جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۵۰۳۸۲
آن روی سکه قتل‌های ناموسی در گفتگو با دکتر قرایی مقدم

چه کسانی با قتل مونا حیدری راحت شدند؟!

چه کسانی با قتل مونا حیدری راحت شدند؟!
کشته شدن دختر ۱۷ ساله اهوازی توسط همسرش، به طرزی فجیع و نمایش آن در کوچه و خیابان، و حالا رضایت اولیای دم و در نهایت حبس سبک برای قاتل، احساسات بسیاری از مردم ما را جریحه دار کرد. آنچه در این اتفاق بسیار تکرارشونده، بیش از هرچیزی موجب برانگیختن انزجار مردم و رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی شده، قهرمان‌نمایی این مرد همسرکش، با سر بریده همسر کم‌ سال خویش است. اما آنچه در این میان مغفول مانده کم سال بودن شوهر است؛ می‌توان اذعان کرد هردوی این زن و شوهر، به نحوی قربانیان کودک همسری، قوانین عشیره‌ای و جوسازی‌های فضای مجازی شدند.

  

زن‌کشی، به انحاء و دلایل مختلف، در اغلب کشورهایی که هنوز روش‌های زندگی قبیله‌ای، طایفه‌ای و عشیره‌ای در آن‌ها ادامه دارد، بسیار اتفاق می‎افتد. کشور ما نیز از جمله کشورهایی است که در بسیاری از مناطق آن مانند خوزستان، کردستان، لرستان وبرخی مناطق آذربایجان که هنوز تابع زیست قبیله‌ای و عشیره‌ای هستند، از این دست اتفاقات دردناک بسیار رخ می‌دهد. اما نکته قابل تامل در چنین رخدادهای وحشتناک، «جریان» سازیست؛ بدین معنا که برخی رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی، از چنین رخدادهایی به نفع خود وعلیه احزاب و نهادهای سیاسی، نه استفاده که سوءاستفاده می‌کنند؛ عملی که هیچ کمکی به حل مسئله و اتفاق دردناکی که رخ داده، نمی‌کند. «فراز» تلاش کرده است با دکتر امان‌الله قرایی مقدم، جامعه شناسی که تحقیقات فراوانی در رابطه با قتل‌های ناموسی داشته، وارد یک بررسی چالشی و متفاوت شود.  

 

آقای دکتر، وقتی صحبت از مونا می‌شود، تنها به کودک همسر بودن او اشاره می‌شود؛ در حالیکه موقع ازدواج او ۱۲ ساله و پسرعمویش هم ۱۶ ساله بوده‌اند، بنابراین هر دو، کودک همسر محسوب می‌شوند، اما کسی به مورد کودک همسر بودن همسر مونا اشاره نمی‌کند. چرا؟

شکی در این مورد نیست! هر دو تحت فشارهای رسوبات فرهنگی طایفه‌ای و عشیره‌ای، قرار داشته و ناچار از ازدواج در سنین کم شده‌اند. چون در میان قبایل و عشیره و طایفه‌های عرب خوزستان، این فشار هم روی دختر هست و هم روی پسر. برای ازدواج دختر، همیشه پدر، برادر، عمو و پسرعمو باید تصمیم بگیرند و پسرعمو حتی اگر همسر داشته باشد و اجازه ندهد، دختر نمی‌تواند ازدواج کند. در این قبایل وقتی به خواستگاری دختری می‌روند، ابتدا می‌پرسند که مانعی نیست؟ منظور از این مانع، پسرعموی اوست. در واقع دختر اول سهم پسرعموی خود است. بنابراین، ازدواج مونا با پسرعمویش، به دلیل اجبار و فشار از سوی طایفه روی هر دو نفر بوده، آنهم در سنین پائین. قتل مونا هم در بستر این فرهنگ رخ داده که ریشه چندهزارساله دارد و به آن «نحوه» می‌گویند. این نوع قتل‌ها همواره در بین قبایل و طوایف عرب بوده و حالا به دلیل وجود فضاهای مجازی و رسانه‌ها، همه از آن به‌طور گسترده با خبر می‌شوند.

یکی از مسائلی که در مورد مونا، پر رنگ شده، فرار او به ترکیه و ارتباطش با فرد دیگری بوده است؛ چرا این فرار رخ داده؟

این نوع فرارها، بسیار اتفاق می‌افتد، چون دخترها به زور ازدواج می‌کنند و به فردی که مجبور به ازدواج با او شده‌اند، علاقه ندارند، بعد از مدتی، تلاش می‌کنند به نحوی از ازدواج اجباری خود خلاص شوند. یکی از این راه‌ها ارتباط با یک فرد دیگر و فرار است؛ به عراق، به ترکیه و ... این دخترها به طور خواسته یا ناخواسته، ازطرق مختلف مانند شبکه‌های مجازی وارد رابطه‌هایی می‌شوند، و به دلیل فقرفرهنگی و نداشتن اطلاعات، به راحتی فریب خورده و وارد رابطه خارج از ازدواج می‌شوند و در نهایت، می‌دانند که سرنوشتی جز مرگ ندارند و به همین دلیل فرار می‌کنند. فراری که البته باعث نجات آنها نمی‌شود. درست است که مونا هم فریب خورده و توسط یک مهاجر سوری از ایران دزدیده شده و به ترکیه می‌رود، اما در این مسیر تعرض‌های مختلفی به او می‌شود؛ آن فرد سوری با این دختری که شوهر دارد، مراسم عروسی می‌گیرد و عکس‌ها و فیلم‌ها را برای شوهر و دوستان او ارسال می‌کند، به شوهرش پیام می‌دهد که من از مونا خواستم سقط جنین کند-چون مونا قبل از فرار باردار هم بود و با این مرد سوری ارتباط اینستاگرامی داشت- و اینگونه، خانواده و شوهر مونا را تحت فشار قرار می‌دهد و نام او را بر سر زبان‌ها می‌اندازد. طبق فرهنگ آن منطقه، شوهر مونا، با وجود سن کمش، در عمل به شدت تحت فشار بوده و بستگان شوهرش گفته‌اند اگر تو نمی‌توانی، ما این ننگ را پاک می‌کنیم و این مسئله در آن بستر فرهنگی، برای شوهر ننگ محسوب می‌شود و در واقع فشارهای رسوبات فرهنگی قبیله‌ای  طایفه‌ای راهی جز این کار برای شوهر مونا باقی نگذاشته. در فیلمی که از این حادثه پخش شده هم شوهرش می‌گوید حالا راضی شدید؟ این یعنی فشار فرهنگی از سوی جامعه‌ای که او در آن زندگی می‌کند و حالا که همه فهمیده‌‎اند، او را مجبور می‌کنند، این ننگ را با کشتن مونا، پاک کند. در این ماجرا، شوهر مونا تنها نیست. او در بستر یک فرهنگ با رسومات خاص قرار دارد؛ ماجرا مربوط به کل این فرهنگ  ورسم و رسوم می‌شود؛ این لکه ننگ مال کل طایفه و عشیره است و او باید بالاخره کاری برای حفظ حیثیت این فرهنگ و رسوم انجام دهد.   

پس در این میان باید نیم نگاهی هم به نقش فضای مجازی بیندازیم و حضور افراد ناآگاه و فرصت طلب در فضا؟

بله به زعم بسیاری از دانشمندان و کارشناسان حوزه مسائل جامعه شناسی، امروز همه چیز در اختیار و سیطره فضای مجازی و رسانه‌های جمعی قرار دارد. این‌ها امروز قدرت‌های بزرگی هستند. فضای مجازی امروز حریم ندارد و حریم‌ها را هم می‌شکند و به واسطه این فضا، کسی در خانه‌اش هم آرامش و امنیت ندارد. همین که از طریق شبکه‎‌های مجازی، مسئله مونا علنی شده و به دهان مردم می‌افتد، دیگر قتل او واجب می‌شود! زن‌های عرب معمولا تمام کارهای کشاورزی از کاشت، داشت، برداشت و فروش محصولات را بر عهده دارند و ناچار از مراوده با مردان هستند. مونا حتی اگر هم نمی‌رفت و کسی می‌دید که او در این مراودات با مردی زیاد صحبت کرده و خندیده، قتل در انتظارش بود، موردی که هر روز و هرهفته در این مناطق اتفاق می‌افتد، کافی است اسم زن و دختری سر زبان‌ها بیفتد، درست یا نادرست؛ قتلش واجب است. مسلما در چنین جوامعی، سواد و فرهنگ استفاد مناسب از فضای مجازی وجود نداردو سطح فکر در بین این افراد، نه فقط مونا بلکه ریش سفیدان، شیوخ، پدارن و برادران مونا پائین است.

 

1398022311261099317412584

 

 چرا قانون نمی‌تواند با این قتل‌های به اصطلاح ناموسی، برخورد کند و جلوی چنین اتفاقاتی را بگیرد؟

چون، زن و دختر در این طوایف و قبایل عرب، مایملک مردان خانواده و یک کالای جنسی است- چه زمان‌های قبل که چندشوهری بین آنها رواج داشته چه حالا که چند زنی رواج دارد- و اینها همه با هم قتل را به گردن می‌گیرند و با رسم «عونه» و دادن دیه دختر و زنی که کشته‌اند، مجازات نمی‌شوند. اینجا دختری که کشته شده، ولی دم هم ندارد چون توسط پدر، برادر و پسرعموی خودش کشته می‌شود که ولی دم او هستند و آنها هم که شکایتی ندارند! دیه او را با کمک طایفه و رسم عونه به دولت می‌پردازند و قتل را در اصطلاح قانونی، پایمال می‌کنند و خلاص! وقتی ما به کلانتری این مناطق مراجعه می‌کنیم، می‌گویند آقا این اتفاقات اینجا معمولی است! متاسفانه دستگاه قضای ما هم در اغلب موارد، به این فرهنگ‌ها توجه نمی‌کنند، قاضی که دوباره رومینا را به دست پدرش سپرده، چرا نمی‌دانسته که براساس فرهنگ آن منطقه، سرنوشت این دختر قتل است؟!

البته انتظار ما این است که مسئولان به خصوص نمایندگان مجلس، به ویژه نمایندگان خانم، به نحوی وارد مقوله تغییر فرهنگ بشوند و مثلا با شیوخ این طوایف صحبت کنند و نگاه آن‌ها را تغییر دهند. اما متاسفانه نه مسئولی خودش را وارد این ماجراها می‌کند و نه حتی افراد این طوایف در پی تغییر هستند. یک دانشجوی دختر از همین قبایل عرب که در رشته فیزیک درس می‌خواند، به من گفت که با چنین رسمی کاملا موافق است! به دلیل همان رسوبات فرهنگی که در ذهن این افراد وجود دارد و نمی‌توانند به راحتی از آن‌ها خلاص شوند.

آقای دکتر، به همان نسبتی که در این مناطق، زن کشی وجود دارد که به گفته شما، ریشه فرهنگی دارد، در شهرهایی مانند تهران هم شوهرکشی رخ می‌دهد. به گزارش پزشکی قانونی از هر ده قتل ناموسی در تهران، ۶ نفر مردانی هستند که توسط زنان و به کمک برادر زن یا دوست مذکر او کشته شده‌اند. چرا توجه‌ها به سوی شوهرکشی جلب نمی‌شود و فضای عمومی واکنش زیادی نشان نمی‌دهد؟

این قتل‌ها، قتل ناموسی نیستند. چون فقط زن، ناموس محسوب می‌شود نه مرد. این اتفاق اگر در قبایل عرب رخ دهد، با رسمی به نام «خون بس» یا فصل، با آن برخورد می‌کنند، به جای مردی که کشته شده، دو زن یا دختر باید به خانواده مقتول داده شود. این مورد فقط به تهران محدود نمی‎شود؛ زنی که یا متوجه خیانت شوهرش می‌شود-یا صیغه یا ازدواج- به کمک برادر یا مردی که با او دوست است، شوهر را می‌کشد، این قتل، ناموسی نیست، شوهر یا همسرکشی است، به همان دلیل که گفتم از نظر فرهنگ غالب ما، کشور، پرچم و زن ناموس هستند. شوهرکشی، می‌شود همسرکشی که این‌هم زیاد هست، چون در تهران، روابط بی ‌بند وبار بیشتر است، هم در بین مردان و هم در بین زنان. ما در این زمینه تحقیقات زیادی انجام داده‌ایم.

عدم برجسته شدن و عدم توجه به شوهرکشی بازهم برمی‌گردد به فرهنگ حاکم مردسالاری ما. جامعه مردسالار است. سکوت می‌کند که چون بازهم به غیرتشان برمی‌خورد، چون گاهی دلیل شوهرکشی، رابطه خارج از ازدواج زن و روابط نامشروع اوست. زن، شوهر را با همدستی دوستش می‌کشد. اما قانون با زن قاتلی که شوهرش کشته، برخورد جدی می‌کند و زن را مجازات می‌کند. برای همین واکنش‌ها، در مورد شوهرکشی شدید نیست، زن را کالا محسوب می‌کند؛ اتوریته مردسالاری یعنی همین. قانون زن قاتل را به شدت مجازات می‌کند، یعنی زنی مردی رابکشد، بلافاصله قانون وارد می‎‌شود ولی در مورد زن‌کشی، گفتم که کار را به طایفه و قبیله می‌سپرد. برای همین جامعه نسبت به کشته شدن مردان توسط زنان، حساسیت نشان نمی‌‎دهد.

به نظر شما برای جلوگیری از ادامه چنین فجایعی چه باید کرد؟

باید با روش‌های ایجابی و سلبی با این موارد برخورد کنند؛ روسای قبیله‌ها را بیاورند و در میزگردهایی این رسوبات فرهنگی را با صحبت به چالش بکشند. یا با استفاده از روش‌های سلبی، آنها را با تهدید به مجازات و محسوب کردن این قتل‌ها به عنوان قتل نفس، از ادامه این کار بازدارند. نه این که مثلا برای پدر رومینا اشرفی، فقط ۷ سال زندان در نظر بگیرند. اما البته متاسفانه، برخی از مسئولان ما خودشان با این روش‌ها، موافق هستند به همان دلیل که زن را ناموس می‌دانند. این بی‌ارزش و کالا بودن زن در سنت عربی، متاسفانه وارد فرهنگ ما هم شده وگرنه ما قبل از اسلام چنین رسومی نداشتیم.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
الهام
-
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱
0
زنان درجامعه جایگاهی، ندارن اگر طلاق بگیرن حمایت گر ندارن برای همین فساد میشه هیچ رئیس جمهوری تا بحال که راس کار آمده برای زنان قانونی نزاشته
امان ازروزگار
-
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱
0
دربین عرب خودم هم عرب هستم خیلی ب دختران ظلم میشود مثلا پسر براحتی میتواندبگویید ک میخاهدهزدواج کند ولی دختراگرچنین چیزی بگویید بدنام میشود وفاتحه اوخوانده میشود من وخواهران الان پا ب سن ۴۰ سالگی گذاشتیم ولی پدرم حاضرنبود ماازدواج کنیم وهمیشه درخانه ب ما ظلم میشود وبایددرخانه خدمت کنیم حتی خرجی ماهانه به مانمیدهند الان برادرانم ازدواج کردند وسرخانه وزندگیشان هیتند وخداراشکرخوشبختن اما ما دختراهرکدام دریک سمت سنمان بالارفته ودیگرکسی میل ورغبتی ب ازداوج بایک دخترباسن ماراندارد آرزویم این است که مانندعصرجاهلیت در زمان تولد سرمان بریده میشد تااینقدرطعم تلخ زندگی عذابم ندهد من برای زندگی خودم ناراحت نیستم اما دیدن احوال خواهرم من راازپادرمیاورد
لیلا
چقدر ناراحت کننده??
فاطمه
-
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱
0
باید قاتل رو قصاص بدن تا هیچکس دیگه ای تکرار نکند و قتل ناموسی ب پایان برسه اخه این چه زندگیه مگه این خودشو جای خدا گذاشته که بیاد قتل کنه این دختر روح داره و اون روحش رو از خدا گرفته نه از تو بیشرف بیغیرت خاک تو سر همه مردا منم خودم عربم و از فرهنگ جاهلیشون خیلی بدم میاد کاش که اوضاع تغییر کنه
حسین
اگه اینجوریه پس باید تمام زنای خیانتکار اعدام و قصاص بشن تا هیچ زنی دیگه خیانت نکنه مگه قراره خدا از آسمون بیاد پایین خودش چوب بگیره دست زن زناکار رو قصاص کنه؟ خدا میگه من بهت دست پا چشم مغز دادم نذار کسی در حقت ظلم کنه ندار کسی ابرو تو ببره زندگیت رو جخکهنم کنه اگه کرد ازش انتقام بگیر خدا که نگفته یه گوشه بشین هرکی هر بلایی خواست سرت بیاره تو هم هیچی نگو من خودم مجازاتش میکنم آره کاش اوضاع تغییر کنه و شما زنا یاد بگیرید که نباید خیانت کنید
مجید
-
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱
0
سلام
چرا خب این قوانین اصلاح نمیشه. پس مجلس و دولت و این همه دم و دستگاه اومدن چه کار مفیدی انجام بدند اگر قرار به اجرای قوانین قبیله‌ای و عشیره ای بود چه نیازی به این همه دستگاه و ارگانها و سازمانها بود وقتی هنوز در این قرن قانون قبیله‌ای و عشیره ای حاکم بر جامعه است پس مثل اون زمان دولت و قوانین دیگر مثل مالیات و قوانین دیگر هم نباشه خب!!
عضدی
-
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱
0
خب این حرفها چیه؟ مگه دولت نمیتونه قوانین رو بروز کنه؟ کی جلوی تغییر قوانین رو میگیره؟؟
چطور همه سیستم کشور مدرن شده از جمله جاده و راه‌آهن و فرودگاه و سیستم اداری سیستم الکترونیکی شبکه اینترنت و.... چرا وقتی به قانون که می‌رسیم، عنوان می‌کنند که قوانین بر پایه عشیره و قبیله‌ای هست و دولت هم کاری نمیتونه بکنه؟
بنظر میاد اینا سرپوش گذاشتن به سهل انگاری دولته.
آیا دولت در این زمینه خواست کاری بکند که قانون گذار در مجلس ممانعت کرده باشه؟
امیدوارم که نظرم درج بشه چراکه بارها توی سایتها نظراتم درج نشده و همین مسئله باعث شده اعتماد مردم از سایتها سلب بشه و به این نتیجه برسند که این مطالب جانبدارانه هستند و بهانه ای از سوی حامیان دولت برای ماست مالی سهل انگاری دولت. وگرنه چه لزومی داره که نظرات درج نشه.
چرا باید در کشور ما قوانین به نسبت امکانات و سطح زندگی قرن ۲۱ تغییر نکنه.؟!
پس چرا با مدرن شدن کشور و یکسری وسایل و امکانات موافقت میشه ولی در مقابل تغییرات قوانین از خودشون مقاومت نشون میدند؟
واقعاً نمیدونم که چه کسانی یا قدرت‌هایی هستند که جلوی تغییرات قوانین رو میگیرند؟ چه نیرویی هست که جلوی این تغییرات رو میگیره و چه منافعی برای اونها داره.؟؟
چطور در مورد عشیره ها و قبایل خیلی از قوانین و رسم و رسومات اونها نقض میشه ولی وقتی به این‌جا که میرسه قوانین عشیره‌ای و قبیله ای در مورد ناموس پرستی و قتل ناموسی محترم شمرده میشه.
چرا خیلی از رسم‌های اقلیتها غیرقانونی شدند و اونها از خیلی از رسومات خودشون دست کشیدند ولی قانون روی این خلأ تمرکز نمی‌کنه و به بهانه‌های واهی حاضر نیستند این قانون قرون وسطی رو تغییر بدند.؟؟
بنظر من تحکیم این قوانین و پافشاری در اونها بسیار مشکوک هست و نیروهایی خارج از کشور این قوانین را با منافع خودشان در یک راستا می‌بینند. ((مثلاً؛ اعمال تحریم‌ها به بهانه همین قوانین قرون وسطیی)) چراکه اگر قوانین کشور ما طبق قوانین مدرن و به روز بود آن زمان ابرقدرت‌هایی چون آمریکا و انگلیس بهانه‌ای نداشتند که حقوق بین‌المللی کشورمان را ضایع کنند.
بنظر بنده قدرت‌ها در دستگاههای فضایی ما نفوذ زیادی دارند و با صرف هزینه‌های گزافی با وعده اینکه فرزندان فلان نماینده و فلان مقام قضایی در فلان دانشگاه اروپایی و آمریکایی بورسیه خواهد شد، اونها رو به پافشاری در این قوانین تشویق می‌کنند.
من حتی حاضرم این حرفم را به شما ثابت کنم. از هیچ چیزی هم نمی‌ترسم نه مرگ نه زندان و نه شکنجه. چون واقعاً از اینکه اینطور به مردم ظلم میشه رنج میبرم و نمیدونم چطور بعضی از افراد با گرفتن رشوه و پول حاضر میشند با قوانین غلط، حق خیلی از مظلومین رو ضایع کنند.
بزودی تمام آنهایی که حق مردم رو ضایع کردند تقاص خیلی سختی خواهند داد.
من شخصاً اگر حتی میلیاردها دلار هم بهم بدند حاضر نخواهم شد تا یکی دیگر رنج ببرد و حقش ضایع شود. و این افراد واقعاً انسانهایی پستی هستند و امیدوارم که تمام این بلاهایی که به سر مردم بدبخت آمد به زودی به سر خودشان و خانواده‌هاشون بیاد تا بفهمند که چقدر سخته که یکسری تو زندگی بدبخت بشن فقط به قیمت اینکه اونها صاحب رشوه و پول و تحصیلات در اونور آبها بشند واقعاً لعنت به این انسان‌های پست.
وگرنه ماله کشی کردن نداره!! با خواندن این مقاله همه می‌فهمند که این مطالب ماله کشی هست.
در جایی از این مصاحبه گفته: چرا از زنانی که شوهر کشی میکنند گفته نمیشه!! مغلطه گری تا این حد هم نوبرشه والله!! یعنی طرف داره مستقیم به شعور و فهم مردم توهین میکنه، یا واقعاً در فهم و درک مشکل داره.
خب! وقتی قانون از قتل ناموسی حمایت می‌کنه و طرف زنش رو میکشه یا دخترش رو. و با صراحت میاد اعتراف هم میکنه که اونو کشته و بعد هم تبرئه میشه. این کجا و اون کجا که زنی شوهرش رو می‌کشه و کتمان می‌کنه!! مگه در مورد سایر قتل ها حرفی زده میشه؟ این‌جا حرف از یک خلأ قانونی اونم در قرن بیست و یکمه.
چرا باید انقد به قبایل و عشیره ها بها داده بشه. چرا بزرگان و شیوخ این قبایل رو به رسمیت میشناسند؟؟
من قبلاً مخالف اقدامات رضا شاه بودم چون اون موقع ناآگاه بودم. ولی حالا من حق میدم به رضا شاه که او صد سال پیش داشت باهمین مسائل دست و پنجه نرم می‌کرد. حالا بعد از صد سال دوباره برگشتیم سر خط اول و نه مردم عادی بلکه تحصیلکردگان و جامعه شناسان ما طوری حرف میزنند که گویی الان هزار سال پیشه. خب قانون بذازید قانون رو طبق قوانین روز اصلاح کنید. مگه از چندتا قبلیه و ریش سفید هم واهمه دارید. قانون وقتی تعیین میشه همه باید طبق همون قانون مطیع باشند.
خنده داره اسمشو گذاشته محقق میگه رییس و ریش سفیدان این قبایل و عشیره ها رو دعوت کنیم تو میز گردها و قوانین و رسوم کهنه که در ذهن اونها رسوب کرده رو به چالش بکشیم.
واقعاً مضحک و خنده داره، عوض اینکه قانون بشه مدافع مردم و ضعفا، دارند میگن یه عده دیکتاتور ظالمی رو که مغزشون متعلق به قرن یکم هجری هست رو بیاریم باهاشون بحث فرهنگی بکنیم!!
این فرزندانی که در این عشیره ها و قبایل زندگی می‌کنند چه گناهی کردند که از طرفی قوانین حاکم بر اونها متعلق به هزاران سال پیشه و از طرف دیگه اونها با محرکهای قرن بیست و یکمی محاصره شدند و این موضوع باعث میشه اونها رنج زیادی بکشند و اون قانون گذارانی که پول می‌گیرند تا روی این قوانین پافشاری کنند روزی تقاص این کارشون رو پس خواهند داد. این رو حتم بدونید.
Shoko75
-
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱
0
این اقایی ک میگه شوهر مونا این حرفو زده گفته حالا راحت شدین اقای محترم پس چرا شوهرش وقتی سر اون طفل دستشه میخنده؟
افرا
-
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱
0
شوهر کثافتش اگه پایین تنه اش کارایی داشت ول نمیکردبره
حمید
-
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱
0
درسته آقای دکتر قوانین قتل باید اصلاح بشن، اما یادتون رفت بگین ازونطرف قوانین خیانت هم باید اصلاح و شدیدتر بشن، شوهر مونا با اون همه عذاب روحی و بی آبرویی که کشیده اگر میخواست قانونی اقدام کنه باید میرفت ۴ تا شاهد مرد از ترکیه میاورد که شهادت به زنا میدادن که غیرممکن بود، در نتیجه فوقش ۹۹ ضربه شلاق شامل زنش میشد، اگه قانونگزار به نحو مقتضی فرد متاهل خیانتکار رو مجازات کنه، دیگه نوبت به مجازات بقیه نمیرسه.
ناشناس
-
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱
0
لعنت به شما حال بهم زن ها چطور از یک جانی دفاع میکنید اصلا متوجه هستید سریه آدم‌بریده برده تو خیابون رخونده چطور سطل زباله آتش زدن محارب هست و جوان ۲۰ ساله رو اعدام میکنن ولی این جانی روانی آزاد شه این اولین باری نیست همچنین ظلمی به زنان ایران میشه ننگ به شما
امیر
-
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱
0
مشکلات سنت و مدرنیته یعنی هم دیگه .
جامعه بلد نیست چطور با مسائل جدید کنار بیاد . اینجا بهترین راه نجات حکومت عاقل هست که نداریم .
روشنفکران هم که خودشون سردرکم هستند .
رسانه ها هم مثل روشنفکران سردرکم هستن .
این وسط همه قربانی هستن قربانی حکومت نالایق .

این وسط موندم به حال اون بچه مظلوم که سقط شده ناراحت باشم یا خوشحال .

چون که صد آمد نود هم پیش ماست .
حقوق زن ، حقوق کودک ،حقوق مرد بدون حقوق بشر محاله .
سعید
-
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱
0
آدم متنفر میشه از این همه جاهلیت و بدویت. چرا بعد 14 قرن بعضی مناطق هنوز فرهنگ و رسومات غلطشون رو اصلاح نکردن. البته به وجود جمهموری اسلامی که دیدگاهای عقب مانده داره و با زن ها که نیمی از جامعه هستند مثل ابزار و کالا برخورد میکنه، بیشتر از این انتظار نمیره. متأسفانه هنوز هم کشورهایی مثل ایران هستند که توی این زمینه شدیدا عقب مونده هستند.
واقعا جای تعجب داره تو کامنتهای همین خبر هم بعضی مردا با اون قاتل و جانی که حکمش اگه عادلانه بود حبس ابد باید میخورد، دارند هم دردی میکنند.
اولا حکمهای غیرانسانی و قرون وسطایی مثل اعدام و سنگسار که حق حیات رو از یه انسان میگیره و بی بازگشته باید برچیده بشه برای همیشه در همه جا و همین طور شلاق و چیزای مشابه.
دوما جریمه و مجازات کسی که خیانت میکنه که باز میتونه هر چیزی باشه، غیر حکمهای غیرانسانی. دیگه کشتن یه انسان که بالاترین جنایته، مجازاتش حبس ابده، پس چطور برای خیانت یه فرهنگ چنین کاری میتونه بکنه!
آیدین علیزاده
-
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱
0
البته قبل از اسلام خیلی بدتر بود وضعیت زنان هم ایران و هم اعراب و همه پس اشتباه نکنید چون اسلام برای مقابله با این رسوم دوران جاهلیت امد و با توجه به اینکه در اسلام اجبار نیست بعضی ها کمی از همان فرهنگ قبلی را دارند از خواننده های محترم خواهش میشود که جایگاه زنان در اسلام را بدقت مطالعه کنند
تا متوجه بشوند که این کار ها در اسلام نیست و قول بعضی ها را نخورند باتشکر
مادر
-
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱
0
خب متاسفانه چرت و پرته و اومده رسم یه قبیله رو به کل عربها تعمیم داده
کی و کجا رن در میان عربها کالا معرفی شده و جزء مایملک
یا متوجه نیستید چی میگید و یا مثل همیشه چرندیتت رو به ذهن جامعه تزریق می کنید کالا یعنی یک چیز قابل خرید و فروش!
کدوم عربی زنش رو خریده و یا فروخته
حتی همین طایفه ی حیدری ها!
بنابراین نه احساساتی صحبت کنبد و نه جوگیر بشید! اینکه شیوخ رو هم بیان سر میز بنشانند هم خنده دارترین حرف بود گناه رو یکی دیگه می کنه اونوقت یکی دیگه بیاد پاسخگو باشه
اذرگون
-
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱
0
مونا حیدری مادر من که الکی گیر میده من رو به این دخترسربریده شده مقایسه می کنه ومی گه توهم با یه نفر میری شبیه به مونا برای همین مونا رو زدم ، مونا کسی بود که به شوهرش خیانت کرد
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!