پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ 18 April 2024
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۴۹۳۰۳

شکایت طلبه‌ها از بازیگران وجاهت قانونی دارد؟

شکایت طلبه‌ها از بازیگران وجاهت قانونی دارد؟
اگر کسی به اختیار خودش تصویر یا فیلمی را در اینترنت جستجو کند و ببنید و سپس ادعا کند به خاطر دیدن آن، دچار احساسات خاصی شده که به او ضرر و زیان رسیده است، بر اساس کدام بند قانون مجاز به شکایت است؟
نویسنده :
آذر فخری

تعدادی از طلاب قم با بیان اینکه بدحجابی برخی از بازیگران زن منجر به تحریک آنان شده است، از ۱۵ نفر از بازیگران زن سینمای ایران به دادسرای قم شکایت کرده‌اند. در این شکوائیه آمده بدحجابی این زنان موجب محروم شدن آنها از لذت انس با خدا شده  و به همین دلیل درخواست جبران ضررهای وارده به خود را دارند.

 

در متن شکایت این افراد آمده است: «معلوم بودن مقداری از سینه، گردن و گوش‌ها، استفاده از کلاه لبه‌دار و وسایل تزئینی مانند گل سر به جای روسری، پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان و معلوم بودن برجستگی‌های بدن، پوشیدن شلوارک و شلوارهای پاره و ساپورت رنگ بدن، پوشیدن لباس‌های آستین‌کوتاه و مانتوهای شیشه‌ای» از مواردی است که موجب شده این طلاب از انس با خدا بازبمانند. 

 

وظیفه یک طلبه چیست؟

 

آنچه از طلبه علوم دینی، در حوزه علمیه انتظار می‌رود؛ تهجد است و خواندن دروس حوزوی و تفسیر قرآن، و به فرمایش رهبری، اینان در مقام ورثه‌ انبیا باید برای عملی شدن توحید و اقامه‌ قسط، مجاهدت کنند و بدانند چگونه معارف و حقایق دینی را از منابع به دست آورند؛ پس قاعدتا از یک طلبه حوزه علمیه، انتظار می‌رود بیشترین زمان خود را در حوزه (با توجه به شهریه‌ای که می‌گیرد و امکاناتی که در اختیار دارد) صرف پاکسازی روح و روان خود کرده و دروس تعریف شده را به خوبی بیاموزد. با این اوصاف، پرسش این است که چرا طلاب محترم، به جای تهجد و ریاضت، وقت شریف خود را صرف تماشای فیلم‌ها و سریال‌هایی می‌کنند که از نظرشان، آنان را به گناه می‌افکند؟  آیا یک انسان مومن و مسلمان، حق دارد دست به کاری بزند که او را به گناه افکنده و از خدا دور کند؟ در واقع اولین کسانی که در این میان باید از آنان پرسش شود، خود همین افرادی هستند که به جای عمل به وظایف خود، وقت‌شان را صرف تماشای فیلم‌ها و تصاویر گناه‌آلود می‌کنند.

 

یک طلبه چرا باید سرش در اینستاگرام هنرپیشه‌ها باشد؟

 

در پی آنچه در بالا اشاره کردیم، یک طلبه مهذب، چرا باید وقت خود را صرف سرک کشیدن در اینستاگرام هنرپیشه‌ها کند و به این طریق خود را در گناه بیفکند؟ آنهم در حالی‌که می داند چنین کاری ممکن است به وی ضرر معنوی بزند و او را از انس با خدای خویش بازبدارد؟ پرسش مهم دیگر این است که واقعا شدت تحریک‌پذیری این افراد به حدی است که با دیدن کلاه و گل سر یک زن، به گناه می‌افتند؟ چگونه چنین چیزی ممکن است؟ نکته دیگر اینکه مطرح کردن اینستای هنرپیشگان زن، شبهه فیلتر کردن اینستاگرام را هم پیش می آورد!

 

شکایت نباید موجب آبروریزی افراد شود

 

به گفته دکتر رجب گلدوست جویباری، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، شکایت کیفری، با توجه به مفاد قانونی، حق مسلّم هر شخص است. اما سوءاستفاده از حق شکایت و بازی با آبروی اشخاص جامعه مورد نهی قانونگذار است. لـزوم توجـه بـه ایـن مسئله نه تنها بایستی در جامعه نهادینه شود و اشخاص خود را مکلف به رعایت آن بداننـد بلکـه نیازمند توجه خاص قانونگذار می‌باشد تا با اعمال تدابیر مناسب مانع طرح شـکایات بـی اسـاس شود.

 

این حقوقدان در پاسخ به این پرسش «فراز» که آیا فردی می‌تواند از هنرپیشه فیلمی، به این دلیل که موجب تحریک وی و دوری او از خدا شده، شکایت کند؟ می‌گوید که اساسا چنین شکایتی، هیچ جایی در قانون ندارد. فردی که خودش با اختیار خودش انتخاب کرده عکس یا فیلمی را ببیند و دستخوش احساسات خاصی شده است،  حق هیچ شکایتی نداشته و چنین موردی در قانون وجود ندارد.

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!