چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
يکشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۵۲۰۹۵

آزادی قاتل مادر و خواهر پس از ۱۹ سال

آزادی قاتل مادر و خواهر پس از ۱۹ سال
جوانی که ۱۹ سال پیش در یک اقدام جنون آمیز مادر و خواهر خود را به قتل رساند با کمک گروه صلح یاران از زندان آزاد می‌شود
نویسنده :
شهریار کریمی

                                                        

پسر جوانی که ۱۹ سال قبل در اقدامی عجیب و جنون آمیز مادر و خواهرش را به قتل رسانده بود به زودی با کمک گروه صلح یاران مستقر در دادسرای جنایی تهران آزاد می‌ شود.   این جوان که بابک نام دارد ۱۹ سال در زندان در بلاتکلیفی مطلق به سر می‌برد. اولیای دم مقتول طی این ۱۹ سال نه حکم قصاص او را اجرا می‌کردند و نه راضی به گذشت از اجرای حکم قصاص بودند. سرانجام با  ورود گروه صلح یاران به این پرونده  و تهیه وثیقه از سوی اعضای این گروه، این زندانی متهم به قتل سرانجام پس از ۱۹ سال بلاتکلیفی به زودی از زندان آزاد می شود.

 

به گزارش فراز عصر ۲۲دی ماه سال ۱۳۸۲، صدای یک انفجار  مهیب در یک واحد مسکونی در پاکدشت همسایه‌ها را از خانه هایشان به بیرون کشاند. پس از آن همسایه‌ها با پسر ۲۰ساله همسایه مواجه شدند که چاقویی به ‌دست داشت و در حال خودزنی مقابل خانه محل زندگیش بود. با گزارش های همسایگان موضوع  بلافاصله  به پلیس و آتش‌نشانی اعلام شد و همسایه‌ها موفق شدند بابک را از خودکشی نجات دهند. پس از رسیدن امدادگران آتش نشانی و اطفای حریق، جسد سوخته مادر و خواهر ۱۴ ساله بابک داخل حمام کشف شد و بابک که در آن زمان در حال سپری کردن دوره سربازی بود لب به اعتراف گشود و به قتل مادر و خواهر خود اعتراف کرد. این جوان متهم به قتل در جریان بازجویی‌ها به ماٌموران پلیس آگاهی گفت: «درخانه‌مان همیشه جنگ و دعوا داشتیم. من هم خسته شده بودم. روز حادثه تازه از پادگان برگشته بودم. می‌ ‌خواستم استراحت کنم که ناگهان مادرم با خواهرم درگیر شد. خیلی خسته بودم، ولی باز هم باید صدای درگیری را تحمل می‌کردم. برای همین به آنها اعتراض کردم و وقتی دیدم که دست‌بردار نیستند، به سراغ مادرم رفتم. برای اینکه او را ساکت کنم، جوراب زنانه را دور گردنش پیچیدم. آن‌قدر فشار دادم که ناگهان خفه شد. خواهر ١٤ ساله‌ام با دیدن این صحنه شوکه شده بود و مرتب فریاد می‌ ‌زد و جیغ می‌کشید. من هم ترسیده بودم و برای همین با لنگه دیگر جوراب زنانه او را هم خفه کردم.» این جوان متهم به قتل در ادامه چنین توضیح داد: « بعد اجساد مادر و خواهرم را به داخل حمام بردم. می‌خواستم آنها را همان جا دفن کنم، ولی پشیمان شدم و تصمیم گرفتم آنها را به آتش بکشم. با بنزینی که از پمپ بنزین در همان روز تهیه کردم جسد خواهر و مادرم را آتش زدم و در نهایت قصد داشتم خودم را هم بکشم که اهالی محل سر رسیدند و مانع خودکشی‌ام شدند.»                                                                                                                     

 

تعین تکلیف با اعمال ماده ۴۲۹

 

قضات دادگاه کیفری استان تهران، پس از پایان جلسه  محاکمه  باتوجه به درخواست اولیای دم حکم بر ۲ بار قصاص نفس بابک را صادر کردند، اما بعد از تأیید حکم قصاص اولیای دم پرونده دیگر پیگیر پرونده و اجرای حکم نبودند.

 

بابک که در زندان سالهای طولانی  بلاتکلیف مانده بود و از این وضعیت به ستوه آمده بود ۷ بار از داخل زندان  نامه نوشت و تقاضا کرد تا حکم او را اجرا کنند تا از وضعیت بلاتکلیفی خلاص شود اما پس از گذشت ۱۲ سال از زمان جنایت و درخواست‌های مکرر بابک برای روشن شدن وضعیتش، عاقبت  اواسط سال ۹۵ خواهر و پدر بابک به دادسرا رفته و از قصاص او گذشت کردند و رضایت خود را به ثبت رساندند. پس از رضایت پدر و خواهر بابک، مادربزرگ او به‌عنوان تنها ولی دم پرونده باقی مانده بود که همچنان مصرانه خواهان قصاص قاتل دخترش بود، اما مدتی بعد مادربزرگ بابک بر اثر ابتلا به بیماری از دنیا رفت و این بار خاله‌ها و دایی‌های بابک به عنوان ورثه و اولیای دم مطرح شدند. هنگامی که دادگاه طی ابلاغیه‌های مکرر برای پیگیری و تعین تکلیف پرونده بابک برای آنها ابلاغیه صادر کرد ، این ابلاغیه‌ها از سوی اولیای دم بی پاسخ ماند و نهایتا دادگاه پس از گذشت ۱۹ سال رای به آزادی بابک به قید وثیقه معتبر داد.       

                                                                                                          

 تامین وثیقه برای آزادی

   

 

یاران  

 

حالا پس از ۱۹ سال از آن حادثه تلخ، بابک  به مردی میانسال تبدیل شده و در طول سال های‌ ملال آور زندان بارها  خاطرات زجر آور آن سال سیاه را در ساعتهای خاموشی زندان مرور کرده است و به خاطر عذاب وجدان و خلاصی از درد و رنج آن حادثه جنون آمیز بارها خودش را در دادگاه وجدان خود محاکمه کرد و تا این لحظه ۷ بار درخواست اجرای حکم خود را تقدیم دادگاه کرد، اما اولیای دم مقتول حاضر به حضور در دادگاه و تعین تکلیف بابک نشدند تا اینکه ماده ۴۲۹ در خصوص این متهم به قتل اجرا شد و قرار شد او به قید وثیقه آزاد شود اما او هیچ وثیقه‌ای نداشت و خانواده اش هم به طور کلی با او قطع ارتباط کرده بودند. ابراز ندامت و پشیمانی بابک و همچنین حسن اخلاق او در طول زمان حبس باعث شد تا اعضای گروه صلح یاران مستقر در دادسرای  جنایی تهران وارد عمل شوند وبه این صورت تلاش برای یافتن اولیای دم آغاز شد، اما هیچ نشانی از آنها به‌دست نیامد و با اعمال ماده ۴۲۹ مجازات اسلامی که دادگاه حکم بر آزادی به قید وثیقه صادر کرده بود موضوع در دست اقدام این گروه قرار گرفت که در نهایت با تلاش مستمر اعضای گروه صلح یاران این وثیقه فراهم شد و بابک به‌ زودی پس از ۱۹ سال حبس از زندان آزاد خواهد شد. گروه صلح یاران در ابتدای سال ۱۴۰۰ با تلاش دکتر محمد شهریاری رئیس دادسرای جنایی تهران تاٌسیس شد و تاکنون با تاٌمین مبالغ دیه به یاری زندانیان محکوم به قصاص و خانواده های دردمند آنها آمده است. اعضای این گروه تا کنون با تلاش های قابل تقدیر خود ۲۷ زندانی را از چوبه دار نجات داده اند.                                                                                                                                                                   

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!