جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۵۲۸۲۸
رئیس پلیس آگاهی البرز در گفتگو با فراز خبرداد:

دستگیری ۲ باند فریب نوجوانان با شرکت‌های هرمی

دستگیری ۲ باند فریب نوجوانان با شرکت‌های هرمی
اعضای ۲ باند کلاهبردار شرکت‌های هرمی که با اغفال نوجوانان به بهانه حضور در اردوی یک تیم لیگ برتری اقدام به نگهداری و حبس ۳۱ نوجوان کرده از نقاط مختلف کشور کرده بودند‌۷ در اقدام ضربتی پلیس آگاهی استان البرز دستگیر شدند.
نویسنده :
شهریار کریمی

 

سرهنگ محمد نادربیگی‌، رئیس پلیس آگاهی استان البرز در گفتگو با روزنامه اینترنتی «‌فراز‌» از انهدام ۲ باند از شرکت‌های هرمی و دستگیری ۳۱ نفر در این رابطه خبر داد.                                                                                 

 

رئیس پلیس آگاهی استان البرز در تشریح این خبر به فراز گفت: در پی وصول خبری مبنی بر مفقود شدن بیش از ۳۰ نفر از نوجوانان و درخواست‌های مکرر آن‌ها از خانواده‌هایشان برای واریز نمودن مبالغ هنگفت و از دسترس خارج شدن تلفن‌های همراه این نوجوانان بررسی موضوع در دستور کار اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی استان البرز قرار گرفت. 

                            

سرهنگ نادر‌بیگی در ادامه افزود:  از همان ابتدا احتمال گرفتار شدن این نوجوانان در دام شرکت‌های هرمی داده می‌شد، لذا با اقدامات تخصصی پلیس آگاهی استان البرز ابتدا محل اختفای نوجوانان گرفتار در دام کلاهبرداران شناسایی شد و سپس محدوده مورد نظر تحت نظر پلیس قرار گرفت.                                                                                                

 او در ادامه با تشریح عملیات پلیس آگاهی در کشف محل اختفای نوجوانان گفت: : بلافاصله پس از دریافت گزارشات واصله از خانواده‌های نوجوانان در دام افتاده اقدامات کارآگاهان برای شناسایی مخفیگاه اعضای این باند آغاز  شد. پس از انجام تحقیقات گسترده و به کارگیری اقدامات تخصصی پلیس در نهایت محل اختفاء نامبردگان کشف وطی یک عملیات ضربتی در دو محله از شهرستان کرج ۲ باند از شرکت‌های هرمی کشف و به طور کامل متلاشی شد.    

                       

وی افزود: در مجموع ۳۱ نفر در ارتباط با این ۲ باند کلاهبرداری دستگیر شدند. در ارتباط با یکی از باند‌ها تعداد ۱۲ نفر و درارتباط با باند دیگر ۱۹ نفر دستگیر و پس از بازجویی تحویل مقامات قضایی استان البرز شدند.                                                                                                                                                 

مقام ارشد پلیس آگاهی استان البرز در ادامه در خصوص نحوه فعالیت‌های اعضای باند این شرکت‌ها گفت:  در بررسی‌های کارآگاهان مشخص شد‌، سرشبکه‌های اصلی این باند‌های کلاهبرداری با اجاره کوتاه مدت آپارتمان در مناطق مختلف شهر کرج به همراه سایر افراد باند اقدام به شناسایی و جذب مالباختگان می‌کردند که اغلب از نوجوانان و افراد ناآگاه از نقاط مختلف کشور بودند‌. این نوجوانان با وعده حضور در تیم‌های ورزشی و استخدام در کارهای پرمنفعت جذب این شرکت‌ها می‌شدند.  

                                            

توصیه رئیس پلیس آگاهی استان البرز به خانواده‌ها 

 

 این مقام انتظامی در تکمیل صحبت‌های خود به فراز گفت: هنگامی‌که نوجوانان و جوانان جذب این گروه‌ها می‌شوند‌، با خانواده‌های آنها تماس می گیرند که مبالغی را به حساب آن‌ها واریز کنند. خانواده ها باید به این موضوع شک کنند و نباید چنین مبالغی را به حساب بچه ها یا شرکت‌هایی که هیچ اطلاعی از آن ندارند واریز کنند. خانواده‌ها وقتی با چنین درخواستی از طرف بچه‌هایشان مواجه می شوند‌، ابتدا باید از صحت و سقم شرکت‌هایی که جوانان و نوجوانان در آن مشغول کار شده‌اند آگاه شوند و پس از بررسی دقیق وحصول اطمینان از صحت و اعتبار آن‌ها به قدر نیاز به حساب فرزندانشان وجه نقد واریز کنند.                               

سرهنگ نادر‌بیگی در ادامه گفت: خانواده‌ها همیشه در نظر داشته باشند هنگامی‌که از سوی فرزندانشان با درخواست خرید کالای مجازی مواجه می‌شوند به این مسئله شک کنند و بلا‌فاصله با پلیس تماس بگیرند و مراتب را اطلاع دهند‌؛ نه اینکه پس از گذشت یک‌ماه یا ۴۰ روز مراتب را به پلیس اطلاع  دهند.                                                                                                   

مقام ارشد پلیس آگاهی استان البرز در ادامه افزود: باندی که ۱۹ نوجوان در آن نگهداری می‌شدند‌،  از نظر بهداشت شرایط بسیار نامناسبی داشتند. این باند‌ها آموزش‌هایی را به بجه‌ها می‌دادند که چگونه با خانواده‌های خود رفتار کنند که بتوانند از آن‌ها پول دریافت کنند. در این آموزش‌ها به نوجوانان یاد می‌دهند که چگونه گروه همسالان دوست و خویشاوند را جذب این گروه‌ها کنند.                       

او در خصوص آموزش‌های باند‌های کلاهبردار به نوجوانان جذب شده گفت: این آموزش‌ها به این صورت است که از نوجوانان سؤال می‌شود که چند نفر دوست و فامیل هم سن و سال خود را می‌توانند جذب گروه کنند و از آن‌ها می‌خواهند که اسامی تمام این افراد را روی کاغذ بنویسند. در مرحله بعد از آن‌ها می‌خواهند که علایق افرادی که نام آن‌ها را نوشته‌اند را مقابل اسم آن‌ها بنویسند. سپس با تمرکز بر روی همین علایق افراد بیشتری را هدف کلاهبرداری خود در شرکت‌های هرمی قرار می‌دادند.                                                                      

فرمانده پلیس آگاهی استان البرز در پایان با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید با دقت مراقب فرزندان خود باشند به فراز گفت: دلسوزی بیش از حد خانواده‌ها برای فرزندانشان باعث به دام افتادن آن‌ها در دام کلاهبرداران می‌شود. خانواده‌ها باید در نظر داشته باشند هیچ‌گاه بدون تحقیق فرزندان خود را به مکان‌هایی که هیچ اطلاعی از آن ندارند نفرستند و هیچ‌گاه بدون تحقیق مبالغ هنگفت را به حساب آن‌ها واریز نکنند.                                                                                                                                         

تقدیر خانواده‌های نوجوانان به دام افتاده از پلیس آگاهی استان البرز  

                             

پس از انجام عملیات پلیس آگاهی استان البرز در کشف  و انهدام ۲ باند کلاهبردار هرمی که ۳۱ نوجوان را اغفال و حبس کرده‌ بودند‌، والدین ۷ نوجوان در گفتگو با خبرنگار فراز از مساعدت و حسن رفتار سرهنگ محمد نادر بیگی‌، رئیس پلیس آگاهی استان البرز و سرهنگ خدا‌بنده معاونت پلیس آگاهی البرز و همچنین پرسنل انتظامی تحت امر او تقدیر و قدردانی کردند.                                              

 پدر یکی از نوجوانان که فرزندش به قصد حضور در تمرینات یک تیم فوتبال لیگ برتری به شهرستان کرج عزیمت کرده بود و ۲ ماه فرزندش در مخفی‌گاهی در حسن آباد کرج محبوس بود به فراز گفت: پسرم به همراه تعدادی دیگر از دوستانش خرداد‌ماه از سیرجان به قصد حضور در تمرینات یک تیم لیگ برتری به کرج رفتند. پس از آنکه اطلاع داد که به مقصد رسیده‌اند تلفنشان از دسترس خارج شد.  پس از آن هفته ای یک‌بار تماس می‌گرفت و درخواست پول می‌کرد.

این مرد سیرجانی در ادامه صحبت‌های خود گفت: من با قرض و وام ۱۵۰ میلیون‌ برای پسرم واریز کردم، دو نفر از آشنایان هم با فروش ماشین و وسایل منزل هرکدام۱۳۰ و ۱۱۰ میلیون برای بچه‌ها واریز کردند که حداقل بجه‌ها را آزاد کنند‌، اما پس از واریز هیچ خبری از بچه‌ها نشد.

او در ادامه گفت: رئیس پلیس استان البرز و معاونت ایشان با صبر و شکیبایی و پیگیری به موقع بعد از ۲ ماه بچه‌های ما را به خانواده برگرداندند. زبانم از تشکر و قدردانی قاصر است. بعد از این همه سختی که تمام خانواده‌ها کشیدیم‌، تنها درخواستی که داریم برچیده شدن کامل ریشه این‌گونه شرکت‌ها است.                                                                                                                                  

لازم به یاد‌آوری است که مرداد‌ماه سال ۱۴۰۰ یک باند ۹ نفره و بهمن‌ماه همین سال نیز یک باند ۱۳ نفره که در شرکت‌های هرمی اقدام به اغفال و اخاذی از افراد نا‌آگاه می‌کردند دستگیر و تحویل مقامات قضایی تحویل شدند.                                              

               .

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!