پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
يکشنبه ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۶۱۰۸۷
پیش‌بینی بورس در سال نو

کدام نمادها در ۱۴۰۲ رشد می‌کنند؟

کدام نمادها در ۱۴۰۲ رشد می‌کنند؟
باتوجه به اخبار، نرخ تورم و نرخ دلار، صعود بورس در سال جاری حتمی است.

بازار سرمایه نخستین روز کاری خود در سال ۱۴۰۲ را مثبت و صعودی آغاز کرد. به گفته کارشناسان، بورس با توجه به تورم و نرخ دلار چاره ای به جز صعود در سال جاری ندارد. اما پرسش سهامداران قدیمی این است که آیا بورس ریزش سال ۹۹ را جبران خواهد کرد یا خیر؟ در این میان برخی نمادها هستند که رشد بیشتری نسبت به سایرین خواهند داشت. باتوجه به نرخ دلار تعیین شده برای کالاهای پتروشیمی و فلزات، به نظر می رسد این نمادها بیشترین صعود را خواهند داشت. چراکه نرخ دلار تعیین شده برای آنها نزدیک به نرخ دلار در بازار آزاد است. برای این کالاها، نرخ دلار ۴۰ تا ۴۵ هزارتومان تعیین شده است. شاخص کل بورس امروز با ۳۷ هزار و ۸۷۰ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۹۹۸ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۷۳۲۹ واحد افزایش یافت و به رقم ۵۹۲ هزار و ۵۷۹  واحد رسید. در این بازار ۶۹۷ هزار  معامله انجام شد که ۸۴ هزار و ۵۱۴ میلیارد ریال ارزش داشت.

 

از میان ۲۰۵ نماد مثبت بورسی، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

 

شاخص کل فرابورس نیز امروز با ۳۲۵ واحد افزایش تا رقم ۲۴ هزار و ۷۱۹ واحد صعود کرد. در این بازار ۳۲۹ هزار معامله به ارزش ۳۵۶ هزار و ۸۳۶ میلیارد ریال انجام شد. طی معاملات امروز ۶۵ درصد نمادهای فرابورسی مثبت بودند که از میان آن‌ها  بیمه پاسارگاد، سرمایه گذاری صبا تامین و پلیمر آریاساسول نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

 

بیشترین ورود پول حقیقی امروز به گروه‌های فلزات اساسی و خودرو و بیشترین خروج پول این گروه نیز از صندوق‌ها و گروه نفتی بود.

 

عوامل تاثیرگذار برروی بازار سرمایه

 

نخستین روز کاری بورس با پذیره نویسی حق تقدم گلدیراح آغاز شد. سال جاری عوامل مختلفی برروی بورس تاثیرگذارند. بر اساس گفته های رییس سازمان خصوصی سازی؛ تخصیص سهام عدالت به جاماندگان این سهام به دلیل تصویب نشدن پرتفویی که برای جاماندگان در نظر گرفته شده بود منتفی شد.

 

رییس سازمان بورس اعلام کرد که ۱۴۰۲ سال عمق بخشی به صندوق های سرمایه گذاری و سرمایه گذاری غیرمستقیم است. شورای نگهبان لایحه بودجه ۱۴۰۲ را تایید کرد. این در حالی است که بودجه سال جاری به دلیل عدم شفافیت تاثیر مستقیمی برروی بورس می گذارد. شرکت های بورسی به بانک مرکزی بدهکارند و این امر نیز برروی میزان افزایش سرمایه در سال جاری تاثیرگذار است.

 

عوامل دیگری نیز برروی بورس در سال جاری موثرند. هفته گذشته دولت آمریکا اعلام کرد که بهای برق خریداری شده از ایران را پرداخت کند.  مجوز معافیت تحریمی به عراق، توسط آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه صادر شد و اوایل این هفته به کنگره ارسال شد. بر این اساس عراق اجازه پیدا می کند تا بدهی های چند صد میلیون دلاری خود را به ایران بپردازد. این معافیت یک روز پس از آن صادر شد که مقام های دولت بایدن اظهارات مقامات ایران مبنی بر اجازه آمریکا برای هموار شدن مسیر پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار به تهران را رد کرده بودند. مقام های ایرانی می گویند که عراق نزدیک به ۱۸ میلیارد دلار از محل خرید برق بدهکار است.

 

این در حالی است که ایران و عربستان برای بازگشایی سفارت خانه های یکدیگر آماده می شوند. این توافق اگرچه در کوتاه مدت تاثیر منفی برروی بورس به جای می‌گذارد اما در بلند مدت اثری مثبت دارد. دلیل منفی شدن بورس در کوتاه مدت، کاهش نرخ ارز است.

همچنین در سال جاری مالیات بر ارزش افزوده برای واردات گندم، برنج، دانه‌های روغنی، حبوبات شامل عدس، نخود و لوبیا و ماش و قند و شکر و گوشت مرغ و گوشت قرمز و چای از ابتدای سال ۱۴۰۲ به میزان ۹ درصد محاسبه خواهد شد. بنابراین باید منتظر بمانیم تا نمادهای غذایی نیز رشد صعودی خود را در سال جاری آغاز کنند.

 

کدام نمادها بیشترین رشد را خواهند داشت؟

 

گروه های پتروشیمی و پالایشی به دلیل نرخ ارز تعیین شده رشد بیشتری نسبت به دیگر نمادها خواهند داشت. سال گذشته نیز این گروه ها بازدهی بهتری داشته اند. همچنین نسبت به دیگر گروه ها عقب ماندگی بیشتری داشته اند.

 

در سال ۱۴۰۲ دو نوع از سهم‌ها نسبت به سایر سهام توان رشد بالاتری دارند، اول، سهام دلاری است و دوم سهام ریالی که توان تورم بالایی را دارند، مانند صنایع غذایی، صنایع دامپروری و دارویی ها. در این راستا در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی پیشرو خواهد بود.

 

شاخص آینده بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ حول محور سهام‌ دلاری است، به خصوص در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ شرکت‌های پتروشیمی و همچنین شرکت‌های پالایشی پیشرو خواهد بود.

 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!