جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۴۴۰۵۴
اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با فراز:

آقای «کلانتری» حاشا به غیرت و مردانگی شما!

آقای «کلانتری» حاشا به غیرت و مردانگی شما!
یکی از کارشناسان حوزه محیط زیست معتقد است که دریاچه ارومیه کاملا خشک شده است و تنها لکه‌هایی از آب در آن دیده می‌شود با این شرایط نیازی به اعزام خبرنگاران نبود.

محیط زیست رو به نابودی ایران همواره خبرهای غیرقابل پیش‌‌بینی دارد. از دست‌گیری فعالان محیط زیست تا فوت ۲ خبرنگار در راه دریاچه خشک شده ارومیه. پیش از اینکه حسن روحانی در سال ۹۲ کلید ساختمان ریاست جمهوری را به دست بگیرد وعده داده بود که دولت او محیط زیستی خواهد بود ولی در ادامه با سیاست‌هایی رایجی که در سازمان موسوم به محیط زیست وجود دارد نه‌تنها هیچ بهبودی حاصل نشد بلکه هم خشک‌سالی افزایش یافت و هم جنگل‌های ایران از حریق‌های سریالی در امان نماند و همچنین در سایر حوزه‌ها هم نتوانستیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار فراز، اگر بخواهیم کارنامه سازمان حفاظت محیط زیست دولت تدبیر و امید را بررسی کنیم می‌بینیم که تفاوت چندانی با دولت‌های قبل نکرده است. او در ابتدا از معصومه ابتکار، معاون دولت اصلاحات برای سامان دادن به وضعیت محیط زیست ایران یاری گرفت ولی بعد از اینکه او را راهی معاونت امور زنان و خانواده کرد عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه و وزیر ادوار گذشته کشاورزی را به‌عنوان معاون محیط زیست خود معرفی کرد. 

اگر نگاهی به کارنامه معصومه ابتکار و عیسی کلانتری بیندازیم می‌بینیم که این ۲ نفر نمی‌توانستند گره‌ از وضعیت کنونی محیط زیست ایران باز کنند و انتصابات در این معاونت کاملا سیاسی بوده است و حالا به نظر می‌آید با فوت ۲ خبرنگار این حوزه و بی تفاوتی مسوولان به این رخ‌داد تلخ آنچه می‌بیاد از اهمیت محیط زیست برای مسوولان سیاسی می‌فهمیدیم، عریان‌تر شد!

برخی بر این گمانند که سیاست‌های غلط معصومه ابتکار در سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین برنامه‌ریزی‌های اشتباه در دوران وزارت کلانتری در بخش کشاورزی وضعیت اکوسیستم ایران را با خطر از بین رفتن حیات تهدید می‌کند.

در این مورد بیشتر بخوانید:

http://از چینی‌ها چه می‌گیریم که تخریب محیط زیست را جبران کند؟

http://فراز گزارش می‌دهد: دریاچه ارومیه احیا نشده است

http://سهم ناچیز محیط زیست از بودجه1400

http://اسماعیل کهرم: از دفتر رهبری با من تماس گرفتند و من آدرس محلی که خاک آن قاچاق می‌شد را دادم!

http://هدر رفت آب به «قطع حیات» در ایران می‌انجامد

حالا سوال این‌جاست که همکاران ما برای چه می‌خواستند به دریاچه خشک شده ارومیه سفر کنند و اینکه در آنجا چه چیز را باید به تصویر می‌کشیدند و به قلم می‌آوردند؟

یکی از کارشناسان حوزه محیط زیست معتقد است که دریاچه ارومیه کاملا خشک شده است و تنها لکه‌هایی از آب در آن دیده می‌شود با این شرایط نیازی به اعزام خبرنگاران نبود.

اسماعیل کهرم، مشاور سابق سازمان حفاظت محیط زیست و تحلیل‌گر مسایل محیط زیست ایران در پاسخ به این سوال که اتوبوس فرسوده خبرنگارانی که قرار بود به دریاچه ارومیه برسد به‌دنبال چه چیز بودند، به خبرنگار فراز می‌گوید: «از ابتدای شروع به کار دولت، روحانی بر اهمیت احیای دریاچه ارومیه تاکید داشت و این موضوع را در اولین جلسه هیات دولت مطرح کرد تا به نوعی حل این چالش را در راس کار قرار بدهند. بعد از اینکه «معصومه ابتکار» به‌عنوان رییس سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شد با هلی‌کوپتر وزارت نیرو بر فراز دریاچه بی‌آب ارومیه گشتی زد تا نشان دهند که این موضوع برایشان اهمیت دارد. این بدان معنا است که از ابتدا در حال تبلیغ در این خصوص بودند. در نتیجه همه ما از ابتدا شروع به کار دولت منتظر بودیم که این دریاچه مجددا پر آب شود.»

او در همین خصوص و با انتقاد از سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه می‌دهد: «من نمی‌دانم دریاچه‌ای که خشک خشک شده است و اثری از آب در آن نیست چه نیازی به این حجم خبرنگار دارد. بر اساس شواهد سازمان حفاظت محیط زیست و شخص عیسی کلانتری برای اینکه نشان دهد که چه عمل‌کردی در خصوص احیای دریاچه ارومیه داشته است خبرنگاران را به دریاچه ارومیه کشاند تا از آنها بخواهد از دریاچه احیا شده گزارش تهیه کنند. چند هفته پیش از این حسن روحانی گفته بود که تا پایان مدت ریاست جمهوری عمق آب دریاچه را به یک متر خواهیم رساند.»

این تحلیل‌گر مسایل محیط زیستی با خاطرنشان کردن خشکی ۸۰ درصدی دریاچه ارومیه اضافه می‌کند: «سطح دریاچه ارومیه تقریبا مسطح است و می‌توان نقاط انگشت‌شماری را یافت که عمق آب به یک متر می‌رسد ولی این موضوع شامل همه نقاط دریاچه نمی‌شود. چندی پیش در راه بازگشت از یک سفر اروپایی هنگامی که از فراز دریاچه ارومیه می‌گذشتم صحنه تخلی را دیدم که در رسانه‌ها منتشر نمی‌شود. می‌توانم بگویم که حدود ۸۰ درصد دریاچه ارومیه کاملا خشک بود و تنها لکه‌هایی از آب در آن باقی مانده است و باتوجه به افزایش دمای هوا در تابستان و سرعت بالای تبخیر آب به تدریج آن لکه‌ها هم از بین خواهند رفت.»

او با ابراز تاسف در مورد فوت ۲ خبرنگار در حادثه اعزام خبرنگاران به دریاچه ارومیه ادامه می‌دهد: «حادثه حزن‌انگیزی بود که امیدوارم دیگر چنین مواردی رخ ندهد. مطمعن باشید اگر تنها یک مسوول سازمان در آن اتوبوس حضور داشت نه‌تنها از ماشین فرسوده استفاده نمی‌کردند بلکه حتما بادیگارد و تیم‌های محافظتی در مسیر راه، کنارشان حرکت می‌کردند تا اتفاقی رخ ندهد. اگر دولت و سازمان حفاظت محیط زیست می‌خواهند عمل‌کرد مثبت خود را نشان دهند می‌توانند از همان هواپیمایی که معصومه ابتکار را بر فراز دریاچه ارومیه برده بودند برای فیلم‌برداری استفاده کنند، چه نیازی به خبرنگاران بود؟»

کهرم با کنایه‌ای به عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: «باتوجه به اینکه می‌توانستند از یک اتوبوس سالم با راننده حرفه‌ای در این سفر استفاده کنند و همچنین نوع نشستن و بی‌تفاوتی کلانتری روبه‌روی خبرنگارانی که دوستان و همکاران خودشان را از دست داده بودند، باید خطاب به او بگوییم آقای کلانتری «حاشا به غیرت و مردانگی» شما که نتوانستنید فرزندان مردم را به سلامت تا تهران برسانی. حالا آقایان بمانند و وجدانشان که چرا خبرنگاران را با برنامه‌ریزی می‌خواستند به دریاچه خشک شده ارومیه برسانند.»

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!