جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۵۳۱۰۳
فراز گزارش می‌دهد:

انصراف از اجرای ۲ حکم قصاص به احترام ایام محرم

انصراف از اجرای ۲ حکم قصاص به احترام ایام محرم
۲ زندانی محکوم به قصاص که پرونده آن‌ها پس از تایید دیوان عالی کشور برای اجرای حکم به مرحله اجرا رفته بود‌‌، با تلاش صلح‌یاران دادسرای جنایی تهران و به احترام ایام عزاداری سالار شهیدان‌، امام حسین‌(ع‌) از چوبه دار رهایی یافتند.
نویسنده :
شهریار کریمی

                             

دو زندانی محکوم به قصاص که در یک قدمی چوبه دار قرار داشتند با بزرگ‌منشی اولیای دم مقتولان به احترام ایام محرم از اجرای حکم قصاص بخشیده شدند.                                                                                                         

 

در پرونده اول قاتلی که دوستش را ربوده و باعث مرگ او شده بود از چوبه دار رهایی یافت. ماجرای این پرونده‌ به پانزدهم اسفند‌ سال ۱۳۹۸ باز می‌گردد‌، هنگامی‌که مرد جوانی با ضربه چاقو به قتل رسید.                                                              

پس از آن‌که پلیس استان البرز گزارشاتی  مبنی بر کشف جسد مردی در حوالی یکی از بیمارستان‌ها دریافت کرد‌، تحقیقات اولیه خود را برای شناسایی قاتل یا قاتلان آغاز کرد. با کشف شواهد پلیس به مالک یک خودرو سمند به نام ‌«مجتبی‌» مضنون و او را دستگیر و تحت بازجویی قرار داد. مجتبی از همان ابتدا در اعترافات خود به پلیس گفت:«‌چندی پیش یکی از دوستانم به نام سیروس نزد من آمد و گفت که می‌خواهد از دوستش سجاد انتقام بگیرد. من هم به‌خاطر رفاقتی که با هم داشتیم قبول کردم او را همراهی کنم. روز حادثه سیروس و همسرش سوار ماشین سمند من شدند و به محل کار سجاد در حوالی ماهدشت کرج رفتیم. نقشه این بود که او را به کمپ ترک اعتیاد ببریم و برایش پاپوش درست کنیم که معتاد است تا در آنجا بستری شود. سر همین مسأله با سیروس دعوایش شد و سیروس او را از ماشین به بیرون پرتاب کرد».

 

      

                                  بازداشت ۲ متهم دیگر پس از اعتراف

 

                                                                                                        

به دنبال ادعای راننده سمند، تحقیقات برای دستگیری سیروس و همسرش ادامه یافت و متهمان در یکی از شهرهای شمال غربی کشور بازداشت شدند‌؛ اما سیروس اظهارات متفاوتی را مطرح کرد و در بازجویی‌ها گفت: «‌هدفم این بود که مقتول را به کمپ ترک اعتیاد ببرم و بستری کنم تا به اموالم برسم و قصد کشتن او را نداشتم. او با سندسازی اموال و سرمایه و حتی کارگاه مبل‌سازی‌‌ام را تصاحب کرده بود و من می‌خواستم هرطور شده اموالم را پس بگیرم. روز حادثه وقتی او را سوار ماشین کردیم، قصد داشت فرار کند. به همین خاطر دست و پایش را بستیم و کتکش زدیم اما من فقط به او مشت و لگد زدم، مجتبی او را با چاقو زد. پس از آن مقتول ناگهان از هوش رفت و ما تصمیم گرفتیم او را نزدیک یک بیمارستان رها کنیم تا پیدایش کنند و نجات یابد‌».‌                 

این متهم به قتل در ادامه ماجرا را به این صورت تشریح کرد: «‌بعد از آن به خانه مجتبی (راننده سمند) رفتیم. وقتی آنجا بودیم در فرصت مناسب و زمانی که مجتبی در آشپزخانه سرگرم پختن غذا بود، طلا و دلارهایی را که در کمد خانه‌اش بود سرقت و فرار کردیم. وقتی به ارومیه رسیدیم دلار‌ها و طلا‌هایی را که از خانه مجتبی دزدیدم را فروختیم ویک خانه‌ اجاره کردیم و مدتی بعد دستگیر شدیم»‌.

 در ادامه بررسی‌ها هر دو مرد به اتهام مشارکت در قتل عمد بازداشت شده و پرونده برای صدور حکم به دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شد. قضات دادگاه دو مرد جوان را به اتهام مشارکت در قتل به قصاص محکوم کردند.در‌حالی‌که پرونده برای اجرای حکم به دادسرای امور جنایی تهران فرستاده شد با تلاش واحد صلح و سازش مستقر در دادسرای جنایی‌، سرانجام خانواده مقتول برای رضای خدا و به احترام ماه محرم و امام حسین‌(ع) از قصاص راننده سمند پشیمان و رضایت خود را ثبت کردند.

                     

 پدر و مادری که به صورت مشروط از اجرای حکم قصاص منصرف شدند                                    

 

در پرونده دوم مردی که ۳۰ شهریور ماه سال ۱۳۹۹ در میدان نوبنیاد تهران مرتکب قتل شده بود به صورت مشروط از چوبه دار نجات پیدا کرد. در حالی‌که شهریور‌ماه ۹۹ روز‌های پایانی خود را سپری می‌کرد‌، با اعلام خبر کشف یک جسد به بازپرس جنایی، تیم بررسی صحنه جرم راهی محل قتل شدند. با تحقیقات پلیس مشخص شد مقتول مرد ۳۷ ساله‌ای به نام امیر بود که با ضربه چاقو از پا درآمده بود. در بررسی‌های پلیس مشخص شد مقتول مردی به نام «‌امیر‌» و مالک یک رستوران بود. همچنین با تکمیل شدن تحقیقات پلیس مشخص شد عامل جنایت همسر یکی از کارکنان رستوران مقتول بود. پس از آنکه هویت قاتل توسط پلیس کشف شد متهم به قتل  خود را به یکی از کلانتری‌های پایتخت معرفی کرد. او در اعترافات خود به پلیس گفت: «۴‌سال قبل در یک رستوران کار می‌کردم که آنجا با یکی از کارکنان به نام نازنین آشنا شدم.  بعد از ۲‌ سال با هم عقد کردیم و من به محل کار دیگری رفتم. اما همسرم همچنان در رستوران قبلی کار می‌کرد‌».                                                                                                                                   

                           دچار توهم شده بودم و دست به چاقو بردم                                                                   

                                                                                                                                  

این متهم به قتل ۳۰ ساله در ادامه اعترافات خود ماجرای قتل را به این صورت تشریح کرد: «‌‌بعد از مدتی دچار این توهم شدم که  امیر به همسرم توجه خاصی دارد‌، این موضوع دلیلی شد که روز حادثه با امیر در میدان نوبنیاد قرار بگذارم تا با او صحبت کنم».

قاتل در ادامه اعترافات خود به پلیس گفت: «‌در جریان گفتگو امیر منکر ماجرا شد. با این حال من آنقدر دچار توهم بودم که نمی‌دانم چگونه شد که ناگهان دست به چاقو بردم و به امیر حمله کردم».                                                                             

 

 با تکمیل تحقیقات پرونده متهم برای صدور حکم به دادگاه کیفری استان تهران ارجاع  شد و قضات دادگاه کیفری حکم قصاص او  را صادر کردند. با تأیید این حکم در دیوان عالی کشور، پرونده برای اجرای حکم به دادسرای جنایی تهران ارسال شد. اولیای دم مقتول در اجرای حکم قصاص قاتل فرزندشان بسیار قاطع بودند؛‌ اما با تلاش و گفتگو‌های دلسوزانه صلح‌یاران دادسرای جنایی تهران‌، پس از چند جلسه گفتگو در نهایت اولیای دم مقتول روز اجرای حکم تصمیم خود را تغییر دادند. پدر و مادر مقتول در شعبه صلح و سازش به صلح‌یاران دادسرای جنایی تهران گفتند: «‌با احترام به ایام عزاداری سالار شهیدان و با توجه به اینکه قاتل از جنایت خود ابراز ندامت کرده است و به گفته مسؤولان زندان در طول ایام حبس رفتار حسنه داشته است‌، به دلشان افتاده که قاتل را ببخشند و با خدا معامله کنند».   

 

                                                                                                                               

اولیای دم مقتول در نهایت رضایت خود را مشروط به پرداخت دیه از سوی قاتل اعلام کردند. آنها در شرط خود اعلام کردند که مبلغ دیه را برای شادی روح فرزند از دست رفته خود صرف امور خیریه خواهند کرد و به این منظور تا پایان ماه صفر به قاتل فرصت تامین مبلغ دیه را دادند.                                                                                                                              

با تلاش خانواده متهم به قتل و همچنین خیرین دادسرای جنایی تهران مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از دیه یک فرد مسلمان تامین شده است و این زندانی جوان برای رهایی از چوبه دار و نجات از اجرای حکم قصاص به ۱۰۰ میلیون تومان نیاز دارد.                         

هموطنان نیکوکاری که به نیت امام حسین‌(ع) قصد کمک به این زندانی محکوم به قصاص را دارند‌ می توانند ضمن تماس با شماره

۰۲۱۶۶۶۴۰۶۱۹ داخلی ۳۹۷ واحد مردمی دادسرای جنایی تهران از نحوه کمک رسانی به این زندانی محکوم به قصاص کسب اطلاع کنند. گروه صلح‌یاران دادسرای جنایی تهران با جمع‌آوری کمک‌های مردمی تاکنون باعث نجات ۳۳ زندانی از اجرای حکم قصاص شده‌اند. در صورت همراهی هم‌وطنان نیکو‌کار و عزاداران حسینی سی‌و‌چهارمین زندانی در ایام محرم از اجرای حکم قصاص رهایی می‌یابد.                                                                                                                              

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!