پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۸۸۶

سیستان‌وبلوچستان در رتبه اول فوتی‌ها

سیستان‌وبلوچستان در رتبه اول فوتی‌ها
روند بیماری کرونا در عمده استان های کشور رو به صعود است. همچنین در هفته اخیر شاهد افزایش موارد بستری مثبت و افزایش فوتی ها بوده ایم و این موضوع نگرانی از خطرناکتر شدن پیک پنجم کرونا را در کشور افزایش می دهد؛ پیکی که می تواند همراه با تنزل آمار رعایت پروتکل های بهداشتی، خانواده های زیادی را داغدار کند.

تاکنون در دنیا ۱۹۰ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۱۳ مورد ابتلا به کرونا شناسایی شده است که از این تعداد ۱۷۳ میلیون و ۵۰۸ هزار و ۳۷۳ مورد بهبود یافته، اما چهار میلیون و ۹۱ هزار و ۹۹۶ نفر جان‌شان را از دست داده‌اند. در کشور ما نیز طبق آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۵۰۱ هزار و ۷۹ نفر رسید که از این تعداد سه میلیون و ۱۱۸ هزار و ۳۴۸ نفر از بیماران، بهبود یافته‌اند، اما متاسفانه ۸۶ هزار و ۹۶۶ نفر از هموطنان‌مان جان‌شان را از دست داده‌اند.

در عین حال که بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۵ میلیون و ۸۹۱ هزار و ۳۸۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۲۵۲ هزار و ۲۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۴۰۶ دُز رسیده است.

گردش "دلتا" در کل کشور 

در عین حال در حال حاضر ویروس کرونای دلتا که گونه هندی ویروس کرونا است، در کشورمان در گردش است. ویروسی که پیک آن از استان‌های جنوبی و شرقی آغاز شد و به سرعت سایر مناطق کشور را هم درنوردید. به طوری که به گفته وزارت بهداشتی‌ها قدرت سرایت آن بیشتر بوده و می‌تواند به سرعت در کشور شیوعی بیش از آنچه در پیک‌های قبلی دیده‌ایم، پیدا کند. این درحالی است که کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۵۰ درصد نیز نگرانی‌های زیادی را در زمینه گسترش بیماری، افزایش مبتلایان و البته افزایش میزان بستری ایجاد کرده است.

باید توجه کرد که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر  ۱۶۹ شهر در وضعیت قرمز و ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی به سر می‌برند. بر این اساس از بیش از ۵۰۰ شهر ما تنها ۱۱۳ شهرمان زرد است که این نشان دهنده گسترس بالای ویروس در سطح کشور و روند افزایشی میزان ابتلا است.

پیک پنجم همچنان در شاخه صعودی

شهرهای قرمز جدید

این درحالی است که به گفته دکتر علیرضا ریسی- سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، روند بیماری در کشور در پیک پنجم همچنان سیر صعودی دارد و هنوز هیچ استانی به قله پیک نرسیده و هنوز در شاخه صعودی این خیز جدید هستیم.

به گفته وی، در حال حاضر در شهرهای جنوبی، استان‌های شرقی کشور اعم از بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان، یزد و... موارد همچنان افزایشی بوده و استان‌های تهران و البرز هم موارد بیماری در حال افزایش است. از طرفی موارد بیماری در شهرهای شمالی نیز اعم از گلستان، مازندران و گیلان در حال افزایش هستند.

بر این اساس شهرهای میانه در استان آذربایجان شرقی، شهرضا، لنجان، نائین در استان استان اصفهان، فردیس و نظرآباد در استان البرز، قدس، ملارد، پیشوا در استان تهران، بیرجند، طبس در استان خراسان جنوبی، درگز، سبزوار، سرخس، کاشمر، گناباد در استان خراسان رضوی، شوش در استان خوزستان، سمنان در استان سمنان، ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان، خنج در استان فارس، البرز، بوئین زهرا، تاکستان، قزوین در استان قزوین، قم در استان قم، بروجرد در استان لرستان، بابلسر، تنکابن در استان مازندران، ساوه در استان مرکزی، ملایر، نهاوند، کبودرآهنگ در استان همدان، زرند در استان کرمان، کنگاور در استان کرمانشاه، کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویر احمد، بندرگز، ترکمن، رامیان، مراوه تپه، کلاله در استان گلستان و ابرکوه در استان یزد در شرایط قرمز قرار گرفته‌اند.

افزایش ۱۸.۵ درصدی فوت در کشور در هفته ۷۳ اپیدمی کرونا

همچنین بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ۱۸ تا ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۰ مقارن با هفته ۷۳ اپیدمی در کشور، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده در کشور ۱۲۱۸۳۶ مورد بوده است. همچنین تعداد موارد بستری جدید ۱۴۶۹۳ مورد بوده است و تعداد فوتی‌های جدید طی این مدت ۱۱۹۵ مورد بوده است.

بر این اساس شاهد افزایش ۲۴.۶ درصدی در موارد مثبت سرپایی، افزایش ۳۴.۷ درصدی در موارد بستری مثبت و افزایش ۱۸.۵ درصدی در تعداد بیماران فوت شده، در هفته اخیر نسبت به هفته ماقبل بوده‌ایم.

وضعیت استان هایی که بیشترین صعود را دارند

تهران

در استان تهران نیز تعداد موارد مثبت سرپایی شناسایی شده طی این هفته ۱۲۴۷۹ مورد، تعداد موارد بستری جدید ۲۹۶۷ مورد و تعداد موارد فوتی از ۱۸ تا ۲۴ تیر ماه ۲۳۲ مورد بوده است.

بر این اساس در تهران نیز افزایش ۱۰.۵ درصدی در موارد مثبت سرپایی، افزایش ۳۱ درصدی در موارد بستری مثبت و افزایش ۴۳ درصدی در تعداد بیماران فوت شده را در هفته اخیر نسبت به هفته ماقبل شاهد بوده‌ایم.

همچنین در هفته اخیر موارد بستری و موارد فوت استان تهران افزایش بارز داشته است. بروز موارد بستری و میزان مرگ و میر از متوسط کشور بیشتر شده است.

البرز

روند بستری و فوت استان در هفته اخیر افزایش یافته و بروز موارد بستری و میزان مرگ و میر از متوسط کشور بیشتر است.

ایلام

در این استان تداوم روند افزایش بارز موارد بستری مشاهده می‌شود و موارد فوت استان هم اندکی افزایش یافته است. در این هفته میزان بروز موارد بستری در این استان از متوسط کشور بیشتر و میزان بروز مرگ و میر از متوسط کشوری کمتر است.

کرمان

در هفته اخیر افزایش بارز موارد بستری در این استان مشاهده می شود و موارد فوت نیز افزایش یافته است. بروز موارد بستری و مرگ و میر همچنان بیش از متوسط کشوری است.

یزد

در هفته اخیر روند افزایش بارز موارد بستری استان مشاهده می‌شود، اما میزان فوت ثابت مانده است. میزان موارد بستری و میزان مرگ و میر استان از حد متوسط کشوری بیشتر شده است.

مازندران

در هفته اخیر افزایش بارز روند بستری و فوت مشاهده می شود. میزان بروز موارد بستری در این استان از متوسط کشور بیشتر شده و میزان مرگ و میر استان هم به حد متوسط کشور صعود کرده است.

هرمزگان

موارد بستری استان افزایش بارز دارد و موارد فوت نیز افزایش یافته است. میزان بروز موارد بستری و میزان مرگ و میر با فاصله زیاد بیش از متوسط کشور است.

سمنان

روند بستری در هفته اخیر افزایش بارز و فوت نیز افزایش یافته است. میزان بروز موارد بستری ناگهان از متوسط کشور بیشتر شده و میزان فوت استان به حد متوسط کشور صعود کرده است.

بوشهر

موارد بستری افزایش بارز یافته، اما موارد فوت کاهش یافته است. میزان بروز موارد بستری و میزان مرگ و میر همچنان از متوسط کشوری بیشتر است.

گلستان

روند بستری در هفته اخیر افزایش بارز یافته ولی فوت کاهش یافته است. میزان بروز بستری استان ناگهان از متوسط کشور بیشتر شده، اما مورتالیتی از متوسط کشوری کمتر است.

قم

در هفته اخیر افزایش بارز روند بستری و موارد فوت استان مشاهده می شود. بروز موارد بستری و میزان مرگ ومیر از متوسط کشو بیشتر شده است.

همدان

در هفته اخیر افزایش بارز موارد بستری مشاهده می‌شود، اما موارد فوت ثابت مانده است. بروز موارد بستری از متوسط کشوری بیشتر اما میزان مرگ و میر از متوسط کشوری کمتر است.

خراسان جنوبی

در هفته اخیر موارد بستری افزایش و فوت نیز افزایش یافته است. بروز موارد بستری و میزان مرگ و میر به حد متوسط کشوری صعود کرده است.

سیستان و بلوچستان

در هفته اخیر روند افزایش موارد بستری ادامه داشته، اما فوت اندکی کاهش یافته است. بروز موارد بستری از متوسط کشور پایین‌تر آمده، اما مورتالیتی (مرگ و میر) با فاصله زیاد از متوسط کشور همچنان در رتبه اول است.

خوزستان

موارد بستری در این هفته افزایش بارز یافته، اما موارد فوت استان مختصری کاهش یافته است. بروز موارد بستری و مرگ و میر استان از متوسط کشوری کمتر است.

فارس

در این هفته افزایش موارد بستری و فوت استان مشاهده می شود. میزان بروز موارد بستری هنوز از متوسط کشوری کمتر است، اما میزان مورتالیتی به حد متوسط کشور صعود کرده است.



منبع:ایسنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!