پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۵۴۶۶۶
۱۲ کشته به روایت منابع غیررسمی

زندان لاکان رشت؛ جزئیات درگیری مرگبار چه بود؟

زندان لاکان رشت؛ جزئیات درگیری مرگبار چه بود؟
درگیری ساده میان دو گروه از زندانیان محکوم به قصاص زندان لاکان رشت منجر به نزاعی خونین شد و تعداد زیادی کشته بر جای گذاشت.
نویسنده :
شهریار کریمی

به گزارش فراز درگیری اوایل هفته جاری تعدادی از زندانیان محکوم به قصاص در زندان لاکان رشت به جدالی تمام عیار تبدیل شد. پس از آن‌که درگیری بین ۲‌گروه از زندانیان محکوم به قصاص بالا گرفت برای ساعتی کنترل بخشی از زندان از دست مأموران خارج شد. پس از کشته شدن تعداد زیادی از زندانیان با مداخله پلیس آرامش به زندان بازگشت.

دادستان رشت پس از آرام شدن شورش زندان اعلام کرد که در نتیجه این نزاع دسته جمعی تعدادی از زندانیان جان خود را از دست دادند و تعداد دیگری نیز مصدوم شدند؛ اما هیچ آمار رسمی از تعداد دقیق کشته شدگان این حادثه اعلام نکرد. بر اساس گفته‌های منابع غیر رسمی و تایید نشده تعداد ۱۲‌ نفر در لحظات ابتدایی درگیری کشته شده‌اند. پس از وقوع درگیری خونین در زندان لاکان، تلفن‌های زندان قطع شدند و تماس زندانیان با خارج از زندان تا این لحظه میسر نشده است. 

 

حدود ساعت ۲‌بعد‌از ظهر روز یکشنبه ۱۷ آبان‌ماه صدای آغاز یک درگیری از بند ۸ زندان لاکان شنیده شد. در شرایطی که درگیری و زد و خورد هر لحظه بیشتر می‌شد نگهبانان زندان قصد داشتند برای پایان دادن به ماجرا مداخله کنند، اما درگیری زندانیان از بند ۸ به راهروهای زندان کشیده شد و تعداد دیگری از زندانیان نیز در حمایت از دوستان خود به این زد و خورد پیوستند و به این صورت دعوایی که تا همین چند دقیقه قبل نزاعی ساده به‌نظر می‌رسید به یک درگیری تمام‌عیار بین زندانیان محکوم به قصاص تبدیل شد. طولانی شدن زمان درگیری باعث شد افراد بیشتری وارد نزاع شوند و اوضاع زندان متشنج‌تر از قبل شد؛ تا اینکه مأموران مجبور شدند وارد بند شوند.

زندانیان شرکت کننده در نزاع علاوه بر درگیری با یکدیگر تاسیسات زندان را نیز تخریب کردند و دقایقی بعد باعث قطع بخشی از شبکه برق زندان شدند. درحالی‌که زندانیان حاضر نبودند از درگیری دست بکشند، مأموران مجبور شدند برای خاتمه دادن به نزاع از گاز اشک‌آور استفاده کنند. زندانیان نیز برای مصون ماندن از عوارض گاز اشک‌آور اقدام به روشن کردن آتش کردند و بخش‌هایی از زندان آتش گرفت، به نحوی که دودی سیاه آسمان بالای زندان را فرا گرفت.

 

 با وجود این‌که دادستان از کشته شدن چند زندانی صحبت به میان آورده است اما به تعداد دقیق کشته شدگان اشاره‌ای نکرد. نقل قول‌های غیر موثق حاکی از آن است در زد و خوردهای آغازین ۶‌نفر و در ادامه درگیری‌ها نیز  ۶‌ الی ۷ نفر دیگر کشته شده‌اند و تعدادی از مصدومین نیز پس از انتقال به بیمارستان فوت شدند. به گفته مسؤلان زندان هرچند مأموران قصد داشتند برای امدادرسانی به مجروحان آنها را از مهلکه خارج کنند اما چند تن از زندانیان شرور مانع از آن شدند تا به وضعیت زندانیان مصدوم رسیدگی شود، تا اینکه سرانجام آنها نیز خود را تسلیم کردند و به این ترتیب درگیری به پایان رسید. گفته می‌شود بند ۸ زندان لاکان محل استقرار زندانیان محکوم به قصاصی است که پیشتر به جرم ارتکاب به قتل محکوم به قصاص شده بودند.

 

آتش در زندان

 

به‌دنبال این حادثه دود سیاهی که از زندان خارج می‌شد، توجه ساکنان رشت را جلب کرد. به‌تدریج زمزمه‌ها درخصوص حادثه در این زندان آغاز شد و بعضی‌ها ادعا می‌کردند که زندانیان زندان را به آتش کشیده‌اند که فرار کنند.

 

حادثه به روایت دادستان

 

به‌دنبال وقوع درگیری در زندان لاکان این ماجرا به سیدمهدی فلاح‌میری، دادستان مرکز گیلان گزارش و دستور انجام تحقیقات برای شناسایی مقصران این حادثه صادر شد.

دادستان مرکز گیلان درباره جزئیات آنچه در زندان لاکان اتفاق افتاده بود گفت:‌ تعدادی از زندانیان بند ۸ زندان لاکان رشت که بخاطر قتل محکوم به قصاص هستند بر اثر اختلافات شخصی با یکدیگر درگیر شدند که با بالا گرفتن درگیری این افراد، منازعه و دعوا به راهروی زندان کشید و با پیوستن تعداد دیگری از زندانیان، فضای این بخش از زندان رشت متشنج شد. در این ناآرامی، تعدادی از زندانیان، تأسیسات موجود در راهرو و سالن زندان را تخریب کردند که در نتیجه پلیس در محل حاضر شد و برای آرام و پراکنده کردن زندانیان از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

مأموران انتظامی برای کاهش آثار گاز اشک‌آور ناچار شدند در محوطه راهرو و سالن‌های زندان آتش روشن کنند و دود متصاعد شده از زندان به همین علت بود.

فلاح میری درباره سرنوشت زندانیان دخیل در این درگیری گفت: با توجه به قطعی برق به‌دلیل تخریب تاسیسات توسط آشوبگران و ممانعت از خدمات‌رسانی به مجروحان توسط زندانیان، تعدادی از مجروحان فوت شدند و بقیه برای مداوا به بیمارستان انتقال یافتند. با مداخله مأموران و پایان یافتن درگیری شرایط زندان به‌طور کامل تحت کنترل پلیس و نیروهای امنیتی و قضایی است و هیچ‌یک از زندانیان نیز فرار نکرده‌اند.

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!