جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۴۵۹۵۱
دکتر هادی یزدانی در گفتگو با فراز توضیح داد

«رمدسیویر» چقدر موثر است؟

«رمدسیویر» چقدر موثر است؟
در شرایطی که با وجود تلاش‌های بسیار، هنوز روش درمان قطعی و صد در صد برای ویروس کرونا- به ویژه سویه‌های گوناگون و در حال جهش آن- شناخته نشده است، بحث در مورد میزان اثربخشی داروهای مختلف، به یکی از مسایل حساسیت‌برنگیز و مورد توجه افکار عمومی تبدیل شده است.

وضع هنگامی پیچیده‌تر می‌شود که پای قیمت دارو و پوشش بیمه‌ای نیز به میان بیاید. «رمدسیویر» یکی از این داروهاست که این روزها بحث برانگیز شده و اطلاعات ضد و نقیضd در مورد آن در رسانه‌های منتشر می‌شود.  رمدسیویر در اصل به عنوان درمانی برای ویروس ابولا ساخته شد. این یک داروی ضدویروسی است و به آنزیم‌هایی که ویروس برای تکثیر در درون سلول‌های ما به آن نیاز دارد حمله می‌کند.

 

در ماه‌های نخستین آغاز همه‌گیری کرونا، اداره غذا و داروی آمریکا به داروی رمدسیویر با هدف تسریع درمان کرونا مجوز اضطراری داد. این سازمان می‌گفت فواید این دارو بر مضرات صدور مجوز زودهنگام برای آن می‌چربد و به همین دلیل با توجه به وضعیت اضطراری ناشی از اپیدمی ویروس جدید کرونا به آن مجوز تولید می‌دهد. این همان دارویی بود که برای درمان بیماری کرونای «دونالد ترامپ» رییس جمهوری پیشین آمریکا به کار رفت. اتحادیه اروپا نیز استفاده از آن را برای کمک به درمان بیماران مبتلا به کووید۱۹ و تحت شرایط خاص مجاز اعلام کرد. چندی بعد اما یک پژوهش سازمان بهداشت جهانی نشان داد در مواردی که رمدسیویر برای کاهش عوارض ناشی از ابتلا به کووید۱۹ به کار برده شده، در بهبود بیمار تاثیر ناچیزی داشته است. این چالش علمی اکنون به ایران رسیده است و در کنار بحث‌های گاه ضد و  نقیض رسانه‌ای، در مواردی موجب کمبود آن در داروخانه‌ها و حتا به وجود آمدن بازار سیاه شده است.

 

دکتر «هادی یزدانی» در این خصوص به خبرنگار «فرار» می‌گوید: «دارویی رمدسیویر تاییدیه‌ WHO (سازمان بهداشت جهانی) را دارد و اجازه‌ مصرف اضطراری آن را برای درمان کرونا داریم. البته نباید فراموش کنیم که در علم‌ پزشکی  همواره، تحقیقات تازه صورت گرفته و مقالات علمی جدید نوشته می‌شود که گاهی نتایج این تحقیقات و مقالات در کشورها و یا سازمان‌های مختلف متناقض است ولی در مجموع نتایج این تحقیقات جمع‌آوری می‌شود و جامعه پزشکی بر اساس این برآوردها، یک تصمیم درست اتخاذ می‌‌کند.»

 

«یزدانی» می‌افزاید: «در مورد رمدسیویر هم -مانند داروهای دیگر- در طول زمان تحقیقات تازه صورت‌ می گیرد و مقالات علمی تازه در مجلات تخصصی منتشر می‌شود. حال امکان دارد یک رسانه، بخش خاصی از آن مقاله را منتشر کند که در آن گفته شده این دارو اثر بخشی ندارد و رسانه‌ دیگر ،بخشی دیگر آن مقاله را برجسته کند که در آن از اثر بخشی دارو سخن گفته شده است. با همه این‌ها، در مجموع، جمع‌بندی جامعه پزشکی در جهان این است که این دارو  را می‌شود برای بیماران کرونایی تجویز کرد.»

 

این پزشک در توضیح بیشتر می‌گوید: «البته تجویز رمدسیویر نباید برای  هر بیماری صورت بگیرد، به ویژه بیمارانی که در آغاز دوره بیماری خود قرار دارند. اما متاسفانه جوی در بین بیماران ایجاد کرده‌اند که این دارو حتما باید در ابتدای بیماری استفاده شود در حالی که اصلا این‌طور نیست؛ رمدسیویر در اواسط بیماری کرونا هم اثر گذاری دارد و قابل استفاده است اما تجویز آن باید باید با توجه به علایم بالینی بیمار و با تشخیص پزشک صورت بگیرد.»

 

دکتر یزدانی همچنین در مورد خبرهایی که این روزها در برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود و رمدسیویر را در درمان کرونا بی‌تاثیر معرفی می‌کنند می‌گوید: «رمدسیویر هم‌اکنون مورد تایید مجامع علمی بین‌المللی است و در جهان استفاده می‌شود اما اگر تحقیقات دوباره‌‌ای صورت بگیرد و اثربخشی این دارو تکذیب شود مطمئنا پزشکان ایرانی هم از آن برای درمان بیماران استفاده نخواهند کرد.»

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!