکا در اوکراین نیز هشدار داد و گفت که این سامانه‌ها می‌توانند مناطق مختلف روسیه را هدف قرار دهند. پهپادهای آمریکایی که بر فراز اوکراین به پرواز در می‌آیند همواره از روسیه جاسوسی می‌کنند.

 

اندکی پس از سخنرانی پوتین، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز در تلویزیون ظاهر شد و گفت که اوکراین خواهان صلح است اما اعلام کرد که «ما نمی‌ترسیم» و «هیچ چیزی را به هیچ کس تسلیم نمی کنیم.». او گفت که کی‌یف اکنون نیازمند اقدامات صریح و موثر حمایتی از طرف شرکای بین‌المللی است.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!