جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۹
کد خبر: ۵۲۳۵۲

گفتگو با مادر وحید مرادی پس از تایید حکم قصاص قاتل

گفتگو با مادر وحید مرادی پس از تایید حکم قصاص قاتل
پس از آنکه راَی پرونده «وحید مرادی» پس از کش و قوس‌های فراوان در شعبه ۵۱ دیوان عالی کشور تایید و«سعید صالح بیدمشکی» به عنوان مباشر در قتل عمدی او به یک‌بار قصاص نفس محکوم شد و پرونده این قتل به اجرای احکام کیفری دادسرای ناحیه ۲۷ تهران ارسال شد، پدر و مادر وحید مرادی در گفتگو با فراز از تصمیم قاطع خانواده مبنی بر اجرای حکم قصاص خبر دادند.
نویسنده :
شهریار کریمی

 وحید مرادی که به او لقب گنده لات پایتخت یا عقاب ایران دادند سال ۱۳۹۶ به دلیل رجز خوانی در فضای مجازی با شخصی به نام(ه – ک) تحت تعقیب پلیس قرار گرفت و طی یک عملیات تعقیب و گریز هنگامی‌که قصد فرار از دست ماموران پلیس را داشت به ضرب ۷ گلوله پلیس جروح و سپس دستگیر شد. وحید به جرم قدرت نمایی در فضای مجازی به زندان افتاد و درست یک شب پس از آزادی در حالت مستی «حسین» دوست صمیمی خود را  به قتل رساند و این‌بار هنگامی‌که قصد خروج از کشور را داشت در چند صد متری مرز دستگیر و زندانی شد. پرونده قتل ارتکابی او در حال گذر از راهرو‌‌های دادسرا بود تا حکم قصاص‌او صادر شود، اما پیش از صدور حکم قصاص طی یک درگیری در زندان با ضربات قمه ۵ زندانی دیگر به قتل رسید و مرگ او را به یک متهم به قتل دیگر به نام «سعید صالح» نسبت دادند که خودش را قاتل وحید مرادی نمی‌داند و به استناد فیلم‌های دوربین مدار بسته زندان ادعا می‌کند که تنها به دست‌های وحید مرادی با تیزی ضربه زده است. با این حال این ادعاها به اثبات نرسید و او برای بار سوم به اتهام قتل وحید مرادی به قصاص محکوم شد و تا حدودی امید‌هایش برای نجات از چوبه دار به نا امیدی تبدیل شد.      

                                                                                           

سعید نیزپیش از این در ۱۳ بهمن ماه سال ۹۵ طی یک نزاع در خیابان منصور مرد ۴۵ ساله‌ای را با شلیک اسلحه شکاری به قتل رسانده بود که با تلاش خانواده‌اش با پرداخت مبلغ دیه درخواستی اولیای دم از چوبه دار نجات پیدا کرده بود و در حال سپری کردن دوران حبس از جنبه عمومی جرم بود.       

                              

دکتر رضا نعیم نظامی وکیل مدافع خانواده وحید مرادی که خود از پیشگامان عرصه صلح و سازش قتل است و پرونده های زندانیان محکوم به قصاص و بی بضاعت بسیاری را بدون چشم داشت مالی به سرانجامی شیرین تبدیل کرده است در خصوص امکان حصول رضایت از عدم اجرای حکم قصاص سعید، قاتل وحید مرادی به فراز گفت: «با توجه به شناخت من از مرام و مسلک و خصوصیت‌های منحصر به فرد خانواده وحید مرادی چنانچه خانواده سعید صالح دست از اسطوره سازی فرزند خود بردارند و بر ادعای خود مبنی بر بی‌گناهی سعید دست بردارند و بیشتر تلاش خود را متمرکز جلب رضایت از اولیای دم کنند، عدول از حکم قصاص و بخشش از جانب خانواده جوانمرد وحید مرادی دور از انتظار نیست. هنگامی‌که یک قتل اتفاق می‌افتد از همان بدو اتفاق خانواده قاتل باید تمام سعی و تلاش خود را وقف جلب رضایت اولیای دم و دلجویی از آن‌ها کنند. در طول رسیدگی به پرونده این قتل هر بار که رای صادر می‌شد و به دیوان عالی کشور می‌رفت و با نقص‌های آن مرجع محترم عالی مواجه می‌شد و خانواده مقتول دچار فشارهای روحی و روانی بسیار زیادی می‌شدند و ایجاد شبهه برای وجود نقص ناشی از تدابیر اتخاذ شده مرتکب بوده است. بنا براین خانواده سعید صالح چنانچه به سرعت درصدد جلب رضایت و دلجویی از اولیای دم وحید برنیایند سعیدصالح قصاص خواهد شد. باید در فضایی آرام و بدون تنش و به دور از هر گونه اظهار نظری که باعث خشم اولیای دم وحید شود این پرونده ختم به خیر شود.»       

      

وحید مرادی؛ گنده لات یا لوتی؟

                                                                                                   

مادر سعید صالح هم همچنان از بی‌گناهی فرزندش سخن به میان می‌آورد و در این خصوص می گوید: «وحید و سعید هر دو در زندان دارای شرایط یکسانی بودند و هر دو به جرم قتل در زندان به سر می بردند. آنها خودشان درد کشیده هستند و در پی گرفتن رضایت از اولیای دم «حسین» که وحید او را به قتل رسانده بود سختی‌های زیادی کشیدند. من از آنها درخواست عفو و بخشش پسرم را دارم. آنها انسان‌های بزرگوار و نجیبی هستند، من به عنوان یک مادر زجر کشیده از آن‌ها انتظار بخشش دارم.»                                                       

 

 گفتگو با مادر وحید مرادی                                                                                                           

پدر و مادر وحید مرادی که هنوز در غم فقدان فرزند خود عزادار هستند در گفتگو با فراز از تصمیم خود سخن گفته‌اند.                                                                                                                                    

 

ضمن عرض تسلیت برای غم فقدان فرزندتان تصمیم شما با توجه به تایید حکم قصاص قاتل مرحوم وحید و همچنین با توجه به روحیه جوانمردی خانواده شما تصمیمتان در خصوص اجرای حکم قاتل فرزندتان چیست؟ آیا امکان عفو و بخشش از جانب شما هست؟                                                   

 مادر وحید مرادی: من، پدر، همسر و نوه‌ام با مشورت با یکدیگر تصمیم به اجرای حکم قصاص گرفته‌ایم و از این تصمیم خود منصرف نمی‌‌شویم.                                                                                                 

 

 با توجه به اینکه سعید صالح، قاتل پسر شما در شرایط مشابهی نسبت به وحید قرار دارد آیا بهتر نیست در تصمیم خود مبنی بر گذشت از اجرای حکم قصاص فکر کنید؟  

                                                                           

مادر وحید مرادی: بین وحید و سعید تفاوت زیادی وجود دارد. وحید پسر من دستگیر مستضعفان بود و در کارهای خیر زیادی شرکت می کرد. بخشی از درآمد خود را صرف کمک به مردم ضعیف می‌کرد و در گرفتن حق خیلی از مردم مظلوم تلاش می ‌کرد و هیچ چشم‌داشت مالی برای کارهایی که انجام می‌داد نداشت.   

                                                                            

ما در گزارش خود به بخشی از کارهای خیر مرحوم وحید اشاره کردیم، ازجمله به ماجرای خرید کولرهای آبی، آیا  به موارد دیگری از کارهای خیر وحید می توانید اشاره کنید؟                                                                     

روز خاکسپاری وحید در بهشت زهرا آدم‌های زیادی به آنجا آمدند و از کارهای خیری که وحید در حقشان انجام داده بود صحبت کردند. همین جریان کولرهای آبی که برای مناطق فقیر نشین سفارش داده بودند و زنی‌ که تمام سرمایه زندگی‌اش بود را بالا کشیده بودند و پسرم تمام پول او را پس گرفته بود و به این خانم پس داد. همین خانم خودش گفت که پسرم حتی یک ریال از آنها طلب نکرده بود. خیلی‌ها در روز خاکسپاری وحید از این تعریف‌ها می کردند از دوستان وحید بپرسید برایتان تعریف می کنند. وحید پسر جوانمردی بود و خیلی اهل سخاوت و گذشت بود.            

                            

با توجه به همین صفت جوانمردی و دل‌رحمی پسرتان آیا بهتر نیست که به قاتل او رضایت دهید و خانواده او را به آرامش برسانید؟                                                                                                                   

مادر وحید مرادی: این تصمیم با مشورت تمام اعضای خانواده و همچنین دوستان وحید گرفته شده و اگر ما بخواهیم رضایت بدهیم آنها از ما رنجیده خاطر می‌شوند. به خاطر احترام به دوستان پسرم ما حکم قصاص را اجرا می‌کنیم.   

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!