پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۴۹۱۰۷

مقایسه تعداد مهاجران افغان در ایران و سایر کشورها؛ آمار چه می‌گوید؟

مقایسه تعداد مهاجران افغان در ایران و سایر کشورها؛ آمار چه می‌گوید؟
بنابر آمار سازمان بهداشت جهانی، حدود ۴ میلیون اتباع افغانستانی در ایران واکسن‌ کرونا دریافت کرده‌اند. واکسینه شدن۴ میلیون مهاجر افغانستانی خبر بسیار مهمی است که می‌توانست توسط رسانه‌ها و مهاجران بیشتر مورد توجه قرار گیرد اما این طور نشد.

راضیه محمدی

 

با آن‌که ایران نزدیک به پنج دهه است میزبان بیشترین مهاجر از افغانستان است اما همیشه انگشت انتقادهای اغلب غیرمنصانه به سوی کشورمان بلند است. پشت این همه نارضایتی‌های مهاجرین چه عوامل می‌تواند نقش داشته باشد؟ حق با چه کسی است؟ ایران یا مهاجران افغانستان؟ شاید مقایسه آمار مهاجران افغانستانی ایران و سایر کشورها بتواند تصویر روشن‌تری از این مساله پیش روی قرار بدهد و با نگاهی به آن بتوان به این نکته پی برد که خدماتی که کشورهای دیگر به مهاجران ارایه می‌دهند چه نسبتی با تعداد آنان دارد.

 

آمار مهاجران در ایران و دیگر کشورها بعد از سر کار آمدن طالبان

 

پاکستان پس از ایران بیش‌ترین تعداد مهاجران افغانستانی را در خود جای داده است. این کشور میزبان حدود ۲.۸ میلیون مهاجر افغانستان است. بر اساس تخمین‌ها، حدود یک میلیون مهاجر بدون ثبت و مدرک رسمی، در این کشور زندگی می‌کنند.

 

بر اساس آمار فعالان و نهادهای اجتماعی افغانستانی در تاجیکستان، در این کشور حدود شش هزار افغانستانی ساکن هستند.

 

آمار منتشر شده در قزاقستان هم حاکی است که حدود ۲۵۰۰ اتباع افغانستان در این کشور زندگی می‌کنند.

 

برخی رسانه‌ها، ترکیه را میزبان ۱۰۰ هزار مهاجر افغان می‌دانند ولی اکونومیست تعداد افغان‌های ساکن ترکیه را بین ۲۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار نفر عنوان می‌کند.

 

شبکه خبری «ان‌بی‌سی‌نیوز» به نقل از یک مقام کاخ سفید نوشته است که آمریکا پس از تصرف افغانستان توسط طالبان، نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر را از افغانستان خارج کرده یا خروج‌شان را تسهیل کرده است.

 

فرانسه حدود ۱۸۰ نفر را از کابل خارج کرده است. آلمان هم بر اساس آمار منتشر شده حدود ۱۰هزار نفر را پذیرفته است.

 

بریتانیا تاکنون تقریبا دو هزار نفر از از مترجمان و خانواده‌های افغان را در خاک خود پذیرفته است.

 

مقایسه وضع زندگی مهاجران افغانستان در ایران و دیگر کشورها

 

ایران نزدیک به پنج دهه است، مامنی برای پناهندگان افغانستان بوده و برای آن‌ها تا حدی امکان دسترسی به آموزش، بهداشت را فراهم کرده است. از ابتدای شروع واکسیناسیون و برنامه زمان‌بندی واکسن‌کرونا بر اساس سن، این دستور شامل اتباع هم‌گردید. اما در پاکستان با این‌که این کشور در تحریم نیست و مشکلات ایران را ندارد اما ثبت‌نام در برنامه واکسیناسیون با استفاده از شماره شناسنامه صورت می‌گرفت و مهاجران افغانستانی از آن محروم بودند.

 

ترکیه مرز مشترک با افغانستان ندارد اما برای مهاجرین درگاهی محسوب می‌شود برای رسیدن آن‌ها به کشور‌های اروپایی. در ماه‌های اخیر این کشور قوانین سخت‌گیرانه‌ی را در قبال مهاجران وضع کرده است و اکنون در حال تکمیل دیوار در مرز خود با ایران است تا مسیر عبور افغان‌ها از کشور را مسدود سازد.

 

اوایل سقوط حکومت قبلی افغانستان، کشورهای آلمان، یونان، بلژیک، دنمارک، اتریش و هلند در نامه‌‌ای رسمی از مقام‌های اجرایی اروپا خواستند اتحادیه اروپا پاکستان و ایران را ترغیب کند تا این دو کشور همسایه تعداد بیش‌تری از مهاجران افغانستانی را بپذیرند و مانع سرازیر شدن آنان به سوی اروپا شوند. کارل نهامر، وزیر کشور اتریش نیز با رد مطلق و شدیدترین لحن در مورد پذیرش پناهجویان افغان گفته است: «بالاترین اولویت در این است که با کشورهای همجوار افغانستان صحبت شود تا بتوان حفاظت و کمک را در خود منطقه تضمین کرد.»

 

در سال ۲۰۲۰ شمار پناهجویان افغان در اتحادیه اروپا به ۴۴ هزار تن رسید. یعنی تعداد پناهجویان افغان در کل اتحادیه اروپا یک دهم کسانی است که در ایران واکسینه شده‌اند.

 

تغییر زیر پوست شهر

 

مشترکات افغانستان و ایران بیشتر از تفاوت‌های شان است اما همیشه مهاجرین به‌خصوص نسل جوان و دانشجو گلایه‌مندِ موضوعاتِ در این کشور هستند. مهاجران نزدیک به پنجاه سال حضور در ایران تغییر و تحولات زیادی را تجربه کرده‌اند. هر چند نسل اول مهاجرین اکثراً کشاورز و قشر کارگر و بی‌سواد بودند و از لحاظ سطح زندگی طبقه پایین جامعه محسوب می‌شدند اما با گذشت سال‌ها از آغاز مهاجرت، نسل دوم و سوم مهاجران تفاوت‌های عمده‌ای با نسل اول دارند و خواستار دستیابی به جایگاه بهتر در جامعه میزبان هستند.

 

به باور آگاهان یکی از دلایل مشکلات و سختی‌های مهاجرین، ناشی از عدم برنامه‌ریزی در سیستم پذیرش دولت ایران است و این موضوع نباید پای مردم ایران نوشته شود زیرا مردم ایران در سال‌ها اخیر همدری و انسان‌دوستی خود را در قبال مردم افغانستان بارها نشان داده‌اند که نمونه‌های آن‌را می‌توان در حادثه دانشگاه کابل و مدرسه سید الشهدا و همدردی ملت ایران با خانواده‌های شهدا و مردم افغانستان مثال زد.

 

بعد از روی کار آمدن طالبان و ورود مهاجرین تازه به این کشور، تلاش شمار زیادی از فعالان جامعه مدنی و اجتماعی برای ثبت نام مدرسه، جمع‌آوری کتاب برای فرزندان مهاجرین و جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی برای مهاجران مستحق را می‌توان از همدردی و انسان دوستی مردم ایران نامبرد.

 

ایران سال‌هاست با وجود تحریم، بار سنگین مهاجران را بر دوش می‌کشد و با مشکلات حاد اجتماعی، اقتصادی و امنیتی ناشی از حضور مهاجران غیرقانونی افغانستانی مواجه است. در حالی‌که از زمان روی کار آمدن طالبان، همسایه‌های شمالی از جمله ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان با موج مهاجرت، درهای خود را به روی مهاجران باز نکردند اما در این اواخر نزدیک به ۵۰۰ الی ۹۰۰هزار مهاجر تازه از افغانستان وارد خاک ایران شده است.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
Younes tajyka
-
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰
0
به عنوان یه افغان فقط میتونم بگم شرمنده ملت ایران و کشور ایران هستم با اینهمه خوبی و مهربانیش بازم یه عده پشت گوشی و تو اروپا و روی مبل و صندلی میشینن و به ایران اتهام و تهمت و حرف های میزنن که من افغان با دیدن و شنیدنش تنها چیزی که بهم دست میده احساس حقارت و خجالت و شرمندگیه
واقعا و از ته قلب و روحم از تمام ملت ایران و دولتش و کشور ایران عذر می‌خواهم
ناشناس
-
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰
0
افغانی های مقیم ایران از ایران برید ماهیچ تمایلی برای بودن شما درایران نداریم ازدیدن شما حالمون بد میشه ما 8سال جلوی عراق وکل دنیا ایستادیم همه سختی هاش روتحمل کردیم جوان های رشید این سرزمین تیکه تیکه شدن ولی کشورمون رو ترک نکردیم حالا با یک فشنگ وموشک شلیک شده کشورتون ترک میکنید ومزاحم ایرانی هامیشین جوان های تحصیل کرده ما بیکارن وشما فرصت های شغلی بقیه رو بخاطر بیمه نکردن وحقوق پایین تر ازشون میگیرید برگردید به کشورتون اونجا رو آباد کنید ماخودمون بلدیم چطور کشورمون رو بسازیم. شما هرچندسال که درایران باشید شناسنامه بگیرید وبا ایرانی ها هم ازدواج کنید درهرصورت اجنبی هستید وایرانی حساب نمیشید سعی بیهوده نکنید
قربانیان حقوق بشر
-
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰
0
باسلام واحترام ما کارگران ساختمانی فصلی شیراز وکشورومردم قربانیان حقوق بشر ورحم وانسانیت واورگان وپناهندگان و وجدان ومسلمان وغیرت وسیاست وهمسا یه وایرانی نژاد پرست نیست ودین واسلام وگرفتن پول وامتیاز ازسازمان ملل ونهادهای و...مسولین هستیم که‌ ۸میلیون اتباع افغانی سرگردان مدیرت نشده درهمه عرصه های کشور بر سرسفره کارگران ساختمانی فصلی ومردم گذاشته تا از سفره نان وکارومعیشت وخون واجاره بها مسکن و موادغذایی وخرید خانه وطلاوارزو خودرو و امنیت شغلی واجتماعی و ترکیب جمعتی وکاهش زادوولد ورفاه وازدواج و..بخورند وحق الناس مکنند وبه دنبال گرانی وتورم وفقیر وشکاف طبقاتی میگردند اگر میلیون افغانستانی برای کشور سود آور است چرا باید از کار ومعیشت وخون کارگران ساختمانی ومردم بخورند باتوجه به خشکسالی پی درپی فارس شیراز وروی آوردن کشاورزان وباغداران به کار ساختمانی فصلی کار برای خود مردم کم است اما چرا مسولین کارت کار ساختمانی به اتباع مدهند و... باتشکر قربانیان حقوق بشر
قربانیان حقوق بشر
-
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰
0
دلار ها سازمان‌های بین‌المللی ونهادهای وکشورهای دیگر و گذاشتن میلیون افغانستانی به بهانه حقوق بشر بر سرسفره کارگران و مردم مگر مردم ایران بشر نیستند
ناشناس
-
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰
0
باسلام واحترام باتوجه به خشکسالی پی درپی فارس شیراز وروی آوردن کشاورزان وباغداران به کار ساختمانی فصلی کار برای خود مردم کم است اما چرا مسولین اتباع افغانی سرگردان مدیرت نشده درهمه عرصه های کشور بر سرسفره کارگران ساختمانی فصلی ومردم گذاشته است وبه دنبال گرانی وتورم وفقیر وشکاف طبقاتی میگردند
ایرانی
-
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰
0
سلام ۸میلیون اتباع افغانی برابر ۴شهر ۲میلیون نفری کشور یا برابر یک استان است چرا مسولین ایران خوابند چند روز از حقوق ماهانه خود را به اتباع افغانستانی ببینید با این فشار تورم میشود زندگی کرد ریشه کارگران ومردم را درآوردید امنیت شغلی واجتماعی وکارومعیشت و...مردم را به خطر انداخته اید از جیب ونان زن وبچه خودتان برای میلیون افغانستانی مایه بگذارید باتشکر از خواب بیدار شوید
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!