پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
سه‌شنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۶۰۴۸۶

حالت فوق‌العاده اعلام کنید

حالت فوق‌العاده اعلام کنید
جدا از اینکه بسیاری نگرانند سرنوشت این ماجرا مانند سرنوشت اسیدپاشی های اصفهان بدون سرانجام بماند.آیا بهتر نیست در چنین فضایی که هنوز هیچ کسی از سرحلقه های این عملیات تیمی بازداشت نشده، دست کم شرایط اضطراری اعلام شده و مدارس تعطیل شوند؟
نویسنده :
عسل داداشلو

عسل داداشلو

 

سریال مسومیت‌های دانش آموزان دختر به تهران رسیده و امروز دانش آموزان دبیرستان دخترانه خیام پردیس با گاز مسموم شده به بیمارستان منتقل شدند. در حالی چهل و نهمین مدرسه دخترانه طی ۳ ماه گذشته درگیر مسمومیت می‌شود که هنوز نه احدی برای این مسمومیت‌ها بازداشت شده و نه وزارت آموزش پرورش قصد اعلام وضعیت فوق العاده دارد.

به گزارش فراز، هنرستان نور قم جایی بود که حملات بیولوژیک به دانش آموزان از آنجا آغاز شد. نهم آذر ماه اولین گروه از دانش‌آموزان دختر محصل در این هنرستان درگیر مسمومیت شدند. مجددا در تاریخ ۲۲ آذر ماه نیز دانش آموزان این هنرستان بار دیگر درگیر مسمومیت شده بودند. به فاصله یک ماه موج مسمومیت از قم به مدرسه فرزانگان اردبیل رفت و مجددا به قم بازگشت و این بار سرعت بیشتری به خود گرفت. در فاصله ۱۰ تا ۲۳ بهمن دانش آموزان ۳ مدرسه دیگر در قم این مسمومیت‌های سریالی را تجربه کردند.

از سوی دیگر از ابتدای بهمن ماه تا امروز ۴ مدرسه در اردیبل، یک مدرسه در دیگر در قم، دو مدرسه در بروجرد و با احتساب حادثه امروز در دبیرستان دخترانه خیام پردیس، ۲ مدرسه هم در تهران نیز درگیر مسمومیت سریالی شده‌اند. البته خبرهایی از درگیری چند مدرسه دیگر در غرب تهران نیز به گوش می‌رسد که فراز نمی‌تواند آنها را تایید کند.

به غیر از موارد گفته شده، خبرگزاری فارس رسما از درگیری ۴۰ مدرسه در قم با مسمومیت خبر داده. بنابراین اگر عدد ۴۰ این خبرگزاری را به  تعداد مدرسه‌های شهرهای دیگر اضافه کنیم که تا به امروز خبر آن‌ها رسما تایید شده، به عدد ۴۹ مدرسه می‌رسیم.

 از سوی دیگر صبح امروز عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده مجلس در صحن علنی مجلس در تذکری گفته است که ۱۰ تا ۱۵ شهر ما درگیر مسمومیت دانش آموزی شده و مجلس باید به این موضوع ورود کند.

این در حالی است که آمارهای رسمی یا آن مسمومیت‌هایی که از آنها حرف زده شده فقط ۴ شهر را نشان می‌دهد در حالیکه جملات این نماینده مجلس خبر از آمار وسیع‌تری می‌دهد.

 

دانش آموزان با چه چیزی مسموم شدند؟

 

براساس گزارشی که خبرگزاری فارس در تاریخ دوم اسفند ماه یعنی قبل از مسمویت ۲ مدرسه در بروجرد و یک مدرسه در تهران، منتشر کرد ۲۰۰ دانش آموز فقط در قم دچار مسمومیت شده بودند که با احتساب ۵۰ دانش آموز مدرسه ۱۵ خرداد بروجرد و ۳۵ دانش آموز مدرسه خیام تهران، این عدد به ۲۸۵ دانش آموز و حتی بیشتر رسید.ه زیرا تعداد دانش آموزان مسموم شده در مدرسه خیام بروجرد، مدارس اردبیل و یک مدرسه دیگر در تهران هنوز مشخص نیست.

تاکنون استشمام بوهای متعددی توسط دانش آموزان و مدیران گزارش شده، از جمله بوی عطر، پرتقال، برف شادی، مواد شوینده، نارنگی، بمب بدبو، سیم سوخته، چوب سوخته، تنباکو، ماست ترشیده و ... که منجر به بروز علائمی چون حالت تهوع، حس خفگی و بی‌حسی شده است.

با اینکه تا به امروز هیچ جزییاتی از نحوه مسمومیت دانش آموزان دختر از سوی مسئولین اعلام نشده بود، نهایتا وزیر بهداشت دولت سیزدهم صبح امروز اعلام کرد: «از بهترین اساتید سم شناسی کشور استفاده شد و مجموع تحقیقات نشان داد که نوعی سم خفیف باعث ایجاد مسمومیت شده است. اینکه این سم چطور تولید شده و عامدانه بوده یا خیر در حیطه وظایف وزارت بهداشت نیست.»

 

عاملان همچنان ناشناس

 

تا به امروز جان صدها دانش آموز دختر با این نوع مسمومیت‌ها در خطر گرفته و جوی ناامن برای دانش آموزان و خانواده‌های آنها شکل گرفته است. اما جدی‌ترین ورود به این ماجرا فقط توسط دادستان کل کشور در ابتدای اسفند ماه صورت گرفته که از دادستانی قم خواست به طور جدی به ماجرا ورود کنند.

با این حال روز گذشته منتظری اعلام کرد: «کارهای کارشناسی گسترده‌ای در این خصوص انجام شده و مسئولان مربوطه در حوزه‌های مختلف اطلاعاتی، امنیتی، بهداشتی، درمانی و آموزشی کارهای جمعی را شروع کردند و آزمایش‌های فراوانی انجام شده اما هنوز نتوانسته‌اند به سرنخ های مشخصی برسند.»

سوال جدی این است که چرا بعد از گذشت چندین هفته از شروع این ماجرا هنوز حتی یک نفر بابت این مسمومیت‌های سریالی بازداشت نشده است؟ بعد از گذشته این مدت طولانی و تکرار چند ده باره یک اتفاق مشابه دیگر شکی باقی نمانده که با یک اقدام برنامه‌ریزی شده و سازمان یافته توسط یک گروه مشخص مواجه هستیم که به شکل هدفمندی، اهداف مشخص را با روشی مشابه مورد حمله خود قرار می‌دهد. 

بعد از ۳ ماه از شروع ماجرا نه فقط جان و سلامتی تعداد زیادی از دانش آموزان کشور بلکه امنیت روانی و عمومی جامعه با این سلسله اقدامات مورد تهدید جدی قرار گرفته است. 

 
 

چرا شرایط اضطراری اعلام نمی‌شود؟

 

نکته دیگر این است که توقع می‌رفت بعد از تکرار پر تعداد سریال مسمومیت‌ها، شاهد اقدام متقابلی به مراتب جدی‌تر از دستور دادستان کل کشور باشیم. به نظر می‌رسد ماجرا از جهت حیثیت عمومی کشور و امنیت روانی جامعه آنقدر جدی باشد که ورود شورای امنیت کشور به موضوع ضرورت پیدا کند.

کما اینکه بالارفتن آمار شهرها و مدارس درگیر این اتفاق ضرورت اعلام یک حالت فوق العاده را ایجاد می‌کند. شکی نیست که سریال این مسمومیت‌ها و بازتاب و نگرانی که در جامعه در پی داشته را نمی‌توان یک وضعیت عادی دانست.

بخش زیادی از جامعه نگران هستند که سرنوشت عاملان این اقدامات مانند خاتمه کار اسید پاش‌های اصفهان شود که هیچگاه حتی شناسایی هم نشدند. اما نگرانی مهمتر فعلا این است که ماجرای سریال آغاز شده در آذرماه همچنان ادامه دارد و معلوم نیست که چه زمانی نقطه پایانی بر آن گذاشته خواهد شد.

بسیار واضح است که اگر امروز با این نوع اقدامات برخورد جدی صورت نگیرد، در آینده بسیار نزدیک شاهد اقداماتی شاید به مراتب خطرناک‌تر باشیم.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
Amin
-
سه‌شنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
0
اینکه اینقدر بیخیالی طی میکنن یعنی یا میدونن کار کیه و اقدامی علیه‌ش انجام نمیدن یا اینکه کار خودشونه .
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!