چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۵۵۵۵۱
گزارش و ویدئوهای حضور ۱۰ هزار نفری در مراسم چهلم مهسا امینی

چهلم مهسا امینی؛ در آرامستان سقز چه گذشت؟

چهلم مهسا امینی؛ در آرامستان سقز چه گذشت؟
مردم سقز و شهر و استان‌های دیگر از صبح امروز به آرامستان ایچی رفتند تا در مراسم چهلم مهسا امینی شرکت کنند. تعداد افراد تا ۱۰ هزار نفر و بیشتر تخمین زده شده.

چهل روز از درگذشت مهسا امینی گذشت، چهل روزی که برای خانواده‌ی او و برای مردم ایران، روزهای غیرعادی و پرالتهابی بود. در این مدت اتفاقات زیادی رخ داد و اعتراض‌ها به مرگ مهسا، به شهرهای مختلف کشیده شد و ناآرامی‌ها به شکل‌های گوناگون ادامه پیدا کرد. طرح اسامی دختران و پسران دیگری به‌عنوان کشته‌های این روزها، باعث شد شرایط همچنان ملتهب باقی بماند. چهلمین روز درگذشت مهسا بهانه‌ای شد تا تعداد زیادی از مردم راهی سقز -زادگاه و محل زندگی مهسا- شوند.

در ادامه گزارشی از چگونگی برگزاری مراسم چهلم درگذشت مهسا امینی، جمعیت حاضر، درگیری با پلیس، شرایط شهر سقز و... می‌خوانید.

 

حضور ۱۰ هزار نفر در مراسم چهلم مهسا امینی

 

به گزارش ایسنا از صبح امروز همزمان با چهلمین روز درگذشت مهسا امینی مردم سقز و شهرهای اطراف در جمعیتی که حداکثر نزدیک به ۱۰ هزار نفر برآورد می‌شد، به سمت محل دفن او در آرامستان آیچی حرکت کردند. حضور این جمعیت در مراسم از سوی نیروهای انتظامی حاضر در محل و معابر شهر با مانعی مواجه نشد. تحلیل فراز با توجه به ویدئوهای منتشر شده کاربران تویییتر بیشتر بودن تعداد افراد حاضر در مراسم است.

خبرگزاری فارس هم دو ویدئو از مراسم امروز منتشر کرد و نوشت: با این‌که خانواده مهسا امینی اعلام کرده بودند مراسم چهلم برگزار نمی‌شود، جمعی از مردم سقز از ساعت ۹ صبح در آرامستان آیچی بر مزار مهسا حاضر شدند و شعار «ژن، ژیان، آزادی» (زن، زندگی، آزادی) سر دادند.

فارس در گزارش ظهر خود نوشت: وضعیت شهر سقز کاملا آرام است، اجتماع‌کنندگان در آرامستان آیچی شعارهایی از قبیل «آزادی، آزادی، آزادی»، «ژن، ژیان، آزادی» سر می‌دهند. جمعیت حاضر در آرامستان تا پیش از ظهر حدود دو هزار نفر تخمین زده می‌شود.

 

احساس عدم امنیت حاضران در مراسم

 

بر اساس گزارش ایسنا با وجود آنکه از سوی نیروهای انتظامی ممانعتی برای حضور افراد بر سر مزار مهسا امینی وجود نداشت و جمعیت بدون درگیری در آرامستان آیچی حاضر شدند و بازگشتند، پلاک‌های برخی خودروهای حاضر در آرامستان که پس از مراسم به سمت شهر حرکت کردند، گل مالی شده بود همچنین در بین جمعیت افرادی مشاهده می‌شد که چهره خود را پوشانده بودند.

خبرنگار فارس نیز شرکت مردم از شهرهای دیگر را تایید کرده و نوشته است: بین خودروهایی که خود را به سقز رسانده بودند، پلاک‌هایی که نشان می‌داد عده‌ای خود را از شهرستان‌های بانه، دیوان‌دره،‌ سنندج و مریوان به آیچی رسانده‌اند.

حضور جمعیت ۱۰ هزار نفر یا بیشتر با توجه به این موارد نکته‌ی قابل توجهی است و با توجه به گل‌آلود بودن پلاک خودروها احتمالا مردم استان‌های دیگر نیز در مراسم حضور داشته‌اند.

به گزارش فارس از ساعت ۱۲ آرام آرام بخشی از حاضرین در این تجمع از آرامستان خارج شدند.

 

درگیری‌های پراکنده پس از پایان مراسم

 

ایسنا ساعت ۱۵:۲۶ خبر از درگیری‌های پراکنده معترضان در سقز خبر داد. جمعیت حاضر در مراسم چهلمین روز درگذشت مهسا امینی بعد از پایان مراسم در آرامستان، به سمت شهر سقز و منازل خود حرکت کردند اما طی مسیر بازگشت به واسطه تحرکات برخی از آنها و استقرارشان در خیابان‌های شهر، فضا کمی ملتهب شد.

بر اساس گزارش خبرنگار ایسنا پیش از آن، در طول برگزاری مراسم بین جمعیت و نیروهای انتظامی درگیری رخ نداد و جمعیت اغلب شعارهایی با گویش کردی سر می‌دادند. برخی افراد با آمادگی درگیری به سمت شهر حرکت کردند به نحوی که یکی از حاضران پرچم اقلیم کردستان را برافراشته بود.

در پایان مراسم آرامستان آیچی و بازگشت جمعیت به شهر سقز، برخی افراد بنا داشتند به مرکز نظامی ارتش حمله کنند که با ممانعت جمعی از مردم حاضر در مراسم پراکنده شدند. تعداد محدودی از حاضران در چهلم مهسا امینی نیز ابتدای شهر سقز با نیروهای انتظامی درگیر شدند که پس از آن پراکنده شدند و به حاشیه شهر رفتند.

 

درگیری‌ در میادین سقز و شلیک گاز اشک‌آور

 

روایت فارس از درگیری‌ها کمی متفاوت است و از درگیری‌های جزئی و پراکنده سطح شهر خبر می‌دهد: بخشی از جمعیت حاضر در مسیر برگشت به سمت شهر سقز با سر دادن شعار‌هایی که اغلب با گویش محلی بود با آتش زدن چند حلقه لاستیک و سطل زباله، ضمن مسدود نمودن بلوار سقز به بانه با نیروهای انتظامی درگیر شدند که ماموران انتظامی با شلیک گاز اشک‌آور آنها را متفرق کرد.

در ادامه بخشی از جمعیت متفرق شده تلاش کردند از مسیری فرعی به سمت فرمانداری سقز حرکت کنند که با حضور نیروهای پلیس موفق به این کار نشدند. همزمان در نقاطی دیگر مانند میدان قدس و میدان قوخ تجمعات کوچکی شکل گرفته بود که پس از حضور نیروهای انتظامی، تجمع‌کنندگان متفرق شدند.

 

قطع اینترنت در سقز

 

خبرنگار ایسنا در ادامه اعلام کرد: عمده افراد حاضر در مراسم چهلم مهسا امینی به خانه‌های خود بازگشتند اما برخی همچنان در سطح شهر سقز حضور داشتند به نحوی که این شهر بعد از ظهر مراسم چهلم، فضایی ملتهب اما بدون درگیری را تجربه کرد.

به دنبال التهابات و درگیری‌های پراکنده به وجود آمده بعد از مراسم  چهلم، به دلیل ملاحظات امنیتی اینترنت شهر سقز قطع شد.

فارس که در بخشی از خبر خود درباره‌ی درگیری در میادین شهر نوشته بود در این مورد اضافه کرده شهر سقز در آرامش کامل و اینترنت با اختلال مواجه است!

حجم ویدیو: 5.06M | مدت زمان ویدیو: 00:00:32 دانلود ویدیو
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!