سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ 19 March 2024
دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۸
کد خبر: ۵۲۹۲۴

بازداشت مدیر حقوقی و تناقضات زاکانی؛ در شهرداری چه می گذرد؟

بازداشت مدیر حقوقی و تناقضات زاکانی؛ در شهرداری چه می گذرد؟
زاکانی در مصاحبه با فارس درباره بازداشت یکی از مدیران حقوقی خود در شهرداری تهران به وضوح در حال تلاش است تا تصویر پیش ساخته ای که از خود دارد را در ذهن مخاطب حفظ کند. تصویری که مبتنی بر نداشتن تعارف با دیگران، صداقت، فسادستیزی و قانون گرایی بدون اغماض بود.

چند روزی بود که شایعه بازداشت یکی از مدیران حقوقی شهرداری تهران به دلیل ارتکاب به فساد منتشر شده بود. هیچ مرجع رسمی اما در دو روز اول انتشار این خبر، درباره آن اعلام نظر نکرده بود.

شب گذشته اما علیرضا زاکانی، شهردار تهران در گفت و گوی کوتاهی با خبرگزاری فارس این خبر را تائید کرد. نکته مهم و جالب توجه، توضیحات زاکانی در این رابطه بود. به طوری که او نه فقط برخورد با این مدیر که حتی بازداشت او را نیز به شهرداری نسبت داده است.

زاکانی دیشب به خبرگزاری فارس گفت: یکی از مدیران بخش حقوقی توسط مجموعه‌های داخل شهرداری بازداشت شده است. این موضوع یک امر صیانتی است و تا ابعاد آن روشن نشود قابل توضیح بیش‌تر نیست. برخورد با فساد را وظیفه خود می‌دانیم و این کار را به صورتی انجام می‌دهیم که استیفای حقوق مردم به صورت عملی صورت گیرد.

 

شورا در بی اطلاعی

 

اینکه چرا شهرداری حدود دو روز در این رابطه سکوت کرده بود خودش جای سوال دارد. حتی صبح روز سه شنبه مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم در رابطه با اخبار بازداشت یک مدیر حقوقی در شهرداری پایتخت ابراز بی اطلاعی کرده بود. او در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم در همین رابطه گفته است: در این زمینه اطلاعی ندارم و جواب رسمی از مجموعه شهرداری دریافت نکرده‌ام.

چطور یک مدیر شهرداری تهران بازداشت می شود و برخی کاربران شبکه های مجازی از بازداشت او اطلاع دارند، اما رئیس شورای شهر از چنین موضوعی بی خبر است؟ سوال مهمتر اینکه چرا شهرداری تهران در چنین موضوع مهمی، شورای شهر را بی اطلاع گذاشته؟ چه اینکه از سخنان چمران اینگونه بر می آید که او منتظر جواب شهرداری بوده اما شهرداری پاسخ نداده است.

اگر این مدیر آنطور که زاکانی گفته توسط خود شهرداری بازداشت شده است، چرا شورا در بی اطلاعی به سر می برده؟

اما مهمتر از اینها فرض بگیریم چمران در اعلام بی خبری خود کاملا صادق بوده، از چنین شورایی باید چه انتظاری برای نظارت داشت؟

 

کدام نهاد داخلی شهرداری می تواند مدیران را بازداشت کند؟

 

مشکل جدی تر اما در جای دیگری است. زاکانی صراحتا گفته که این مدیر توسط مجموعه های داخی خود شهرداری بازداشت شده. این مجموعه داخلی شهرداری تهران چیست، از کی به وجود آمده و بر مبنای چه قانونی اداره می شود که اجازه بازداشت افراد را دارد؟

زاکانی در سخنان خودش نگفته که مجموعه های نظارتی درون شهرداری مثل حراست مواردی از فساد را کشف و بعد گزارش کرده اند، بلکه مستقیما بازداشت را به مجموعه ای در داخل شهرداری ربط داده. حال آنکه می دانیم در شهرداری و در هیچ نهاد مشابه دیگری چنین مجموعه ای وجود دارد و اساسا از نظر قانون، جز ضابطین قضایی هیچ مرجعی نمی تواند افراد را بازداشت کند.

نکته ای که در سخنان زاکانی آمده نیاز به شفاف سازی و توضیح دقیق توسط شهرداری تهران دارد. چرا که اساسا هیچکدام از زیرمجموعه های شهرداری تهران چنین اختیاری که علیرضا زاکانی مدعی آن شده، ندارند.

 

تصویری که مخدوش می شود

 

زاکانی در مصاحبه با فارس درباره بازداشت یکی از مدیران حقوقی خود در شهرداری تهران به وضوح در حال تلاش است تا تصویر پیش ساخته ای که از خود دارد را در ذهن مخاطب حفظ کند. تصویری که مبتنی بر نداشتن تعارف با دیگران، صداقت، فسادستیزی و قانون گرایی بدون اغماض بود.  

خدشه دار شدن این تصویر البته نه امروز که یک سال قبل در همان ابتدای ورود زاکانی به شهرداری تهران آغاز شده بود. آنجایی که دو ماه پس از آنکه صراحتا وعده داد جز مجلس به جای دیگری فکر نمی کند، به سرعت اسب خود را برای کرسی شهرداری تهران زین کرد. آن هم در شرایطی که انتخاب او به دلیل مغایرت مدرک تحصیلی اش صراحتا تخلف از قانون بود.

در همان زمان افشای فایل صوتی مهدی چمران مبنی بر فشارهای غیرقانونی برای انتخاب زاکانی و پس از آن حواشی نظیر حکم زاکانی برای دامادش و یا موضوع خودزنی شهردار ناحیه 3 منطقه 19 از جمله مواردی بودند که با شعارهای زاکانی و تصویری که او دوست داشت از وی ساخته شود، زمین تا ‌آسمان تفاوت داشتند. تصویری شبیه آن لباس های در گل مانده سیل امامزاده داوود.

اینها این سوال را پیش می آورد که‌ آیا تاکید زاکانی بر بازداشت یک مدیرحقوقی شهرداری تهران توسط زیرمجموعه های شهرداری، تلاشی است برای حفظ چهره فسادستیز خود؟

 

آیا توضیحی در کار خواهد بود؟

 

کمتر از یک سال پیش علیرضا زاکانی در حالی پا به ساختمان بهشت می گذاشت که مدیریت 14 ماهه او در مرکز پژوهش های مجلس پر بود از ابهامات مختلف. از جمله ایجاد 13 معاونت جدید بدون طی کردن مراحل قانونی و افزایش تقریبا دو برابر کارکنان این مرکز، باز هم بدون داشتن مصوبه قانونی.

بسیاری در‌ان زمان هشدار می دادند که او در شهرداری هم همین رویه فراقانونی را در پیش خواهد گرفت و نهایت آن چیزی جز بروز مفاسد جدید نخواهد بود. از جمله اینکه در همین ماه ها یکی از مهمترین ابزارهای ضد فساد شهرداری یعنی سامانه شفافیت کاملا به حاشیه رفته و تعطیل شده است.

در چنین شرایطی باید منتظر توضیحات بیشتر درباره بازداشت مدیر حقوقی شهرداری تهران و البته شفاف سازی سخنان متناقض زاکانی درباره بازداشت او بود.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!