پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۴۸۵۹۲

آخ‌ جون امریکا!

آخ‌ جون امریکا!
عقب‌ماندگی‌های دادگاه‌های مهاجرت امریکا کماکان رو به تشدید شدن هستند. و این نتیجه‌ای است که از بحث‌های سوء‌مدیریتی و اسنادی که از ورود افراد به ثبت رسیده، حاصل شده است.
نویسنده :
مونس نظری

رسیدن به مرز جنوبی امریکا به هیچ وجه برای کسانی که امید به ورود به امریکا و دریافت اقامت در این کشور را دارند، کافی نیست. مهاجران، تازه به اینجا که برسند باید در صفی طولانی، انتظار رخصت از سوی قاضی جهت اعلام درخواست‌شان را بکشند. و حتی در این مرحله هم هیچ معلوم نیست چه آینده‌ای انتظارشان را می‌کشد.

 

راه حل دونالد ترامپ برای آن دسته‌ای که قصد مهاجرت غیر‌قانونی از طریق مرزهای جنوبی امریکا را داشتند این بود: کشیدن دیواری در مرز جنوبی ایالات‌متحده و در صف انتظار ماندن در مکزیک آن هم تنها برای آنهایی که ادعایشان برای اقامت در امریکا، ادعای معقولی باشد. از ژانویه ۲۰۱۹، پروتکل‌های حفاظت از مهاجرت (MPP) که با عنوان سیاست «در مکزیک بمانید» نیز شناخته می‌شود، بیش از ۷۰ هزار نفر را وادار کرد آن سوی مرز در انتظار بمانند. بسیاری از این گروه بیش از یک سال صبر کردند تا نوبت ابتدایی دادگاه‌شان صادر شود. بماند که بیش از بیست‌و‌پنج‌هزار‌و‌هفتصد (۲۵۷۰۰) نفرشان هنوز هم منتظرند. جو بایدن در اولین روز ریاست جمهوری‌اش، در ژانویه ۲۰۲۱، برنامه‌های پشت دیوار مکزیک را ملغی اعلام کرد؛ به عبارت دیگر دستور تعلیق MPP را صادر کرد. (دادگاه عالی، در ماه اوت و به دنبال اعتراضات صورت گرفته در ایالات جمهوری‌خواهِ امتداد مرز، این اقدام را رد کرد و حالا به نظر می‌رسد MPP مجدداً اعمال گردد.)

 

موضعِ به ظاهر نرم‌تری که رئیس‌جمهور جدید در قبال مهاجرت اتخاذ کرده است، و همین‌طور فشارهای متعاقب همه‌گیری، افراد بیشتری را تشویق کرده که به طور غیر‌قانونی از مرز عبور کنند. تعداد این افراد حالا رکورد این شمار طی ۲۱ سال اخیر را شکسته است. تنها طی ۷ هفته گذشته، مأموران مرزی، ۵۰ هزار پرونده را به دادگاه ارسال کرده‌اند. مسئله‌ای که باعث اعمال فشار به دادگاه‌های کشور می‌شود. مطابق آمار دفتر تهاتر دسترسی به سوابق معاملاتی، که مرکز تحقیقات داده‌ای است که در دانشگاه سیراکیوز تأسیس شده، داد‌گاه‌های مهاجرت در سوابق خود، نزدیک به ۱.۵ میلیون پرونده‌ی در حال رسیدگی دارند (بیشترین رکورد و تقریباً سه برابر چیزی که در سال ۲۰۱۶ وجود داشت. مترجم.).

 

وظیفه تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا مهاجری می‌تواند در امریکا بماند یا خیر، حال چه به صورت پناه‌جو یا هر چیز دیگری، بر عهده ۵۳۵ قاضی در ۶۸ دادگاه مهاجرتی است. _‌به عبارت دیگر به طور متوسط دو‌هزار‌و‌هشتصد (۲۸۰۰) پرونده برای هر قاضی. در صورتی که قضات هر روز در مورد ۳ یا ۴ پرونده تصمیم‌گیری کنند، لااقل دو سال و نیم طول می‌کشد که حکمی صادر شود. و در این میان وقفه‌های ناشی از همه‌گیری، جلسات متعدد و در‌خواست‌های تجدید‌نظر برای هر پرونده نیز مشکلات را تشدید و زمان را به درازای بیشتر می‌کشاند.

 

میزان زمان انتظار برای آنکه پرونده‌ای از سیستم عبور کند، دو سال و نیم است. این بازه برای پناه‌جویان به ۴ سال هم می‌رسد. آقای بایدن جهت تسریع کار پیشنهاد کرده است که اختیار اعطای پناهندگی به مأموران خدمات شهروندی و مهاجرت گسترش یابد. مطابق گزارشی از انجمن ملی قضات مهاجرت، قضات جهت رفع عقب‌ماندگی‌هاشان اعلام کرده‌اند که کارکنان بیشتر و بوروکراسی کمتری می‌خواهند. اجرای یک سیستم استاندارد مدیریت پرونده و بهبود دسترسی‌ها به وکیل نیز کمک خواهد کرد. برخی مدافعان تمایل دارند که داد‌گاه‌ها عمل‌کردی مستقل داشته باشند؛ اما این موضوع بعیدی است: دادگاه‌های مهاجرت، بر‌خلاف سایرین، بخشی از قوه‌ی مجریه محسوب می‌شوند، تا قضائیه؛ موضوعی که آنها را در معرض تصمیمات مهم اجرایی قرار می‌دهد. این درست که سیستم در حالت کلی به‌هم‌ریختگی دارد، اما این روزها سیستم مهاجرت امریکا نیز بدجور آشفته شده است.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!