جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۴۸۳۲۴
اف‌بی‌آی در جستجوی سارقان

دفتر خاطرات دختر بایدن؛ رسوایی باورنکردنی «جو»!

آنچه معلوم است اینکه اشلی بایدن باید کمتر از ۳ سالش بوده باشد... از آن گذشته چرا تصور می‌کنیم که مردها لزوماً باید با بچه‌های «زیر ۳ سال» دوش بگیرند... من که حالا خودم پرستار یک کودک ۳ساله‌ام قبل از حمام تنها راهنمایی‌اش می‌کنم و اگر کمک بیشتری هم ازم بخواهد کنارش می‌مانم... اما هیچ لزومی ندارد که برهنه شده و با او زیر دوش بروم. بچه‌ها در سن چهار سالگی بسیار کنجکاوند. تصور اینکه مردی، اگر پدر باشد که دیگر بدتر، مقابل کودکش تمام مختصات بدن‌اش را بیرون بریزد تنها حال تهوع در آدم ایجاد می‌کند. (بخشی از توئیت کندیس اوونس)
نویسنده :
مونس نظری

منظور کندیس قطعاً به دفتر خاطرات اشلی برمی‌گردد. آن روزهایی را می‌گویم که اشلی ازشان با تلخی در دفتر خاطراتش یاد کرده... خاطرات کوچک‌ترین دختر جو بایدن که حالا ۴۰ سال دارد... جو بایدنی که در شرایط عادی و اگر تاریخبا بازی‌های سیاسی عجیب‌ و‌ غریبش جهان ر ادچار اعوجاج نمی‌کرد شاید هرگز پایش به کاخ سفید نمی‌رسید. چیزهاییکه اشلی بایدن در دفتر خاطراتش به آن اشاره کرده و جسته‌گریخته اینجا و آنجا روایت شده گویای بحرانی است که حالا دختری جوان یا زنی در مرور گذشته با آن مواجه شده است. برشمردن دلایل اتفاقاتی که در دوران کودکی میان او و پدرش می‌افتاده... خاطراتی تلخ که حالا بازی‌های سیاسی آن را از اعماق فراموشی بیرون آورده و دست‌مایه جنجال‌هایی کرده که شعله‌ور کنندگان آن را باید قاعدتاً در صف مقدم‌شان جمهوری‌خواهان جستجو کرد. 

 

اف.بی.آی. حکم بازرسی را به عنوان بخشی از تحقیقات وزارت دادگستری در نیویورک به انجام رساند. موضوع چگونگی انتشار صفحاتی از دفترچه خاطرات اشلی بایدن توسط وب‌سایتی از جناح راست بود. وزارت دادگستری دو مکان مرتبط با گروه محافظه‌کار پروژه وریتاس را (به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد نحوه سرقت دفتر خاطرات اشلی، دختر پرزیدنت بایدن) درست یک‌هفته و نیم پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ مورد جستجو قرار داد. این موضوع را افرادی که در جریان این موضوع بودند گزارش کردند.

روز پنجشنبه مأموران فدرال در نیویورک به دستور دادگاه بازرسی‌هایی را انجام دادند. _‌یکی در شهر نیویورک و دیگری در حومه وستچستر‌_ (بنا به استناد دو تن از افرادی که در جریان این رویدادها قرار گرفتند) هدف این اقدام، افرادی بودند که با این گروه و رهبرشان (جیمز اوکیف) کار می‌کرده‌اند. انجام تحقیقات مزبور را مأموران و دادستان‌های فدرال در منهتن عهده‌دار شدند؛ آن دسته‌شان که روی مسائل فساد عمومی کار می‌کردند.

 

لحظات ابتدایی انتشار این مقاله به صورت آنلاین در روز جمعه بود که اوکیف، ویدئویی منتشر کرد که تأیید می‌کرد کارمندان فعلی و سابق پراجکت وریتاس در روز پنجشنبه خانه‌هایشان مورد بازرسی قرار گرفته است. او گفت که این گروه اخیراً احضاریه‌ی هیئت منصفه را دریافت نموده است و تصدیق کرد که پروژه وریتاس در بحث منابع با دفترچه خاطرات اشتراکاتی دارد. اما او دفاع طویلی از نحوه برخورد گروهش با سوژه دفتر خاطرات ارائه داد و گفت که او و همکارانش به عنوان روزنامه‌نگار برخوردهای اخلاقی دارند. اوکیف ضمن اشاره به دادستان‌های منهتن گفت: «به نظر می‌آید منطقه جنوبی نیویورک حالا خبرنگارانی را به جرم اقداماتی کاملاً قانونی و صادقانه دستگیر کرده باشد. ما به عنوان روزنامه‌نگار، رفتارهایی مسئولانه و اخلاقی داشتیم و بدون شک پروژه وریتاس در تمام مراحل به درستی عمل کرده است.»

 

پروژه وریتاس دست به انتشار دفترچه خاطرات خانم بایدن نزد. اما در ۲۴‍‌ام اکتبر ۲۰۲۰، ده‌ها صفحه دست‌نویس از آن را در یکی از وب‌سایت‌های جناح راست منتشر کرد. این کار در زمانی انجام شد که دونالد ترامپ با به تصویر کشیدن مسائلی قصد بی‌اعتبار کردن بایدن را داشت (و این کار را هم با دست یازیدن به پرونده پسر او هانتر به عنوان کسی که درگیر معاملات تجاری فاسد بود انجام داد). این پست تا حد زیادی توسط رسانه‌های اصلی و نیز محافظه‌کار نادیده گرفته شد.  

 

این وب‌سایت گفت که دفترچه خاطرات را از «افشاگر»ی گرفته است که برای یک سازمان رسانه‌ای کار می‌کرده. سازمانی که پیش از انتخابات از انتشار مطالبی در مورد این موضوع خودداری کرده بوده است. این سازمان ادعا کرد که می‌داند دفتر خاطرات واقعی کجاست و افشاگر نیز صدای ضبط‌شده‌ای از خانم بایدن داشت که اعتراف کرده بود دفتر متعلق به اوست. وزارت دادگستری دولت ترامپ، که آن زمان تحت رهبری دادستان کل ویلیام پی بار بود، در فاصله زمانی کوتاهی پس از گزارش نماینده خانواده بایدن به مقامات فدرال در اکتبر ۲۰۲۰، تحقیقاتی را در مورد این موضوع آغاز کرد. بنا به گفته دو تن از افراد مطلع، تحقیقات در مورد چند تا از وسایل شخصی خانم بایدن بود که به سرقت رفته بودند.

 

اوکیف در این ویدئو گفت که «خبر‌چی‌ها» در سال ۲۰۲۰ با پراجکت وریتاس تماس گرفته بودند تا آنها را از وجود دفترچه خاطرات آگاه کنند. آنها گفته بودند که در اتاقی اقامت داشته‌اند که خانم بایدن اخیراً در آن حضور داشته است. اما اوکیف گفت که گروه نمی‌توانند دفترچه را تأیید کنند و تصمیمی «اخلاقی» مبنی بر عدم انتشارش گرفته‌اند. او گفت که پروژه وریتاس، دفترچه خاطرات را به «مجری قانون» ارجاع داده و سعی کرده آن را به وکیلی که نماینده خانم بایدن بود باز‌گرداند؛ نماینده‌ای که به بیان اوکیف «از تأیید اعتبار خودداری کرده است».اوکیف معتقد بود که تحقیقات انگیزه سیاسی داشته‌اند و این سؤال را مطرح کرد که چرا وزارت دادگستری تحت مدیریت پدر خانم بایدن در حال پیگیری این پرونده است.

 

یکی از افراد مطلع در این مورد گفت که طی هفته‌های اخیر بازرسان فدرال حداقل با یکی از افرادی که برای پروژه وریتاس کار می‌کرده، تماس گرفته‌اند تا از او در مورد دفترچه یادداشت‌های روزانه سؤال کنند. وریتاس پراجکت، در رزومه خود سابقه هدف قرار دادن کمپین‌های دموکرات کنگره، سازمان‌های کارگری و رسانه‌های خبری و الباقی را دارد. این گروه با استفاده از دوربین‌های مخفی و هویت‌های جعلی، عملیات‌های ضربتی انجام می‌دهند. در مقطعی پروژه وریتاس، جهت آموزش دادن به عوامل خود، به یک جاسوس بریتانیایی سابق به نام ریچارد سدون اتکا کرد و بدین ترتیب به عواملش تاکتیک‌های جاسوسی نظیر استفاده از فریب جهت ایمن‌سازی اطلاعات از اهداف بالقوه را آموزش داد.

 

فلایور مدیا (Flyover Media) (شرکتی که صاحب وب‌سایتی است که صفحات این دفترچه خاطرات را منتشر کرده است)، در همان آدرس شریدان (Sheridan)، به عنوان شرکت آقای سدون، شعبه شش مشاور بین‌المللی ثبت شده است. اوکیف، بنیان‌گذار پراجکت وریتاس، زمانی رئیس شرکتی بوده که بعداً در همان آدرس ثبت شد. پروژه وریتاس شکایت یک افترا را طرح کرده که در حال حاضر در صف انتظار است. این شکایت علیه نیویورک‌تایمز تنظیم شده و به داستانی در مورد سال ۲۰۲۰ برمی‌گردد. موضوع شکایت ویدئویی است که این گروه در مینه‌سوتا ساخته است و ادعا دارد که رأی‌دهندگان تقلب کرده‌اند.

 

خانم بایدن، ۴۰ ساله و کوچک‌ترین فرزند جو بایدن است. او در مقایسه با هانتر بایدن، توجه کمتری را به خود جلب کرده و موقعیت پایین‌تری نیز دارد. در سال ۲۰۱۹، دونالد ترامپ امدادهای نظامی به اوکراین را متوقف کرد و توأمان رئیس‌جمهور آن کشور را برای حمایت از تحقیق در مورد معاملات تجاری بایدن تحت فشار قرار داد؛ اقدامی که به اولین استیضاح ترامپ منجر شد.

 

یک سخنگوی اف.بی.آی در مورد این تحقیقات اظهارنظری نکرد و تنها به گفتن این موضوع بسنده کرد که مأموران «فعالیت‌های اجرای قانون مرتبط با تحقیقاتی که در حال انجام است» را در دو مکان انجام داده‌اند. یکی از جستجوها در آپارتمانی انجام شده که در خیابان ۳۵ شرقی نزدیک تونل میدتاون واقع است و دیگری نیز در مامارونک، نیویورک، شمال شهر نیویورک.

 

سخنگوی دفتر دادستانی ایالات‌متحده در منهتن از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده است. در منهتن یکی از همسایگان که ساکن طبقه فوقانی آپارتمانی بوده که در خیابان ۳۵ شرقی مورد بازرسی قرار گرفته بود، گفت که صبح پنجشنبه با سروصدای مأموران اف‌.‌بی.‌آی. که داشتند در را می‌کوبیدند و فریاد می‌زدند «باز کن! اف.بی.آی!» از خواب بیدار شده است.

 

مایکل گرین، همسایه ۲۳ ساله گفت: «فکر کردم این یک شوخی‌ست. آنها به مدت ۱۰ دقیقه داشتند به صدای بلند در خانه او را می‌کوبیدند. و در نهایت به زور وارد آپارتمان شدند. ساعاتی بعد در شکسته و نیمه‌باز به حال خود رها شده بود.» مطابق سوابق عمومی، اسپنسر میدز، عامل اجرایی سابق پروژه وریتاس و معتمد اوکیف، از سال ۲۰۱۹ در آن آپارتمان زندگی می‌کرده است. خانم گرین گفت که شنیده است مأموران با فریاد می‌گویند: «اسپنسر، در را باز کن!»

 

عامل قدیم پروژه وریتاس گفت که میدز در استخدام نیروهای عملیاتی دست داشته است. وب‌سایتی که در حال رد‌یابی عوامل وریتاس پراجکت است گفت که آقای میدز در عملیات مخفیانه این گروه مشارکت داشته است. میدز تمامی پیام‌ها و ایمیل‌های در جستجوی اظهار‌نظر را بی‌پاسخ گذاشته است.

 

وزارت دادگستری در ارتباط با فرزندان جو بایدن خود را در شرایط بسیار بدی می‌بیند. نه فقط به این دلیل که در حال بررسی پرونده دفتر خاطرات خانم بایدن است، بلکه به این سبب که هانتر بایدن سال پیش فاش کرد که دادستان‌های وزارت دادگستری دلاور (Delaware) در حال بررسی مالیات‌های او هستند. این صفحات، ذیل عنوان پاتریک هاولی (خبرنگاری که در سال‌های اخیر برای چندین رسانه محافظه‌کار کار می‌کرده) و به صورت آنلاین منتشر شد. او اولین کسی بود که تصویری از یکی از صفحات سال‌نامه‌ی فرماندار رالف نورتام ویرجینیا را فاش کرد؛ تصویری که در آن یک نفر با پوشش کو کلوکس کلان (سازمان سری ضدسیاه‌پوستان امریکا.مترجم.) و فردی دیگر با چهره سیاه به نمایش در‌آمده بود. هاولی همچنین پیام‌های مخربی را افشا کرد که میان کال کانینگهام (یک دموکرات کاندیدای مجلس سنا در کارولینای شمال) با زنی که با او رابطه خارج از ازدواج داشت برقرار شده بود.

 

در شرایطی که افشای دفترچه خاطرات خانم بایدن تا حد زیادی به فراموشی سپرده شده بود، برخی رسانه‌های راست افراطی و حامیان دونالد ترامپ، به عنوان مدرک دیگری از بی‌کفایتی جو بایدن در ریاست جمهوری دوباره سعی کردند اخبار مربوط به دفترچه را در معرض توجه قرار دهند. الکس جونز، مجری معروف رادیو، که یک راست‌گرای افراطی است، خاطرات خود را در قسمتی از پادکست جو روگان آورده است.

 

ترامپ در دو سال آخر ریاست جمهوری‌اش لااقل شش بار از توئیتر برای ارسال یا تبلیغ نظرات مثبت در باب پروژه وریتاس استفاده کرده بود. دونالد ترامپ حتی پیش از آنکه رئیس‌جمهور شود محتوای پراجکت وریتاس را تقویت کرد. و اندکی پس از اعلام کمپین انتخاباتی‌اش برای ریاست جمهوری سال ۲۰۱۵، اوکیف از برج ترامپ بازدید کرد و به او فیلمی را نشان داد که قصد داشت برای تخریب هیلاری کلینتون (که به احتمال زیاد قرار بود نامزد دموکرات‌ها باشد) نمایش دهد.

 

در سال ۲۰۱۶ یکی از عوامل پروژه وریتاس، با نامی جعلی و رزومه‌ای تقلبی به دموکراسی پارتنرز (Democracy Partners)، که یک شرکت مشاوره سیاسی بود نفوذ کرده و از کارکنان آن به طور مخفیانه چیزهایی را ضبط کرد. به دنبال آن دموکراسی پارتنرز از پروژه وریتاس شکایت کردند. ماه گذشته، پل ال. فریدمن، قاضی دادگاه منطقه‌ای ایالات‌متحده، در حکمی در این شکایت گفت که دموکراسی پارتنرز می‌توانند در محکمه آتی از رفتار وریتاس پراجکت با عنوان «عملیات جاسوسی سیاسی» یاد کنند.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

منبع خبر : نیویورک تایمز
ارسال نظر
نظرات بینندگان
هوخشتره
-
شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰
0
پدر بزرگ ززآ به دختر خردسال خودش هم رحم نکرده است حالا نگران دختران ایران هم هست. البته آرزوی پیشوایان ززآ همان زج‌آ است.
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!