پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۴۸۲۰۳

راه حل عجیب برای افزایش جمعیت!

راه حل عجیب برای افزایش جمعیت!
اگر وضعیت معیشتی مردم و مشکلات اقتصادی کشور، روزنه امیدی بود تا دولتمردان به میزمذاکره برگردند اما امروز نگاه خطرناکی در بین برخی شکل گرفته که نه تنها فقر و مشکلات اقتصادی تهدید نیست ،بلکه فرصتی است تا برخی مسائلی که از نظرشان اولویت دارد حل شود . در واقع مشکلات اقتصادی فرصتی است تا کشور مشکل رشد جمعیتی خود را حل کند و به سطح مطلوب باروری برسد . به عبارت دیگر هر چه جامعه فقیرتر و کم‌برخوردارتر باشد رشد جمعیتی در آن بالاتر خواهد بود

این روزها تفکرات در اطراف دولت شکل گرفته که تمایل و عجله‌ای به شروع مذاکرات و انجام توافق ندارد و به رغم تمام هشدارها از بابت وضعیت معیشتی مردم همچنان نگاه غرب ستیزانه و ضدمذاکراتی خود را حفظ کرده است و این موضوع حتی منجر به واکنش نماینده کشور روسیه نیز شده است. حتی در این روزها شاهدیم که رسانه‌های منتسب به این جریان ابایی از این ندارند که نامه‌های دولت قبل را در آستانه سفرها و مذاکرات خود با طرف‌های اروپایی نشان دهند که درست یا غلط، بگویند که خزانه خالی است و کفگیر به ته دیگ خورده است و به قول معروف دست پایین را در مذاکرات داشته باشند. اما وقتی هدف، «مذاکره» ، «بازگشت به برجام» و یا «توافق» نباشد هر خبری از فقر و بدبختی کشور اعلام شود برای این افراد نگران‌کننده نیست ، چون شاید مانند ادوار گذشته می‌خواهند بیانیه بخوانند و اندرز بدهند و برای این کارها دست بالا و پایین داشتن مهم نیست.

 

با این حال اگر وضعیت معیشتی مردم و مشکلات اقتصادی کشور ، روزنه امیدی بود تا دولتمردان به میزمذاکره برگردند اما امروز نگاه خطرناکی در بین برخی شکل گرفته که نه تنها فقر و مشکلات اقتصادی تهدید نیست ،بلکه فرصتی است تا برخی مسائلی که از نظرشان اولویت دارد حل شود . به عنوان نمونه وقتی بر اساس مطالعاتشان در کشورهایی که سطح اقتصادی پایینی دارند زاد و ولد بیشتر است و کشورهایی که از نظر سطح درآمد خانواده بالاتر هستند ، تعداد فرزندان کمتری دارند ، آنگاه مشکلات اقتصادی فرصتی است تا  کشور مشکل رشد جمعیتی خود را حل کند و به سطح مطلوب باروری برسد . به عبارت دیگر  هر چه جامعه فقیرتر و کم‌برخوردارتر باشد رشد جمعیتی در آن بالاتر خواهد بود و چه مثالی بهتر از کشورهای همسایه که به رغم مشکلات اقتصادی شدید و جنگ و ناآرامی ، اما رشد جمعیتی بالایی دارند.

 

حتی دیگر احتیاجی نیست این موضوع را آهسته بیان کرد و می‌بینیم که اعلام عمومی این تفکر نیز صورت  می‌گیرد و وقتی بدانیم گوینده این خبر که از مداحان کشور است خود از دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق نیز هست که اکثر همکلاسی‌های او پست‌های کلیدی در کشور را در اختیار دارند آنگاه باید نگران باشیم که این موضوع می‌تواند نگاه اغلب دولتمردان کشور هم باشد.

IMG-20211030-WA0008

این تفکر غلط امروز از شما می‌پرسد ؛ «آیا اگرمشکلات اقتصادی حل شود ، مردم به سمت فرزندآوری می‌روند؟» و خود پاسخ می‌دهند «نه » فردا ممکن است بپرسند ؛ «آیا اگر مشکلات اقتصادی حل شود، مردم به سمت معنویت می‌روند؟ » و باز پاسخ دهد «نه»  یا «آیا اگرمشکلات اقتصادی حل شود مردم به سمت کاندیدای مورد نظر ما می‌روند؟ نه» و هزاران سوال دیگری که می‌تواند ادامه وضع موجود و گرفتاری مردم را توجیه کند و اولویت حل مشکلات اقتصادی کشورکنار رود و به جای من و شما تصمیم گرفته شود ، که ممکن است رسیدن به یک زندگی مطلوب برای آحاد جامعه ،‌آنان را از اهدافی که این افراد برایشان انتظار دارند دور کند و خواسته‌های مردم تبدیل به خواسته‌های نامعقولی شود که بعدها ممکن است دردسر ایجاد کند.پس اینبار این افراد از خود می‌پرسند «آیا باید مذاکره کنیم و به توافق برسیم» و البته اینبار هم پاسخ «نه» است.

باید گفت داشتن یک زندگی با سطح درآمد مطلوب «حق» تمام مردم کشوراست و محروم کردن آنان از این «حق» به بهانه‌هایی همچون فرزندآوری و ... بزرگترین ظلم و خیانت به کشور و جامعه است. تفکری که انتظار دارند ما کمتر «بخوریم» یا به خود «لُنگ» ببندیم تا عده ای به اهداف خود برسند نمی‌تواند تفکر اسلامی یا دینی باشد . رفاه و آسایش «حق» همه مردم این سرزمین است.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!