جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۱
کد خبر: ۵۲۵۱۷
رئیس مرکز ملی پیش بینی سازمان هواشناسی در گفتگو با فراز توضیح داد؛

ادامه بارش های موسمی در جنوب شرق ایران تا انتهای شهریور

ادامه بارش های موسمی در جنوب شرق ایران تا انتهای شهریور
«‌صادق ضیائیان‌» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا‌، در گفتگو با روزنامه اینترنتی فراز از چگونگی وضعیت سامانه بارش‌ها‌، دلایل آن و تغییر اقلیم در ایران سخن می‌گوید.
نویسنده :
شهریار کریمی

تیتر بسیاری از روزنامه‌ها‌ و بحث داغ رسانه‌های فضای مجازی به خصوص اینستا‌گرام‌، تلگرام‌ و تویتر‌، اخبار سیل‌ها و بارش‌های ناگهانی اخیر شده است که در بسیاری  از استان‌های کشور این بارش‌ها با غافلگیر کردن مردم باعث مرگ تعداد قابل توجهی از هموطنانمان شده است.

طی روزهای اخیر سامانه بارشی «مونسون» به شرق فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان رسید. این بارش‌های سیل‌آسا طی روز‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان باعث مسدود شدن راه‌ها، قطع برق و بروز خسارت به منازل مسکونی شده است. تعداد قربانیان سیل در استهبان ۳۲‌، در امام‌زاده داوود ۵ و در سیستان و بلوچستان ۲ نفر اعلام شد.  طبق اعلام هواشناسی، اثرات این بارش‌ها ممکن است بوشهر، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد را هم تحت تاثیر قرار دهد.پدیده «مونسون» در تابستان بر روی اقیانوس هند تشکیل می‌شود و بارش‌های شدید و سیل‌آسا را به همراه دارد.

صادق ضیائیان‌، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هو‌ا، ضمن پیش‌بینی وضعیت بارندگی‌ها تا پایان روز شنبه  به سؤالات فراز در خصوص تغییر اقلیم در ایران و شایعاتی در خصوص ورود ایران به ۵۰ سال خشکسالی پاسخ می‌دهد.   

 

فراز: این سامانه بارشی تا چه زمانی در آسمان کشورمان فعالیت می‌کند؟

 

- تا اوایل هفته یعنی تا شنبه و یکشنبه آینده این سامانه فعالیت خود را ادامه می‌دهد، اما شدت بارش‌ها در مناطق مختلف متفاوت خواهد بود. مثلا برای امروز پنجشنبه در بخش‌های شمالی استان سیستان و بلوچستان‌، نیمه غربی استان کرمان، استان فارس، استان بوشهر، یزد، اصفهان‌، البرز و تهران بارندگی خواهیم داشت. روز جمعه این بارش‌ها در استان سیستان و بلوچستان‌، کرمان‌، استان فارس‌، کهگیلویه و بویر‌احمد، استان تهران‌، چهارمحال بختیاری و استان البرز بارندگی خواهیم داشت. روز شنبه جنوب استان کرمان‌، بخش‌هایی از استان هرمزگان‌ به خصوص نیمه غربی این استان،‌ استان فارس‌، استان اصفهان‌، استان بوشهر و بخش‌هایی از استان یزد و ارتفاعات استان تهران و استان البرز بارندگی خواهیم داشت.

 

فراز‌: آیا امکان  ادامه این روند این بارندگی‌ها در ماه‌های آینده وجود دارد؟

 

- انتظار می‌رود این نوع پدیده بارشی که موسمی هستند‌، کم وبیش در جنوب شرق کشور در ماه های آینده تا انتهای شهریور ماه فعالیت خود را ادامه دهد. اما در خصوص پیش‌بینی سیل‌ها باید بگویم سیل‌ها از یک الی ۲ روز قبل قابل پیش‌بینی هستند و نمی‌توان از چند ماه قبل آنها را پیش‌بینی کرد. اما چون این بارش‌ها موسمی هستند هرآن احتمال وقوع سیل هست و ما چند روز پیش از وقوع سیل هشدارهای لازم را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

 

 فراز‌: بارش‌های زمستان آینده و میزان بارش‌ها به چه صورت خواهد بود؟ آیا سال پر بارانی خواهیم داشت؟

 

بارش‌های زمستان آینده از الان قابل پیش‌بینی نیست؛ اما چیزی که نقشه‌های هواشناسی به ما نشان می‌دهد و عدم قطعیت آن بالا هست‌، از الان قابل پیش‌بینی نیست. چیزی که در حال حاضر نقشه‌ها به ما نشان می‌دهد این است که پاییز امسال دیر‌رس است و خوشبختانه زمستان بدی نخواهیم داشت.

 

فراز‌:  دلیل بارش‌های ناگهانی و بی‌سابقه تابستان امسال چیست؟

 

 دلیل را باید تقویت بارش‌های موسمی دانست که روی کشور اتفاق افتاد. بارش‌های موسمی معمولا در تابستان‌ها در جنوب شرق کشور فعالیت می‌کند. چیزی که الان اتفاق افتاده این است که این بارش‌ها شدت گرفته است و فعالیت این سامانه بارشی شدید شده است و این شدت فعالیت باعث درگیر شدن استان‌های بیشتری شده است.

 

فراز‌: در ده‌های ۵۰‌، ۶۰‌ و ۷۰ ما شاهد بارندگی‌های بسیار مطلوبی در سطح کشور بودیم‌، اما پس از آن رفته رفته از میزان بارندگی‌ها در سطح کشور کاسته شد و شاهد روند سیر نزولی بارش‌ها در کشور بودیم برخی از کارشناسان هواشناسی بحث تغییر اقلیم در بسیاری از نقاط کشور را عنوان کردند. به نظر شما در ایران تغییر اقلیم صورت گرفته است؟

 

-  بله.  ما شاهد یک تغییر اقلیم هستیم. تغییر اقلیم یک آثاری دارد و بازه دراز مدتی در طول ۳۰ الی ۴۰ سال دارد. اتفاقی که پس از تغییر اقلیم می‌افتد این است که افزایش دما آغاز می شود و تاثیراتی را به جا می‌گذارد‌، به این شکل که تعداد سال‌های خشک زیاد می‌شود، تعداد و شدت پدیده ‌های اصلی هواشناسی مثل سیل‌‌ها، تگرگ‌ها، رعد و برق و باد‌های تند افزایش پیدا می‌کند. یعنی اگر قبلا در هر سال شاهد ۳ سیل بودیم حالا این تعداد به ۵ تا ۱۰ سیل در سال افزایش می‌یابد.

 

فراز: در چند سال اخیر در فضای مجازی شاهد انتشار مطالبی بودیم که گفته می‌شد ایران وارد دوره ۵۰ سال خشکسالی شده است.این گونه مطالب در سطح وسیع و تحت عنوان اطلاعیه ناسا در خصوص وضعیت آب و هوایی ایران به شدت باز‌نشر می‌شد.، به عقیده شما ایران وارد دوره خشکسالی ۵۰ ساله شده است؟\

 

- مردم نباید زیاد به اطلاعات غیر موثقی که در فضای مجازی منتشر می‌شود تکیه کنند. در فضای مجازی عده‌ای به دنبال افزایش مخاطب  مطالب را بدون سندیت انتشار می‌دهند و عده‌ای دیگر با مقاصد سیاسی این گونه مطالب را انتشار می‌هند و قابل اعتماد نیستند، آنها خبر‌های دروغ و راست را با هم ترکیب می‌کنند و قصد این را دارند که خبر خود را جذاب کنند و گاهی ایجاد رعب و وحشت کنند. هشدارهای کارشناسان هوا‌شناسی به صورت مستند و علمی است و مردم باید به هشدار‌های مراکز معتبر علمی توجه کنند نه پیج‌هایی که از نظر علمی اعتبار ندارند. ناسا یک سازمان فضایی است و کاری به هواشناسی و پیش‌بینی‌های مربوط به آن ندارد و امور مربوط به ستاره‌ها و سیاره‌ها را دنبال می‌کند.                                      

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!