شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۳۶۹۵۷

تحلیلی از احمد زیدآبادی؛ این‌روزها در فلسطین چه می‌گذرد؟

بامداد روز شنبه (۱۸ اردیبهشت) هلال احمر فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمله نظامیان صهیونیست به فلسطینی‌ها در محوطه «مسجد الاقصی»، «الشیخ جراح» و «باب العامود»، ۲۰۵ نفر مجروح شدند. در این بیانیه آمده است که در نتیجه استفاده از گلوله‌های پلاستیکی

بامداد روز شنبه (۱۸ اردیبهشت) هلال احمر فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمله نظامیان صهیونیست به فلسطینی‌ها در محوطه «مسجد الاقصی»، «الشیخ جراح» و «باب العامود»، ۲۰۵ نفر مجروح شدند. در این بیانیه آمده است که در نتیجه استفاده از گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی، ۸۸ مجروح بر جای گذاشته است که بیشتر این افراد از ناحیه چشم و صورت آسیب دیده بودند، به بیمارستان منتقل شده و بقیه نیز سرپایی درمان شدند. منابع بیمارستانی فلسطین اعلام کردند که نیروهای اسراییلی به کادرهای پزشک داخل محوطه مسجد الاقصی حمله کردند و مانع از رسیدن کمک‌های پزشکی به مجروحان این درگیری‌ها شدند باتوجه به خبرها گویا وضعیت در فلسطین وخیم است و در این بین برخی از احزاب فلسطینی و اسراییلی سعی دارند تا چالش به وجود آمده را به نفع خودشان تمام کنند. از این رو در مورد وضعیت این روزهای فلسطین و تحلیل اتفاقات رخ داده با «احمد زیدآبادی» گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید.

احمد زید آبادی، روزنامه نگار و تحلیل‌گر مسایل فلسطین با اشاره به روزهای خونین فلسطینی‌ها به خبرنگار فراز می‌گوید : «این اعتراضات در فلسطین وجود دارد و دلایل عینی آن همواره فراهم است. در «بیت المقدس» به‌دلیل ترکیب جمعیتی و اصرار اسراییل برای کنترل این منطقه دارد تا کاملا تحت سلطه خودشان قرار بگیرد. در واقع باید این‌طور گفت که عوامل تنش همیشه آنجا وجود دارد اما در این برهه زمانی باتوجه اتفاقات افتاد مانند اینکه نتانیاهو در آنجا یهودی‌های تندرو را تحریک می‌کند که «صهیونیست‌های ملی‌گرا» نام دارند مانند صهیونیست‌های مذهبی که دور هم ائتلافی تشکیل داده‌اند و چند کرسی در پارلمان اسراییل به دست آورده‌اند.»

این تحلیلگر مسایل فلسطین با اشاره به وضعیت کنونی احزاب اسراییل و عربی ادامه می‌دهد: «از طرف دیگر نتانیاهو و حزب «یهودیان صهیونیسم» هستند که جلوی ائتلاف بین احزاب عربی با «یائیر لاپید، رییس حزب یش‌عتید» که مسوول تشکیل کابینه است را بگیرند. هر چه در مسجدالاقصی اوضاع وخیم‌تر شود احزاب عربی خشمگین‌تر می‌شوند و امکان دارد از نزدیکتر شدن به ائتلاف فاصله بگیرند و نتوانند دولت تشکیل بدهند. در این صورت دوباره انتخاباتی در پیش خواهد بود. موضوع دیگر این است که حماس دوست دارد از این موقعیت بهره بگیرد زیرا قرار بود انتخابات در فلسطین انجام شود که به دلایلی به تاخیر افتاده است.»

زیدآبادی در خصوص اینکه چرا «محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین» جلو همه‌پرسی را گرفته است اضافه می‌کند : «دلیل آن بیت المقدس است. عباس اصرار دارد که فلسطینی‌های ساکن شرق بیت المقدس باید در این انتخابات شرکت کنند ولی اسراییل با حمایت آمریکا آنجا را پایتخت یک‌پارچه‌ی خودش به حساب می‌آورد. محمود عباس در مورد بیت المقدس و نحوه‌ی حضور ساکنین شرق شهر در انتخابات فرمولی داشت که به نتیجه نرسید و یا امکان دارد اختلافات داخلی «سازمان الفتح» و البته نگرانی از پیروزی حماس باعث تاخیر این همه‌پرسی شده است.»

او در پاسخ به این سوال که تصمیم حماس در این وضعیت چه خواهد بود ادامه می‌دهد : «حماس می‌خواهد از این موقعیت بهره بگیرد که مقداری تنش را تشدید کند و به آن دامن بزند و خودش مدافع اعتراض فلسطینی‌ها نشان بدهد در حالی که دولت عباس و الفتح از یک حدی بیشتر نمی‌توانند در ایجاد این ناآرامی‌ها پیش بروند و یک جایی اگر خطرناک شود مجبور هستند عقب نشینی کنند. حماس هم به هر حال از وضعیت کنونی می‎‌خواهد بهره برداری کند.»

زیدآبادی با مطرح کردن ایده‌ای برای کاهش تنش‌ها اضافه می‌کند : «مجموعه این داستان‌ها باید فشاری بر علیه اسراییل باشد. به این صورت که اسراییل با یک فرمول صلح عادلانه‌تر موافقت کند، در غیر این صورت همیشه با این معضل روبرو هستند که با «انتفاضه» محدود یا نامحدود روبرو شوند در حالی که تهدیدهای بزرگتری در اطرافشان وجود دارد و شاید بالاخره این زمینه‌ساز این شود که شورای امنیت ابتکاری برای امنیت و صلح در پیش بگیرد.»

او در مورد نقش آمریکا و همچنین طرح چین در این مناقشه ادامه می‌دهد : «در حال حاضر دولت آمریکا علاقمند است صلحی انجام بشود و البته چینی‌ها قولش را داده‌اند تا فرمول 2 کشوری را فعال کنند و همه‌ی این‌ها به این معنا است که بیت المقدس شرقی نباید به عنوان پایتخت و بخشی از اسراییل تلقی شود تا کاری که ترامپ انجام داده خنثی شود و فرمول 2 کشوری با پایتخت هر 2 کشور در بیت المقدس زنده شود و پیش برود».

زیدآبادی در توضیح فرمول 2 ملت در یک کشور اضافه می‌کند : «من با فرمول 2 دولت مخالف نیستم اگر 2 دولت آنجا شکل بگیرد و سهم فلسطینی‌ها به‌طور اساسی داد شود یعنی در( کرانه باختری بعد از بیت المقدس شرقی ) اما من می‌گویم اسراییل مخالف این است و کارشکنی می‌کند. یک کشور از رود اردون تا دریای مدیترانه با حقوق مساوی برای همه افرادی که آنجا زندگی می‌کنند حقوق فلسطینی و (عرب‌ها) با یهودی‌ها به یک انداره باشد. این می‌تواند یک کشور 2 ملیتی با تعداد ساکنین به میزان آرا برابر باشد.»

این روزنامه‌نگار در پایان با اشاره به تفاوت سیاست بایدن و ترامپ در موضوع فلسطین می‌گوید : «نگاه دولت بایدن با دولت ترامپ متفاوت است ترامپ یک تیم یهودی ارتودوکس را برای حل این مسئله منصوب کرده بود که در همه‌ی مسائل به نفع اسراییل رای می‌دادند و طرح معامله قرن را داده‌اند و یک‌سره به سود اسراییل بودند اما دولت بایدن خواهان راه حل 2 کشوری و سهم بیشتر برای فلسطین است. نگاه نهایی آنها همان معامله قرن است ولی با این تفاوت که 10 یا 20 درصد سهم فلسطین بیشتر باشد.»

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!