سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۴۸۸۸۹

پیامی که پشت برنامه شلوغ بایدن پنهان شده است...

بایدن به طراحی «فرمان» در «فرماندهی کل» مشغول است. رئیس‌جمهور مأموریت دارد به امریکایی‌ها این احساس را بدهد که اوضاع به حال عادی بر‌می‌گردد. او همچنین باید نشان دهد که کاخ سفید برای حل مشکلات خود چه برنامه‌هایی دارد.
نویسنده :
مونس نظری

آمریکایی‌ها در آنِ واحد در حال دست‌و‌پنجه نرم کردن با تورم، سویه جدید کووید، تعطیلی احتمالی دولت و عدم اطمینان از در دسترس بودن کالاها و هدایای تعطیلات هستند. و رئیس‌جمهوری بایدن به نظر می‌رسد حالا سعی دارد به رأی دهندگان ثابت کند که دارد کارش را انجام می‌دهد.

 

رئیس‌جمهور از تعطیلات آخر هفته شکر‌گزاری‌اش به برنامه‌ای شلوغ برگشته که در آن قرار است از فرماندهی کل قوا نیز رو‌نمایی کند. بایدن روز دوشنبه به دنبال تسکین افکار عمومی بود. او با ایراد یک سخنرانی از مردم خواست به جای وحشت، آرامش خود را حفظ کنند. او قول داد که نوع جدید و کوچک ویروس کرونا قرار نیست جایی را به تعطیلی بکشاند. او در پیامش به مردم گفت گزینه‌ی قرنطینه و تعطیلی روی میز نیست و ما داریم میزان جدیت این سویه جدید بیماری را بررسی می‌کنیم. نقطه و تمام! پس از آن او ملاقاتی با مدیر عاملان خرده‌فروشی‌های امریکا انجام داد و درباره نحوه نگهداری اقلام برای تعطیلات دسامبر بحث کرد.

 

بایدن روز سه‌شنبه را به تجلیل از کهنه‌سربازان اختصاص داد و چهار لایحه برای کمک به ایشان و خانواده‌هاشان به امضا رساند. از جمله لایحه‌ای که به فرزندان این سربازان قدیم در تمام مؤسسات آموزش عالی دولتی اجازه می‌دهد از نرخ‌های پایین‌تر شهریه بهره‌مند شوند.

 

 

روز چهارشنبه به راه‌اندازی استراتژی اچ‌آی‌وی/ایدز اختصاص خواهد داشت و بایدن در مراسم حنوکا شرکت می‌کند. پنجشنبه او قرار است برنامه‌ای مفصل برای مقابله با این بیماری فراگیر در زمستان امسال ارائه دهد. و جمعه نیز در مورد گزارش مشاغل برنامه‌ریزی شده اظهار‌نظر خواهد کرد.

 

این یک برنامه‌ی عمومی غیر معمول برای بایدن محسوب می‌شود (رؤسای جمهور همگی‌شان جلسات و کارهایی دارند که علنی نیستند) و در عین حال پیغامی انکار‎ناپذیر از سوی کاخ سفید نیز دارد. دولت بایدن مأموریت دارد که هم امریکایی‌ها را از بازگشت اوضاع به شرایط عادی خاطر‎جمع کند و هم نشان دهد کاخ سفید برای حل این مشکلات و از کنترل خارج نشدن‌شان بیکار ننشسته است.  

 

بایدن در روزمونت، مینه‌سوتا، خطاب به جمعیتی که ایستاده بودند و نیز کامیونی که پشتش نوشته بود «قوانین زیر‎‌ساختیِ دو‎حزبی» اعلام کرد: «ما برای مقابله با این موضوع به تمام ابزار‎های موجود دست خواهیم برد. ما همچنان به رشد اقتصادی تاریخی خود ادامه خواهیم داد.» او در ادامه افزود که به همراه چند تن از مقامات دولتی طی هفته‌های آینده سفر‎هایی درون کشور ترتیب خواهد داد و در آنها به بررسی میزان تأمین مالی پروژه‌های زیر‎ساختی خواهد پرداخت. بایدن گفت: «ما داریم به بازی بر‎می‌گردیم. ما به امریکا کمک خواهیم کرد که پیروز رقابت قرن بیست‌و‌یکم باشد.»

 

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری نیز به همراه اعضای کابینه بایدن در مسیر مبارزات انتخاباتی دستور کار بایدن حضور دارند و هریس روز سه‌شنبه یک گرد‎هم‌آیی مجازی را برای بسته هزینه‌های اجتماعی «بهتر بسازید» که حالا در سنای امریکا در حال بر‎گزاری است، ترتیب می‌دهد. هریس و پیت بوتیگیگ، وزیر حمل‌و‌نقل، روز پنجشنبه در شارلوت، کارولینای شمالی خواهند بود تا قانون زیر‎ساخت را ترویج کنند.

 

این رویکرد به نظر «سیاستِ کار‎آ»یی دارد: واکسیناسیون افزایش یافته و مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا نیز کم شده است. شمار افرادی که به تازگی برای دریافت مزایای بیکاری در‎خواست داده‌اند حالا از نیم‌قرنِ گذشته کمتر است و بایدن رکورد ایجاد اشتغال را به ثبت رسانده است. او همچنین موفق شده دو قانون اساسی _‌بسته امداد کرونا و لایحه زیر‎ساخت‌_ را تصویب کند و مرحله سوم دستور کار هزینه‌های داخلی او نیز به تصویب مجلس رسیده است.

 

اما به نظر نمی‌رسد که رویکرد او به لحاظ سیاسی، کار‎آمد باشد. او از جدال‌های واشنگتن پرهیز کرده و جمهوری‌خواهان را ترغیب به شرکت در مراسم امضای قانون زیر‎ساختی خودش کرده است. و این در تضاد با خواست بسیاری از دموکرات‌های رده‌پایین است؛ این گروه مایل‌اند بایدن در برابر حزب جمهوری‌خواه عملکرد سریع‌تر، سخت‌تر و بی‌رحمانه‌تری داشته باشد.

 

رقابتِ به لحاظ ریاضی نزدیک و البته نمادینی که در فرمانداری ویر‎جینیای وجود داشت، به همراه پیروزی آشکار در رقابت فرمانداری نیو‎جرسی، که آبی تیره است، دموکرات‌ها را نگران حذف انتخابات در سال آینده کرده است. انتظار بالایی می‌رود که دموکرات‌ها کنترل مجلس را از دست بدهند؛ دلیل آن هم عمدتاً ساختاری است و روند‎های تاریخی همیشگی. اما یک حزب جمهوری‌خواهِ تهاجمی در عین حال می‌تواند کنترل سنا را در حالت ۵۰-۵۰ نیز در اختیار گرفته و دموکرات‌های ملی را پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ تضعیف نماید.

 

صحبت‌های بایدن در مبارزات انتخاباتی‌اش بر مبنای عادی‌سازی دوباره امریکا بود، اما ظهور گونه دلتا و حالا هم سویه اومیکرون، موفقیت‌های اولیه در واکسیناسیون را کم‌رنگ کرده است. مدیریت بایدن در بحث بیماری همه‌گیر در اوایل تابستان محبوبیت بیشتری داشت. اما این مقدار در نظر‎سنجی اخیر YouGov، به ۴۳ درصد و در نظر‎سنجی Hill-HarrisX، به ۴۷ درصد کاهش یافته است.

 

گروه دموکرات NDN در یادداشتی در مورد توصیه‌های استراتژیک برای حزب گفت: «ما اعتقاد داریم که محرک اصلی کاهش تأیید شغلی رئیس‌جمهور از بهار، از دست دادن محبوبیتش در جلب رضایت عمومی در مدیریت بیماری کووید بوده است. ما نگران این هستیم که ایالات متحده این زمستان بار دیگر کووید را تجربه کند. اتفاقی که برای اروپاییان افتاده است و حالا ظهور گونه جدید دارد تهدیدمان می‌کند.»

 

NDN تأکید کرد که بایدن باید ملت را خطاب قرار دهد؛ کاری که البته در روز پنجشنبه انجامش خواهد داد. «او باید روشن کند که شکست دادن کووید اولویت اول دولت او باقی خواهد ماند؛ تا زمانی که این همه‌گیری را به تمامی پشت سر بگذاریم.»

 

حالا با فاصله زمانی کمتر از یک سال تا اواسط ریاست او، ساعت برایش به تیک‌تاک افتاده است.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

 

منبع خبر : usnews
منبع: USNEWS
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!