سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
شنبه ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۴۴۰۴۳

تبدیل شدن ایران به قطب انرژی منطقه

تبدیل شدن ایران به قطب انرژی منطقه
شرکت برق حرارتی نسبت به انتشار خبری با عنوان «تلاش نزدیکان روحانی برای وارد کردن کارخانه ورشکسته انگلیسی/تبدیل شدن ایران به قطب انرژی منطقه را دنبال می‌کنیم» واکنش نشان داد.

به گزارش فراز، شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی پیرو انتشار مطلبی با عنوان" تلاش نزدیکان روحانی برای وارد کردن کارخانه ورشکسته انگلیسی/تبدیل شدن ایران به قطب انرژی منطقه را دنبال می‌کنیم"  توضیحاتی را ارائه کرد.

مشروح این توضیحات به شرح ذیل است:

1- به رغم مباحث مندرج در این مطلب  با عنوان "بی‌مهری دولت به صنعت آب و برق" باید خاطر نشان کرد که در دولت یازدهم و دوازدهم مجموعا بالغ بر 13800 مگاوات ظرفیت جدید برق حرارتی به بهره برداری رسیده است.  از این میزان حدود 5400 مگاوات در دولت یازدهم و 8400 مگاوات در دولت دوازدهم به بهره برداری رسیده است. همچنین در این دولت سرمایه ­گذاری لازم به منظور بهره‌برداری از 16600 مگاوات ظرفیت جدید تولید برق حرارتی نیز انجام گردیده که در طی سالیان آینده و دولت­‌های بعدی به بهره برداری خواهد رسید.

2- همچنین در خصوص سوال استفاده از ظرفیت‌های فاینانس خارجی به منظور احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه و عدم استفاده از روش های دیگر تامین مالی موارد زیر به اطلاع رسانده می شود:                                

قرارداد احداث 5050 مگاوات نیروگاه راندمان بالا (کلاس اف) پس از گشایش های حاصل شده به واسطه برجام با استفاده از فاینانس آلمان در دستور کار قرار گرفت. استفاده از منابع مالی خارجی در این طرح و سایر طرح های مشابه زمینه ساز توسعه اقتصادی، رشد صنعتی، اشتغال زایی و افزایش پایداری شبکه سراسری برق کشور می گردید که پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و شروع مجدد تحریم های ظالمانه بر علیه کشور، وزارت نیرو بلافاصله اقدامات جبرانی دیگری را برای حل این چالش انجام داد. از این میان می‌توان به استفاده از ظرفیت های تسهیلات مالی خارجی سایر کشورها اشاره نمود که با تبادل موافقتنامه هایی در خصوص استفاده از این ظرفیت ادامه دارد.

در این حوزه استفاده از ظرفیت فاینانس کشور روسیه نیز در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت که منجر به انعقاد قرارداد احداث نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک گردید. این نیروگاه با استفاده از وام دولتی فدراسیون روسیه و با پیمانکاری شرکت پاورماشینز انجام می گیرد که عملیات اجرایی آن در تاریخ 20 خرداد 1400 شروع گردید.

در راستای تسهیل سرمایه گذاری داخلی در احداث نیروگاه های حرارتی با استناد به بند ت ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه کشور نیز در اقداماتی در حال پیگیری می باشد که منجر به برگزاری مناقصه انتخاب پیمانکار برای نیروگاه 500 مگاواتی محمودآباد گردیده است. در حال حاضر فراخوان مرحله دوم مناقصه برگزار شده و منتظر بررسی های نهایی به منظور انتخاب پیمانکار این ساختگاه می باشد. همچنین در نظر است برای 9700 مگاوات ظرفیت دیگر برق حرارتی نیز مناقصه هایی با استناد به بند مذکور انجام گیرد.

3-  در خصوص بحث اشاره شده با عنوان «اقتصاد مریض صنعت برق» باید اشاره نمود که بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران ساخت نیروگاه به دلیل انباشت بدهی های ناشی از عدم پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی به وزارت نیرو و بخش خصوصی و عدم اجرای قانون حمایت از صنعت برق در سالیان گذشته بوده است.

همچنین در مورد عدم بازپرداخت بدهی سرمایه گذاران به صندوق توسعه ملی باید اشاره نمود که پیگیری های متعددی در دوساله اخیر از سوی وزارت نیرو صورت پذیرفته تا بازپرداخت اقساط سرمایه گذاران به صورت معادل ریالی  و راهکارهای جایگزین صورت پذیرد.

در خصوص استفاده از روش های تامین مالی زیرساخت­ها نیز با توجه به کاهش درآمدهای ارزی کشور و کاهش توان مالی سرمایه گذاران بخش خصوصی، وزارت نیرو اقدامات جبرانی دیگری را در دستور کار خود قرار داده است. از این میان  آنها می توان به استفاده از بازار گواهی ظرفیت، فعالسازی بورس انرژی، استفاده از اوراق مالی اسلامی، ‌اوراق سلف موازی،‌ استفاده از تهاتر نفت دربرابر اجرای طرح های نیروگاهی که به شکل وسیع در دستور کار بوده است و تاکنون برای برخی از طرح ها عملیاتی شده است، اشاره کرد. همچنین اجرای طرح های نیمه تمام در قالب مشارکت عمومی-خصوصی و برنامه ریزی جهت واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه در این راستا در دستور کار وزارت نیرو بوده است.

*اهداف صنعت برق در برنامه ششم توسعه محقق نشد

به گزارش فارس، در شرایطی که در توضیحات شرکت برق حرارتی بر نصب ظرفیت 13800 مگاواتی در طول عمر 8 ساله دولت تدبیر و امید تاکید شده اما بنا بر بند «ت» ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است از طریق وزارت نیرو و به‌واسطه سرمایه‌گذاری مؤسسات عمومی غیردولتی، تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی و یا منابع داخلی شرکت‌های تابعه یا به‌صورت روش‌های متداول سرمایه‌گذاری از جمله ساخت، بهره‌برداری و تصرف (BOO) و همچنین ساخت، بهره‌برداری و انتقال (BOT)، ۲۵ هزار مگاوات به توان تولید برق کشور در طول اجرای این برنامه (از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۰) اضافه کند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!