جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۳۶۴۷۹

فشار به بایدن برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه به هندوستان

فشار به بایدن برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه به هندوستان
شریل گی استولبرگ؛ نیویورک تایمز-مترجم: مونس نظریروز دوشنبه، مقامات اعلام کردند که رییس‌جمهور بایدن تحت فشارهای شدید قصد دارد ۶۰ میلیون دوز واکسن را به خارج از امریکا ارسال کند. خصوصاً به نواحی‌ای نظیر هندوستان که در معرض بحرانی انسانی هستند. بایدن قو

شریل گی استولبرگ؛ نیویورک تایمز-مترجم: مونس نظری

روز دوشنبه، مقامات اعلام کردند که رییس‌جمهور بایدن تحت فشارهای شدید قصد دارد ۶۰ میلیون دوز واکسن را به خارج از امریکا ارسال کند. خصوصاً به نواحی‌ای نظیر هندوستان که در معرض بحرانی انسانی هستند. بایدن قول داده است که به محض تأیید بی‌خطر بودن دوزها از سوی ناظران فدرال، ارسال واکسن‌ها آغاز خواهد شد.

این خبر پس از گفتگوی بایدن با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند منتشر شد. این دو متعهد شدند که «به همکاری نزدیک با یکدیگر برای مبارزه با کووید۱۹ ادامه خواهند داد.» این تصمیم، برای کاخ سفید که تاکنون تمایلی به در دسترس قراردادن واکسن کرونا در مقیاس وسیع نداشت، تغییری قابل ملاحظه محسوب می‌شود.

گروه‌های بهداشت جهانی معتقدند که این تصمیم، تعهد چندان بزرگی را برنمی‌انگیزاند. همین‌طور که به اعتقاد آنها در پشت این تصمیم هدفی پنهان شده: «دوزهای آسترازنکا در کارخانه بالتیمور تولید می‌شوند؛ کارخانه‌ای که به امرجنت (یک شرکت داروسازی امریکایی که در سال 1998، توسط فواد الحبری تأسیس شد) تعلق دارد؛ شرکت امرجنت (Emergent BioSolutions) مدتی‌ست به دلیل وحشت از آلودگی، فعالیت‌هاش را متوقف کرده است.». به عنوان بخشی از تعهدنامه‌ی این شرکت، سازمان غذا و دارو باید گواهی دهد که دوزها، با استانداردهای ایمنی و کیفیت ایالات متحده مطابقت دارند.

آقای بایدن به محض ورود به دفتر ریاست‌جمهوری، عهد کرد که مقام اول در امر بهداشت عمومی جهانی را به ایالات متحده برمی‌گرداند. او اقدامات خاصی را نیز در این زمینه انجام داد: پیوستن به سازمان بهداشت جهانی، تعهدِ کمک مالی 4 میلیارد دلاری به شرکت بیولوجیکال ای. (Biological E.: شرکتی که تولیدکننده‌ی واکسن ارزان در هند است.)، برای تولید حداقل یک میلیون دوز واکسن کرونا تا پایان سال 2022. اما رئیس‌جمهور در تصمیم خود برای ارسال واکسن به خارج از کشور ثابت‌قدم است. تأمین مالیِ این اقدام توسط مالیات‌دهندگان امریکایی انجام می‌شود. بایدن اعلام کرده است که به کشورهای دیگر کمک می‌کند؛ اما تنها زمانی این کار را انجام خواهد داد که تمام امریکاییان حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند. (البته بایدن ماه گذشته برای کشورهای مکزیک و کانادا، استثناء‌های محدودی قائل شده است.)

حالا که گزارش‌های ارسالی از برخی ایالات امریکا حاکی از این است که همه یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، و واکسن‌های موجود، از حد مورد نیاز افراد بیشتر بوده است، کمپین واکسیناسیون امریکا در نقطه‌ی عطفی قرار گرفته و به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور تمایل بیشتری برای ارسال دوزهای اضافی به خارج از کشور پیدا کرده است. این موضوع خصوصاً در مورد واکسن آسترازنکا، که استفاده از آن در ایالات متحده مجاز نیست، صدق می‌کند.

با گذشت بیش از یک سال از بروز همه‌گیری، در حالی که آمار شیوع در ایالات متحده رو به کاهش گذاشته، کماکان شاهد تداوم سیر صعودی ابتلا در سطح جهان هستیم. این بحران تنها هند را در بر نمی‌گیرد. برزیل که بالاترین میزان تلفات کووید 19 را در سطح جهان داشته است، حالا با اپیدمی گرسنگی روبه‌روست. در ترکیه نیز که در شاخص موارد ابتلای روزانه در رتبه‌ی چهارم جهان قرار گرفته است، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور، دستور سه هفته تعطیلی عمومی، تعطیل‌شدن مشاغل غیرضروری و اعزام تمامی دانش‌آموختگان به منزل را صادر کرده است.

حالا لیبرال‌های کپیتول هیل و سازمان حمایت بهداشت جهانی، با توجه به دامنه‌ی بحران اعلام کرده‌اند که رئیس‌جمهور مکلف است اقدامات بیشتری انجام دهد. آقای مودی در تماس روز دوشنبه، رئیس‌جمهور را برای کنترل ثبت اختراع داروها و حقوق مالکیت معنوی آنها تحت فشار قرار داد. این اتفاق در حالی افتاد که لیبرال‌ها در حال اتهام‌زنی به بایدن برای سوءاستفاده از شرکت‌های دارویی و منافع مادی آنها هستند.

اِیژیا راسل، مدیر اجرایی سازمان بهداشتی گپ (سازمانی جهانی برای حمایت از درمان ایدز) گفت: «شصت ملیون دوز! این رقم نشان از موج چهارمی دارد که اتفاقاً قربانیانش هم کم نخواهند بود.» راسل با استناد به مصاحبه‌ای که آقای بایدن با فعال بهداشتی آدی بارکان داشت، گفت که بایدن قول داده است که حقوق مالکیت معنوی، مانعی برای دسترسی به واکسن موفق کووید 19 نباشد.

روز دوشنبه، خبرنگاری، از مقامات ارشد دولت بایدن سؤال کرده بود که آیا «تعهد اخلاقی»‌ای برای کاهش محدودیت‌های ثبت اختراع برای آنها وجود دارد یا نه. مقامات نیز پاسخ داده بودند که اطلاعات جدیدی در این زمینه ندارند. اما جن پسکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، از پاسخ رئیس‌جمهور دفاع کرده بود.

خانم پسکی گفت: «ایالات متحده، یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌کنندگان خدمات کمکی در بیماری همه‌گیر کرونا، در اقصی‌نقاط جهان و از جمله هند بوده است. و ما طی چند روز اخیر، گام‌های قابل ذکری را در رفع نیازهای فوری آنها برداشته‌ایم.»

هند در وضعیت وخیمی قرار دارد. این کشور در حال تجربه‌ی بدترین بحرانی است که هر کشوری از زمان آغاز همه‌گیری به خود دیده است. بیمارستان‌ها اشباع شده‌اند. و بیماران در حالی که انتظار پزشک را می‌کشند، می‌میرند. روز دوشنبه، هند، برای پنجمین روز متوالی، رکورد بیشترین میزان ابتلای روزانه به بیماری کرونا را شکست؛ 353000 مورد جدید. و افزایش 2812 مورد مرگ‌و‌میر و رسیدن آمار کلی قربانی‌ها به بیش از 195000 نفر. کارشناسان معتقدند در عدد گزارش‌شده کوچک‌نمایی شده است.

تام هارت، سرپرست مدیر اجرایی کمپین ONE (سازمانی غیرانتقاعی که کارش ریشه‌کن کردن فقر در سطح جهانی است)، گفته است: «بحران هند، فاجعه‌ای انسانی است که دارد مقابل چشمان‌مان اتفاق می‌افتد.» تحلیل قراردادهای امضاشده توسط جدیدترین سلف آقای بایدن نشان می‌دهد که دولت فدرال 550 میلیون دوز واکسن بیشتر از پوشش کل امریکایی‌ها، تأمین کرده است. با آمار نگران‌کننده‌ای که از شیوع این بیماری در سطح جهان به دست می‌رسد، کارشناسان بهداشت عمومی گفته‌اند که واکسیناسیون مردم در خارج از کشور، نه‌تنها یک وظیفه‌ی اخلاقی است، بلکه برای محافظت از امریکایی‌ها نیز لازم و ضروری می‌باشد. جی استیون موریسون، مدیر مرکز سیاست جهانی بهداشت در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، عنوان کرد که بایدن باید دید گسترده‌تری به نحوه‌ی ارائه‌ی کمک‌های جهانی ایالات متحده داشته باشد.

آقای موریسون گفت: «ما در مقابل این مشکلات عظیم و پیچیده، رویکردی موقت، واکنشی و کوتاه‌مدت اتخاذ کرده‌ایم.» او در روز دوشنبه اعلام کرد: «گام بعدی توسط دولت بایدن، تعامل کامل در سطح بین‌المللی، برای رفع شکاف وخیم واکسن است.»

مقامات ارشد دولت بایدن، در کنفرانسی تلفنی با خبرنگاران در روز دوشنبه اعلام کردند که این دولت علاوه بر تعهد مالی به تأمین واکسن بین‌المللی موسوم به کوواکس، قصد دارد مبلغی معادل 11.5 میلیارد دلار توسط کنگره را به عنوان بخشی از بسته‌ی محرک 1.9 تریلیون دلاری، برای تأمین واکسن و کمک به کشورهای دیگر در مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید 19 اختصاص دهد.

اما مقامات به پرسش‌هایی که مرتبط با اغماض در حق ثبت اختراع واکسن‌های کووید 19، فایزر-بیوان‌تک و مدرنا (واکسن مدرنا واکسنی است که با مشارکت دولت فدرال تهیه شده است) بودند، پاسخی نداده‌اند.

اعلان روز دوشنبه در مورد واکسن آسترازنکا، تنها یک روز پس از آن انجام شد که دولت از مراحل کمک به هندوستان رونمایی کرده بود: تسهیل راه صادرات مواد اولیه برای ساخت واکسن، تأمین دارو، تأمین کیت‌های تست تشخیص سریع، تهویه‌کننده‌های هوا و تجهیزات محافظت شخصی.

تیم منینگ، هماهنگ‌کننده‌ی تأمین کاخ سفید در کووید 19، روز دوشنبه در توئیتر به توضیح این طرح پرداخته و نوشت: «دولت، در نحوه‌ی تأمین واکسن‌های مورد نیاز هند، تغییر جهت ایجاد کرده و آن را به تلاش در تولید واکسن در خود هندوستان معطوف کرده است. دولت بایدن اعلام کرده است که به هند برای تولید واکسن بیشتر یاری خواهد رساند.»

اما این که آیا این واکسن‌ها واقعاً به هند خواهند رسید و چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد، هنوز مشخص نیست. مقامات دولتی در مورد اعطای این واکسن‌ها به هیچ کشور خاصی متعهد نمی‌شوند. خانم پسکی گفت که در صورت تأیید 10 میلیون واکسن تولیدی کارخانه‌ی بالتیمور، توسط سازمان غذا و دارو، طی «هفته‌های آینده» 50 میلیون دوز واکسن دیگر در پروسه‌ی مراحل مختلف تولید قرار خواهند گرفت.

خانم پسکی گفت: «در حال حاضر ما صفر دوز واکسن آسترازنکا در اختیار داریم.»

نیویورک تایمز گزارشات مفصلی در مورد مشکلات این کارخانه ارائه داده است. اینکه این کارخانه مجبور شده از ماه اکتبر تا ژانویه، میلیون‌ها دوز واکسن آسترازنکا را دور بریزد. و بعد از آن هم به دلیل نگرانی از احتمال آلودگی، 15 میلیون دوز واکسن ساخته‌شده توسط جانسون‌اند‌جانسون را دور انداخته است.

واکسن آسترازنکا، برخلاف واکسن‌های مدرنا، فایزر و جانسون‌اند‌جانسون، از سوی سازمان غذا و دارو، مجوز استفاده‌ی اضطراری دریافت نکرده است. همراه با اعلام آزادسازی این واکسن‌ها، مقامات دولت بایدن تصدیق کرده‌اند که در ایالات متحده نیازی به این واکسن‌ها نیست.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!