سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
چهارشنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۶۰۲۷۶
آخرین وضعیت پرونده محیط‌بان کرمانشاهی

قاتل برومند نجفی کجاست

قاتل برومند نجفی کجاست
سرهنگ فرزاد پورنظری؛ رئیس واحد اطلاع رسانی پلیس کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار فراز از آخرین وضعیت پرونده قاتل «برومندنجفی»، محیط بان کرمانشاهی خبر داد.
نویسنده :
شهریار کریمی

شهریار کریمی



۱۴مرداد‌ماه سال ۱۳۹۹، در جریان مواجهه نیروهای اجرایی یگان حفاظت محیط زیست کرمانشاه با سرنشینان یک دستگاه خودرو پراید، یک نفر از سرنشینان این خودرو با شلیک مستقیم برومند نجفی‌، محیط‌بان کرمانشاهی جان خود را از دست داد. این فرد جوانی ۲۳ ساله به نام یوسف فلاحی داروندی بود و محیط بان برومند نجفی آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ با رای شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه به قصاص محکوم شد. پس از آن نیز دادگاه تجدید نظر استان کرمانشاه رای دادگاه بدوی را تایید کرد. همان زمان با پیگیری‌های «نوشا میر جعفری»‌، وکیل مدافع برومند نجفی‌، با استناد به ضعف پرونده که تنها از نظر کارشناسی یک کارشناس در پرونده قتل استفاده شده بود توانست با پیگیری‌های حقوقی در دیوان عالی کشور پرونده را به مرحله اعاده دادرسی برساند و حکم قصاص این محیط‌بان را نقض کند. این امر موجب به خشم آمدن پدر مقتول شد و تا اینکه برای محاکمه قاتل فرزندش برنامه‌ای را طرح ریزی کرد.

پیش از ظهر شنبه ۲۲ مرداد‌ماه پدر مقتول یک سال و ۷ روز پس از قتل فرزندش در یک انتقام خونین با شلیک ۳ گلوله قاتل فرزندش را به قتل رساند. قتلی که سرهنگ «جمشید محبت خانی»‌، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور آن را ترور نامید. 


ناگفته‌های پرونده محیط‌بان کرمانشاهی


 

چرا کار به انتقام کشید؟
 

پس از تایید حکم قصاص برومند، موجی در رسانه های اجتماعی ایجاد شد و آن زمان بزرگان عرصه صلح و سازش قتل و کسانی که از نزدیک پرونده را دنبال می‌کردند اخطار دادند که جنجال های رسانه ای ممکن است در عمل موجب اختلال در روند جلب رضایت و مانعی برای جلوگیری از اجرای حکم قصاص گردد؛ با این وجود تعدادی از پیج های پر مخاطب اینستاگرامی در دفاع از محیط بان کرمانشاهی با اقدام به انتشار هشتک و برخی از رسانه ها نیز در دفاع از این محیط بان با نوشتن گزارش‌های یک طرفه سنگ‌های چخماق آتش انتقام را در دل پدر مقتول به هم کوبیدند.
 

ماجرای روز حادثه بر اساس پرونده



بر اساس مندرجات پرونده در چهاردهم مرداد ماه سال ۱۳۹۹، پنج محیط‌بان در محوطه حفاظت شده بیستون در حال گشت‌زنی بودند که با گزارش‌های مردمی در جریان ورود یک دستگاه پراید به همراه ۶ سرنشین به این منطقه قرار گرفتند. محیط‌بانان پس از اختفای خودروی سازمانی خود، روی جاده اصلی در انتظار خودرو گزارش شده کمین کردند تا اینکه پراید سفید از راه رسید. بنا بر ادعای محیط‌بانان، آن‌ها ابتدا با ایست دادن سرعت خودرو پراید را کم کردند؛ اما راننده به ناگاه سرعت خود را زیاد کرد و یکی از محیط‌بانان را  که با دست، ستون طرف راننده خودرو را گرفته بود به دنبال خود کشید. پس از آن برومند با سلاح کلاشینکف به منظور متوقف کردن خودرو ۳تیر هوایی شلیک کرد و پس از آنکه راننده به فرمان ایست و شلیک هوایی توجه نکرد به سوی لاستیک پراید شلیک کرد و خودرو پراید چندین متر جلوتر از حرکت ایستاد. بر اساس اظهارات محیط‌بانان، ۴ نفر از سرنشینان خودرو به کوه زدند و متواری شدند که در نهایت آنها نیز دستگیر شدند. متاسفانه پس از بازرسی از خودرو پراید محیط بانان متوجه می‌شوند که جوانی به نام یوسف که سمت عقب پراید و کنار ستون نشسته بود بر اثر اصابت یکی از گلوله ها فوت شده بود. 


گفتنی است این حادثه در حد فاصل روستای «سه‌چک» و پادگان حاجی آباد کرمانشاه رخ داد.

 

طرف دیگر ماجرا در خصوص حادثه چه گفتند؟


 

راننده پراید و سرنشینان خودرو پراید نیز در بازجویی‌های خود ذکر کرده‌اند که آنها به هنگام بازگشت از تفریح و جمع‌آوری گیاهان دارویی در دامنه کوه ناگهان وسط جاده با مامورین محیط‌بانی مواجه شدند که با اسلحه و بدون لباس فرم، کمین کرده بودند و آن‌ها این تصور را کردند که در دام راهزنان گرفتار شده‌اند و به همین دلیل قصد فرار از راهزنی احتمالی را داشتند که ترمز نکردند و به راه خود ادامه دادند.


 برومند نجفی؛ جزییات قتل محیط‌بان کرمانشاهی روبروی دادگستری!

 

پایان تلخ ماجرا با به سوگ نشستن ۲خانواده


 

Cover+Web+copy

 

پایان این ماجرا به ۲ فاجعه اسفناک ختم شد و خانواده ای به سوگ فرزند تازه‌داماد خود نشستند و خانواده ای نیز در سوگ فرزند محیط بان خود. بر اساس تحقیقات خبرنگار ما یوسف جوان ۲۳ ساله که در این حادثه جان خود را از دست داده است مدت ۴۰ روز بود که با همسرش ازدواج کرده بود و این مسئله باعث غم دوچندان خانواده‌اش شده است، به طوری که روز مادر سال ۹۹ ، مادر مقتول به هنگام نگاه کردن به هدیه روز مادر که سال گذشته فرزند مقتولش برایش خریده بود و در غم فقدان او، بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت و این موضوع نیز بر غم و اندوه خانواده مقتول افزود. از طرفی نیز برومند، محیط بان کرمانشاهی نیز صاحب ۳ فرزند بود.
                                                             

سوزنی به خودمان؛ نقش هیجانات رسانه ای در قتل برومند نجفی
 

نقش رسانه‌ها در پی ریزی یک انتقام



اوایل بهمن‌ماه ۱۴۰۰ هنگامی‌که حکم قصاص برومند نجفی‌، محیط‌بان کرمانشاهی از دادگاه بدوی صادر شد‌، بازار هشتک‌ها در فضای مجازی گرام شد. طرح‌های گرافیکی در اعتراض به صدور حکم قصاص این محیط‌بان طراحی شد و با هشتگ «‌نه به اعدام محیط‌بان کرمانشاهی»‌، فضای عمومی جامعه را به سمت و سوی یک قهرمان پروری خطرناک برد که تبعات زیان‌بار آن در نهایت گریبان برومند نجفی‌، محیط‌بان کرمانشاهی و خانواده‌اش را گرفت. در حالیکه رسانه ها با احترام به حقوق خانواده داغدار مقتول می توانستند فضای حاکم را به سمت و سوی فرهنگ بخشش و جوانمردی هدایت کنند؛ این فضا به سمت و سوی انتقامی خونین هدایت شد.          

           

photo_2016-06-26_11-48-41+copy

                                                                       

همان‌ زمان که گرمی بازار هشتگ‌‌ها به اوج خود رسیده بود و هشتگ‌‌بازان و اصحاب رسانه‌های غیر متعهد ونا‌آگاه به مسائل صلح و سازش قتل مست باده لایک‌ها و تایید‌های مجازی بودند‌، فعالین اجتماعی آگاه به موضوع و صلح‌یاران حرفه‌ای عرصه صلح و سازش قتل نسبت به خطرات این هشتگ‌ها واکنش منفی نشان دادند. آن‌ها شلوغ‌کاری رسانه‌ای و حمایت‌های بی‌حساب کتاب و احساساتی هموطنان‌دلسوز را که تحت تاثیر بعضی از رسانه‌ها و پیج‌های اینستا‌گرامی اقدام به انتشار هشتگ «نه به اعدام محیط‌بان کرمانشاهی» می‌کردند را یک اقدام خطرناک در دست‌یابی به سازش در فضای آرام می‌دانستند و بر این اعتقاد بودند که این شلوغ‌کاری‌های رسانه‌ای عرصه را بر اولیای دم مقتول تنگ و احساسات ان‌ها را جریحه‌دار خواهد کرد.
 

 

بی خبری؛ آخرین خبر از قاتل برومند نجفی

 

سرهنگ فرزاد پورنظری، رئیس واحد اطلاع رسانی پلیس کرمانشاه در گفتگو با فراز در خصوص آخرین خبر از قاتل محیط‌بان کرمانشاهی گفت: «پس از قتل برومند نجفی قاتل و همدست او از محل وقوع جرم متواری شدند. پس از آن هیچ ردی از قاتل و همدستش توسط پلیس کشف نشد.»


پور نظری در ادامه به خبرنگار فراز گفت: «در چنین مواقعی که قاتل ردی از خود به جای نمی گذارد ۲حالت وجود دارد. اول اینکه با توجه به محیط طبیعی محل زندگی قاتل و وجود کوهستان های وسیع و مناطق سعی العبور این امکان وجود دارد که قاتل و همدستش در این مناطق مخفی شده باشند و با توجه به عدم شناسایی محل اختفا برای پلیس امکان دستگیری وجود ندارد.»


رییس واحد اطلاع رسانی پلیس کرمانشاه در ادامه صحبت های خود گفت: «حالت دوم این است که قاتل به همراه همدست خود به صورت قاچاق از کشور خارج شده باشند و با هویت جدید خارج از کشور زندگی می کنند؛ اما در نهایت با توجه به تجربه های پلیس در پرونده های مشابه عاقبت دستگیر می‌شوند.»
 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!