سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ 16 April 2024
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۴۹۰۲۵
جای خالی اقتصاد در اپلیکیشن همسریابی

«همدم» با جیب خالی؟!

«همدم» با جیب خالی؟!
اپلیکیشن همدم اولین پلتفرم رسمی-حاکمیتی- همسریابی ایرانی است که مدعی است دارای تمامی مجوزهای قانونی از سوی نهادهای حکومتی بوده و به تازگی توسط گروه تبیان رونمایی و عرضه شده است. این اپ یک سامانه همسریابی است تا جوانان مجرد، از طریق آن بتوانند آشنایی و ازدواج آسان را تجربه کرده و همسری مناسب و ایده‌آل برای خود پیدا کنند. برای استفاده از سامانه همدم‌یاب ابتدا باید این اپ را نصب کرده و به‌صورت رایگان در آن ثبت نام کنید و با وارد کردن مشخصات فردی و اطلاعات کامل از جمله میزان تحصیلات، وضعیت شغلی، شرایط خانواده، مشخصات ظاهری،‌ معیارها و خواسته‌ها، وضعیت اقتصادی و غیره پروفایل کاربری خود را ایجاد کنید. به گفته سایت تبیان، این اپ براساس مشخصات و خواسته‌های فرد ثبت نام کننده، مناسب‌ترین شخص را که بیشترین هماهنگی را با شرایط و معیارهای درخواست کننده دارد، به همراه مشخصات، به وی معرفی می‌کند.
نویسنده :
آذر فخری

 

نخست- معرفی اجمالی: این نوع اپلیکیشن‌همسریابی، در اغلب کشورهای جهان وجود دارد و در کشورما هم، نخستین بار نیست که تکنولوژی به کمک همسریابی می‌آید. این نرم‌افزار مشابه نمونه‌های خارجی، اطلاعات متقاضیان را ثبت می‌کند و در عین حال شبکه‌ای از «معرفان» هم در نظر گرفته است. «همدم» مدعی است که در مدت کوتاهی موارد مناسب را پیشنهاد می‌دهد. ضمن این که به اعضای خود این اطمینان را می‌دهد که اپ همدم، از ایمنی بسیار بالایی برخوردار است، برای نمونه، از صفحات این اپ، نمی‌توان اسکرین شات گرفت؛ موردی که در اپ‌های مشابه، ممکن بود و زمینه سوءاستفاده‌های فراوانی را به وجود آورد، به ویژه برای زنان  ودختران. 

 

دوم- مشخصات فردی: اپلیکیشن همدم، از فرد ثبت نام کننده، که «مجرد» بوده و هدفش ازدواج است، اطلاعات فردی بسیاری می‌خواهد و وی باید فرم‌های متعددی را پرکند، البته همراه با ارائه مدرک برای هر ادعایی که دارد؛ مانند مدرک تحصیلی، صفحه ازدواج شناسنامه-اگر طلاق گرفته باشد- مدارک فوت همسر-اگر همسرش فوت کرده باشد. در فرم نخست از فرد خواسته می‌شود مشخصات ظاهری خود را وارد کند؛ قد، وزن، سن، رنگ چشم و پوست و این‌که می‌خواهد طرف مقابلش چه مشخصاتی در این زمینه‌ها داشته باشد. در مراحل بعدی هم‌چنان که ذکر شد، در مورد مدرک تحصیلی، شغل، میزان درآمد و انتظارش در این زمینه‌ها از طرف مقابل پرسیده می‌شود. اما نکته قابل توجه این است که علاوه بر این‌که نمی‌شود تحت هیچ شرایطی از صفحات این اپ، اسکرین شات گرفت، باید برای هر ادعایی، مدرک متقن هم ارائه شود. پس از تکمیل پروفایل شخصی و ارائه تمام مدارک مورد نیاز، که اپ ادعا می‌کند، در مورد آن‌ها راستی آزمایی صورت خواهد گرفت، از عضو درخواست می‌شود در آزمون‌های روانشناسی این اپ شرکت کند.

 

سوم- مشخصات خانوادگی: عضو این اپ، باید فرم اطلاعات در مورد خانواده مرجع خود-مشخصات والدین و خواهران و برادران و فرزندان- خود را پر کند. البته که شناخت از خانواده طرفین، می‌تواند در نحوه انتخاب افراد تاثیر بگذارد، ممکن است برای برخی، خانواده مرجع، یک ملاک مهم برای ازدواج و تشکیل خانواده باشد. البته که در این بخش، اطلاعات خیلی شخصی و گسترده‌ای از عضو درخواست نشده و پرسش‌ها محدود به در قید حیات بودن والدین و شغل آنان می‌شود، مسئله‌ای که در همان وهله نخست ممکن است برای برخی خوشایند نباشد و نخواهند از ابتدا، تا این حد اطلاعات در اختیار اپ و فرد مقابل بگذارند. 

 

چهارم- اطلاعات جانبی: در اینجا از عضو در مورد علاقه‌ها و سرگرمی‌های شخصی؛ مانند علاقه به موسیقی، سفر، مهمانی، میزان تقید به مذهب و حجاب و... پرسیده می‌شود. پرسش‌های اپ در این مورد، تا حدودی بی‌طرفانه است و به نظر می‌رسد، هر فردی با هر نوع سلیقه و گرایشی می‌تواند با استفاده از اپ، به خانه بخت برود!

 

پنجم- در ادامه، عضو باید فرم‌های مربوط به مشخصات شغلی، اقتصادی، مهارت‌ها، میزان تحصیلات و خواسته‌هایش از طرف مقابل را پر کرده و بالاخره اطلاعات تماس خود را بگذارد. 

 

ششم: عکسی برای شما نمایش داده نمی‌شود: زیرا اپ همدم معتقد است که عکس، تصویر مناسبی از طرف مقابل ارائه نمی‌کند؛ ضمن این‌که ممکن است طرف مقابل عکسی دستکاری شده ارائه دهد. برای اپ، پس از این که دو فرد، به مرحله نهایی رسیدند، ترجیح ملاقات حضوری است و مواجهه با چهره اصلی و زبان بدن طرف مقابل.

  

ماجرا تازه شروع می‌شود!

 

اگر تمام این مراحل را طی و همه فرم‌ها پر کرده و مدارک لازم را بارگذاری کردید، به این معنی است است که تازه به ابتدای مسیر همسان‌یابی رسیده‌اید و باید در سه آزمون روانشناسی-آیزنک، تکراز آیزنک و نئو- شرکت کنید و به تست‌های این آزمون‌ها، پاسخ دهید. تکرار آزمون آیزنک هم بیشتر به دلیل راستی آزمایی و اطمینان بیشتر است چرا که پرسش‌ها بیشتر مربوط به خلق و خو، نوع تعاملات اجتماعی و فردی و خانوادگی و ... است. به همین احتمالا برای اطمینان بیشتر، دوباراین آزمون برگذارمی‌شود. 

 

اگر قصد جدی دارید؛ ابتدا به بخش «سوالات متداول» بروید!

 

هر فردی، برای استفاده از چنین اپ‌هایی نیازمند اطلاعات بیشتر است و ممکن است پرسش‌ها یا پیش فرض‌هایی داشته باشد، پس بهترین پیشنهاد این است که ابتدا در بخش پرسش‌های متداول، پرسش‌ها و پاسخ‌ها را بخوانید و اگر خودتان پرسشی خاص داشتید، همان‌جا مطرح کنید.

 

تاکید ویژه بر مجرد بودن

 

اگر تمایل دارید از این اپ استفاده کنید، باید حتما مجرد باشید؛ طبعا این مسئله در مرحله ارائه مدارک، مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین، افرادی که هرگز ازدواج نکرده‌اند؛ طلاق گرفته‌اند و یا همسرشان فوت شده، می‌توانند از این اپ، برای همسان‌گزینی، استفاده کنند.  در این بخش متوجه خواهید شد که برای استفاده از این اپ و یافتن همسر مناسب-یا آن‌چنان که اپ بر آن تاکید دارد«همسان» مناسب- باید حتما مجرد باشید. اپ بر «تک همسری» تاکید ویژه دارد.

 

این اپ تنها برای همسان گزینی و ازدواج نیست!

 

در این اپ، اگر هنوز قصد ازدواج ندارید، می‌توانید از مجله‌های مختلف و مطالب آموزشی، و ویدئوها استفاده کنید و سطح آگاهی خود را در مورد ازدواج و خانواده، بالا ببرید-البته با پرداخت هزینه-. بنابراین، این اپ، می‌تواند گزینه‌ای باشد برای افزایش آگاهی و اطلاعات و دانش در زمینه انتخاب همسر و تشکیل خانواده موفق و پایدار. گرچه این اطلاعات را در هر سایت دیگری نیز می‌توانید به دست آورید و این اپ، در این مورد، مرجع منحصر به فرد نیست. 

یک نکته مهم: پس از انتخاب طرف مقابل، نمی‌توانید وی را رد کنید! پس باید حسابی حواستان را جمع کنید، چون شما و اپ همراه یکدیگر راه زیادی آمده‌اید و هزینه کرده‌اید تا به این فرد رسیده‌اید، اگر بخواهید فردی را که پسندیده‌اید رد کنید، به گفته این اپ، باید دلایل متقنی برای رد کردن طرف مقابل ارائه دهید؛ زیرا اپ همدم معتقد است، اگر چنین مسیری وجود نداشته باشد، فرد دائما افکار مزاحم در ذهن خود داشته و تصمیم گیری‌اش مدام دچار خدشه می‌شود.

 

اما و اگرهای این اپ

آنچه در بالا آمد، صرفا یک معرفی اجمالی در مورد اپ «همسان گزینی» است، که گرچه ممکن است سیستم و روش ایمنی باشد، اما مسلما، باگ‌هایی داشته و انتقاداتی هم بر آن وارد است. یکی از مواردی که برخی به آن اشاره کرده اند، انحصاری بودن این اپ است، چنانچه حتی پلیس فتا اعلام کرده است که به جز این اپ، هیچ سایتی و شبکه اجتماعی، حق فعالیت در ز مینه همسریابی ندارد. اما البته پلیس فتا به نکته عجیبی هم اشاره کرده، این که هدف این اپ، همسریابی نیست، همسان‌گزینی است؛ شاید همسریابی، در این اپ، شیوه خاصی دارد که آن‌را با دیگر سایت‌ها و شبکه‌های مجازی، متفاوت می‌کند، اما به هرحال نتیجه یکی است؛ ازدواج و تشکیل خانواده در بستر شبکه مجازی!

 

بازه سنی استقابل کننده از این اپ

 

در بررسی آمارهای مختلف، به نظر می‌رسد، بیشترین افرادی که از این اپ استفاده کرده‌اند، متولدین دهه شصت، و تا حدودی نیمه نخست دهه هفتاد بوده‌اند. و نیز افراد میانسالی که یا طلاق گرفته‌اند یا همسرشان فوت کرده. بنابراین، تقریبا در این اپ، خبری از جوانان نیمه دوم دهه هفتاد و دهه هشتاد، نیست؛ موردی که طبیعی هم هست، متولدان این بازه زمانی، یا در شرایط ازدواج نیستند، یا اعتقادی به ازدواج ندارند، یا ترجیح می‌دهند خودشان طرف مقابل را از روش‌های دیگری انتخاب کنند. یک دلیل دیگر هم محدود بودن پرسش‌ها و اطلاعاتی است که این سایت از افراد می‌خواهد، صرف دانستن رنگ چشم و پوست-در ابتدایی‌ترین حالتش- و یا دانستن میزان تحصیلات و شغل و درآمد، نمی‌تواند روش مناسبی برای «همسان گزینی» باشد. به ویژه که اگر شما فردی را در نهایت انتخاب کردید، از نظر این اپ، دیگر نمی‌توانید وی را رد کنید و محکوم به ازدواج با وی هستید! در حالی‌که پس از عبور از هفتاد و هفت خوان این اپ، ممکن است در ملاقات حضوری، اتفاقات دیگری بیفتد که منجر به رد طرفین شود.

 

این فقط یک حرکت حاکمیتی است

برخی بر حاکمیتی بودن این اپ، نقد دارند. از این جهت که ممکن است آزادی‌های شخصی و ویژگی‌های فردی آنان در ساختار این اپ، نادیده گرفته شده باشد. عده‌ای نیز برانحصاری بودن اپ معترض‌اند، زیرا انتخاب فرد را محدود به یک اپ دولتی کرده و اجازه نمی‌دهد افراد در بسترهای مجوز دار دیگر، شانس خود را امتحان کند. و چون این اپ، در انحصار حاکمیت است، ممکن است عده‌ای بنا به دلایلی اصلا از آن استفاده نکنند. ثبت فقط ۱۶ ازدواج تا دهم آبان، آنهم پس از یک فعالیت سه ماهه، گویای میزان استقبال از این اپ است!

 

«همسان گزینی» مقدماتی هم دارد!

طبق آمار کشور ما ۱۱ میلیون جوان مجرد زیر ۳۵ سال دارد وهرسال چیزی در حدود ۲۰هزار طلاق در کشور ثبت می‌شود.این در حالیست که، از سال ۸۹ به بعد، هر سال با کاهش حدود ۶ درصدی ازدواج مواجه بوده‌ایم-به ازای سه ازدواج، یک طلاق! روندی که هم‌چنان ادامه دارد. برهمه ما واضح و مبرهن است که ازدواج، بر بستر یک توان اقتصاد حداقلی رخ می‌دهد و نیاز به شغل و تامین مالی دارد.اگر میزان ازدواج در جامعه کم شده و اگر این اپ دولتی، در جهت افزایش ازدواج ایجاد شده، ابتدا باید این نکته مهم را در نظر داشته و حل کرده باشد؛ جوانان جامعه ما، به ویژه در سطوح تحصیل کرده، اغلب بیکاراند، هنوز با خانواده مرجع خود زندگی می‌کنند و اگرهم شغلی دارند، میزان درآمدشان با شرایط فعلی اقتصادی کشور، تنها کفاف مخارج خودشان را می‌دهد، آن‌هم به شرطی که هم‌چنان در خانه پدری یا مادری بمانند. یعنی این‌که یک جوان دارای شغل هم این روزها، از خرید که ابدا، از اجاره یک مسکن بسیار معمولی هم عاجز است و درست این‌جاست که «عقلانیتی» که این اپ ادعای آن‌را در مورد ازدواج دارد، زیر سوال می‎‌رود؛ بدون این مقدمات ذکر شده، طبیعی است که بیشتر استقبال کنندگان از این اپ، افراد میانسالِ مجرد شده باشند و یا دهه شصتی‌هایی که برخی مسئولان، با بی‌رحمی تمام آنان را «مجردان قطعی» می‌نامند و روزنه‌های امید به زندگی را بر آنان می‌بندند. شاید برای «مجردان قطعی» در این اپ، فرجی حاصل شده و به سر و سامان برسند!

 

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مریم
-
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰
0
مقاله این وب سایت در جهت تخریب برنامه همدم نوشته شده، یه جوری همه مشکلات جامعه سر این برنامه خالی شده، در صورتیکه ایجاد این برنامه لازم، من تازه عضو شدم و ساختار برنامه اش رو میپسندم، میشه قبل از قرار حضوری تماس تصویری با شخص گرفت یا عکس رد و بدل کرد، به هر حال برنامه های اینترنتی هدف اصلی شون ایجاد شرایطی که به خاطر مسافت یابه راحتی قابل دسترسی نیست. اگه تبلیغات مثبتی انجام بشه و مردم شروع کنند به استفاده از این برنامه می‌فهمند مثل همه تکنولوژی ها کار انتخاب را ساده تر و راحت تر کرده. ایران ساخته نمیشه مگه با حمایت مردم از کارهای خوبی که صورت گرفته، هر چند برای کاستی ها هم باید اعتراض و انتقاد کرد
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!