جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
کد خبر: ۴۹۹۲۱

ناو هواپیمابر غرق‌نشدنی ژاپن در برابر چین!

ناو هواپیمابر غرق‌نشدنی ژاپن در برابر چین!
سه مایل مربع سنگ آتشفشانی در لبه دریای چین شرقی ممکن است روزی به عنوان یک ناو هواپیمابر غیرقابل غرق شدن برای نیروی‌های دریایی ژاپن و ایالات متحده در جنگ احتمالی علیه چین تبدیل شود.

دولت ژاپن این هفته اعلام کرد که جزیره «ماگشیمان را خریداری می کند، یک رخنمون خالی از سکنه در فاصله ۲۱ مایلی (۳۴ کیلومتری) کیوشو، جنوبی‌ترین جزیره اصلی ژاپن.  این جزیره که بیشتر آن متعلق به یک شرکت توسعه خصوصی ژاپنی است، خالی از سکنه است و میزبان دو باند فرودگاه بدون سنگفرش متقاطع است که در یک پروژه توسعه قبلی، نیمه‌کاره رها شده‌ است.

 

دولت ژاپن می‌گوید این باندها برای هواپیماهای نیروی دریایی و تفنگداران دریایی ایالات متحده برای شبیه سازی فرود بر ناوهواپیمابر آسفالت شده و مورد استفاده قرار خواهند گرفت. 

 

هنگامی که تأسیسات مناسب ساخته شود، این جزیره همچنین می‌تواند به پایگاه دائمی نیروهای دفاعی ژاپن تبدیل شود، زیرا توکیو به دنبال تقویت موقعیت خود در امتداد دریای چین شرقی است؛ جایی که محل جزایر مورد مناقشه «سنکاکو» است که هم‌اکنون در اختیار ژاپن است اما چینی‌ها بر آن ادعا دارند و به آن‌ها «دیائویو » می‌‌گویند.

 

یوشیهیده سوگا، دبیر ارشد کابینه ژاپن در اعلام این توافق گفت: «خرید جزیره ماگیشیما بسیار مهم است و برای تقویت بازدارندگی توسط اتحاد ژاپن و آمریکا و همچنین توان دفاعی ژاپن مفید است.» خرید ماگشیما سالهاست که موضوع بحث و گفتگو بوده است.  شرکتی که بیشتر جزیره را در اختیار دارد، سرانجام در اواخر نوامبر با دولت در مورد این موضوع به توافق رسید. این قرارداد ۱۴۶ میلیون دلاری در حالیبسته شده که ارتش آمریکا در حال بررسی افزایش تعداد پایگاه‌های استراتژیک خود در شرق آسیا در مواجهه با زرادخانه موشکی رو به رشد چین است.

 

بیش‌تر نیروهای هوایی رزمی ایالات متحده در ژاپن تنها در شش پایگاه متمرکز شده‌اند و مطالعات اخیر نشان داده که نیروهای آمریکایی با منابع فعلی خود در اوایل هر درگیری در برابر حملات موشکی چین آسیب‌پذیر خواهند بود. یکی از راه‌های کاهش این آسیب‌پذیری، گسترش نیروها و زرداخانه ایالات متحده در پایگاه‌های بیشتر است.

 

کوری والاس، تحلیلگر امنیت آسیا در دانشگاه فری در برلین در این باره می‌گوید: «به مرور زمان، تنوع پایگاه های ژاپنی و آمریکایی بیش‌تر خواهد شد. اگر پایگاه‌ها و سخت‌افزارها پراکنده‌تر می‌شدند، اتحاد انعطاف‌پذیرتر می‌شد.» بر اساس این تئوری، هرچه پایگاه‌های بیشتری داشته باشید، دشمن باید موشک های بیشتری شلیک کند تا بر شما غلبه کند و در یک سناریوی جنگی این مزیت بزرگی برای شما خواهد بود.

 

پایگاه‌های زمینی دائمی از ناوهای هواپیمابر با ارزش‌تر به حساب می آیند، زیرا می‌توانند مقدار زیادتری مهمات و جنگ‌افزار را در خود جای بدهند در حالی که در تئوری، یک ناو را می‌توان با یک موشک یا اژدر غرق کرد. همچنین آسیب‌های وارده به پایگاه‌های زمینی را می‌توان بسیار سریع‌تر از یک ماشین جنگی پیچیده مانند یک ناو هواپیمابر بازسازی کرد.

 

کالین کوه، محقق دانشکده مطالعات بین‌المللی «اس. راجاراتنام در سنگاپور» می‌گوید: «وقتی یک ناو هواپیمابر هدف قرار گرفته و غرق بشود، اتفاقی برگشت‌ناپذیر رخ داده است اما در مورد یک جزیره؛ حداقل غرق نمی‌شود... می‌توانید زمان و تلاش خود را صرف کنید تا دوباره آن را به کار بازگردانید».

japan

 

پایگاه جدید همچنین نشانه خوبی برای همکاری دفاعی آمریکا و ژاپن است که در سال‌های اخیر شاهد تنش‌هایی در دو جبهه بوده است: محلی‌ها بر دولت ژاپن فشار آورده‌اند تا فعالیت‌های نظامی آمریکا را از مراکز جمعیتی دور کند. و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، متحدانی مانند ژاپن را تحت فشار قرار می‌داد تا بار مالی را از دوش مالیات دهندگان ایالات متحده بردارند.

 

در مورد اول، والاس می‌گوید که ماگیشیما بخشی از بار را از فرودگاه‌های فعلی در جزایر اصلی و اوکیناوا بردارد. در فوریه گذشته، ساکنان اوکیناوا، در یک همه پرسی غیر الزام آور، با اکثریت قاطع رای دادند که پایگاه هوایی «فوتنما» متعلق به تفنگداران دریایی ایالات متحده به خارج از جزیره منتقل شود. این رای پس از حوادث سقوط قطعات هواپیمای ایالات متحده و فرود در خارج از پایگاه، از جمله در نزدیکی مدارس و بروز تنش‌های متعدد میان سربازان آمریکایی و ساکنان محلی، صادر شد.

 

منبع: سی‌ان‌ان

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!