چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۴۵۸۷۳

کابل در آستانه سقوط؛ غنی از قدرت کنار می‌رود

کابل در آستانه سقوط؛  غنی از قدرت کنار می‌رود
گزارش‌ها از افغانستان حاکی از آن است که طالبان از هر طرف وارد شهر کابل شده‌اند. مردم وحشت‌زده شده‌اند و برخی خبرنگاران ناچارا به سفارت‌خانه‌های خارجی پناه برده‌اند. گفته می‌شود انتقال قدرت امروز در ارگ ریاست جمهوری افغانستان انجام می‌شود.

همزمان با ادامه پیشروی‌های طالبان در نقاط مختلف افغانستان، و سقوط ۲۶ ولایت، گزارش‌ها از حضور اعضای این گروه به کابل خبر می‌دهند. ساعتی پیش طالبان مدعی تصرف شهرستان میدان وردک در نزدیکی کابل شد. ساکنان کابل در واکنش به این تحرک، با تجمع در مقابل بانک‌های این شهر اقدام به خروج پول‌های خود کردند. همچنین مرکز تجاری پارک‌مال کابل تعطیل شده و حوزه ۱۳ و ۱۸ کابل هم اکنون شاهد حضور طالبان است. مردم سراسیمه شده و مغازه‌های برخی مناطق مسدود شده است و ادارات دولتی در حال تخلیه هستند. طالبان کنترل دانشگاه کابل را به دست گرفته‌اند و تصاویری از حضور این گروه در باغ بابر نیز منتشر شده است.

 

صحرا کریمی رییس افغان فیلم ویدیویی از خود منتشر کرده است که از محل کار به سمت خانه می‌رود و از حضور طالبان در سطح شهر کابل خبر می‌دهد. با این حال ارگ ریاست جمهوری افغانستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که در شهر کابل صدای شلیک پراکنده به گوش رسیده اما حمله نشده است و نیروهای امنیتی در همکاری با نیروهای بین‌المللی امنیت کابل را تامین می‌کنند. اوضاع در کنترل است. 

 

ارگ ریاست جمهوری در حالی می‌گوید اوضاع در کنترل است که طالبان بیشتر ولایات این کشور را تصرف کرده و حالا در خیابان‌های کابل قدم می‌زند. همزمان سخنگوی طالبان ادعا کرده از آنجا که پایتخت کابل یک شهر بزرگ و پرجمعیت است، طالبان قصد ندارند با زور یا جنگ وارد شهر شوند، بلکه قصد دارند از طریق کابل مذاکره به صورت مسالمت آمیز وارد شوند.

 

منابع در افغانستان می‌گویند به وساطت و ضمانت حامد کرزی و عبدالله عبدالله، هیئت رهبری طالبان به میدان هوایی کابل رسیدند. قرار است تیم طالبان به ارگ بیایند و امروز علی احمد جلالی ریاست اداره موقت انتقالی را برای شش ماه به عهده بگیرد. این خبر هنوز از منابع رسمی مورد تایید قرار نگرفته است

 

زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا در امور افغانستان  از طالبان خواسته بود تا زمانی که ایالات متحده شهروندان خود و مترجمان و کارکنان افغان سفارت آمریکا را از افغانستان خارج نکرده است، وارد کابل نشوند. سفارت ایالات متحده آمریکا پروسه تخلیه را سرعت بخشیده است. خبرگزاری فرانسه امروز در گزارشی میدان از دیده شدن هلیکوپترها به پرواز در آمده از سفارت آمریکا و خودروهای زرهی در حرکت خبر داده است. مقامات نظامی آمریکا بدون ذکر نام به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که کارکنان سفارت در حال سوزاندن مدارک حساس و محرمانه هستند و دود آن از سفارت آمریکا در کابل دیده می‌شود.

 

 

حجم ویدیو: 26.39M | مدت زمان ویدیو: 00:01:48 دانلود ویدیو
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!